Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
58 prosent av godset på utenlandske biler
I 2013 ble det fraktet 14 millioner tonn gods over grensen med lastebil på vei. De utenlandske bilene transporterte 8 millioner tonn av dette.
Transportmengde (tonn) | Andel import | Prosent | ||
---|---|---|---|---|
4. kvartal 2012 - 4. kvartal 2013 | 4. kvartal 2008 - 4. kvartal 2013 | |||
4. kvartal 2013 | ||||
Alle nasjonaliteter | 3 501 154 | 56,8 | 4,7 | 25,5 |
Norge | 1 485 193 | 34,4 | 7,8 | 17,0 |
Sverige | 884 903 | 77,8 | -4,7 | 13,6 |
Danmark | 194 117 | 77,7 | 7,8 | 32,1 |
Finland | 130 968 | 68,3 | -2,7 | -4,4 |
Polen | 231 591 | 60,9 | 31,0 | 142,4 |
Tyskland | 111 073 | 75,8 | 0,1 | 35,0 |
Nederland | 51 471 | 83,0 | 14,4 | 19,1 |
Baltikum | 214 538 | 70,1 | 8,0 | 121,8 |
Russland | 39 328 | 28,5 | 10,3 | 28,8 |
Andre | 157 972 | 75,4 | 1,6 | 43,5 |
Selv om den utenlandske andelen av grensetransportene gikk svakt ned fra 2012 til 2013, er den langsiktige trenden at norske lastebiler taper markedsandeler. I 2000 hadde de utenlandske bilene en andel av grensetransporten på vei på 49,1 prosent, i 2013 var dette altså økt til nær 58 prosent.
I alt ble det transportert 15,8 millioner tonn gods over grensen i 2013, en økning på 4,6 prosent i forhold til 2012. Om lag 1,8 millioner tonn av dette ble transportert på ferje, enten med bil eller tilhenger. Eksporten av gods økte med 7,9 prosent til 6,7 millioner tonn, mens importen økte med 2,2 prosent til drøyt 9,1 millioner tonn.
Norske biler beholder dominerende posisjon ved eksport
Det er en betydelig retningsskjevhet med hensyn til hvem som frakter godset ved henholdsvis eksport og import. De norskregistrerte lastebilene fraktet 66,7 prosent av godset ut av landet i 2013. Markedsandelen er bare redusert med 3 prosentpoeng siden 2000. For importen er bildet annerledes. Kun 24,6 prosent av godset som i 2013 kom inn til Norge på vei, var lastet på en norsk lastebil. I 2000 var denne andelen 38,6 prosent.
Baltiske og polske biler fortsetter fremmarsjen
De svenske lastebilenes andel av den norske grensetransporten avtar gradvis, men de er fortsatt nest størst med god margin. I 2013 hadde svenskene 26,3 prosent av godstransporten med bil inn og ut av Norge. Dette er 1,6 prosentpoeng mindre enn i 2012 og 5,6 prosentpoeng mindre sammenliknet med 2000. Både Polen og de baltiske landene passerte i 2013 Danmark, som har vært det tredje største landet på godstransport til og fra Norge på vei. Polen og de baltiske landene har nå en markedsandel på henholdsvis 6,1 og 5,9 prosent.
Økning i 4. kvartal
I 4. kvartal ble det transportert 3,5 millioner tonn gods over grensen med lastebil. Det er 4,7 prosent mer enn i samme kvartal året før. Norskregistrerte biler fraktet 1,5 millioner tonn av dette, tilsvarende en andel på 42,4 prosent. Det er 1,2 prosentpoeng mer enn i 4. kvartal 2012.
Ikke nødvendigvis mer kabotasje
Det pågår en debatt om kabotasjetransport i samfunnet. At utenlandske lastebilers andel av godstransporten til og fra Norge øker, er ikke det samme som at kabotasjetransporten øker. Imidlertid vil en økende mengde gods og en større andel av godset som transporteres over grensen av utenlandske biler, bety at det blir flere utenlandske biler på norske veier.
Kontakt
-
Nataliya Granerud
E-post: nataliya.granerud@ssb.no
tlf.: 40 81 13 96
-
Geir Martin Pilskog
E-post: geir.martin.pilskog@ssb.no
tlf.: 40 81 13 83