14902_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/skipanut/arkiv
14902
Flere skipsanløp i Asia og Sør-Amerika
statistikk
2008-07-28T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
skipanut, Skipsanløp i norske og utenlandske havner (opphørt), norskregistrerte skip, norskkontrollerte skip, havneanløp, skipsstørrelse, skipstyper (for eksempel tankskip, tørrlastskip, passasjerfartøy), norske havner, utenlandske havnerSjøtransport, Transport og reiseliv
false

Skipsanløp i norske og utenlandske havner (opphørt)2007

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Flere skipsanløp i Asia og Sør-Amerika

Norske skip hadde i 2007 færre anløp i utenlandske havner enn året før, men den norske skipstrafikken økte både i asiatiske og i søramerikanske havner. Mens total anløpt bruttotonnasje gikk ned, økte anløpt bruttotonnasje i Sør-Amerika med hele 17 prosent.

Sammensetning av anløpt bruttotonnasje for norske skip. Utenlandske Havner. 2001-2007. Prosent

Norske skips anløp av utenlandske havner, etter verdensdel. 2003-2007. Millioner bruttotonn

Mens antall anløp av norske skip i utenlandske havner ble redusert fra 2006 til 2007, så Asia og Sør-Amerika i 2007 flere anløp av norske skip enn de gjorde året før. I Asia gikk antall anløp opp med 7 prosent, fra 8 815 i 2006 til 9 430 i 2007. I Sør-Amerika gikk antall anløp opp med 9 prosent, fra 2 452 i 2006 til 2 664 i 2007. Også anløpt bruttotonnasje gikk opp i disse områdene. Mens tilhørende anløpt bruttotonnasje gikk opp med 3 prosent i Asia, var det tilsvarende tallet for Sør-Amerika på hele 17 prosent.

Norske skip over 1 000 bruttotonn, som også inkluderer norskkontrollerte skip registrert i utlandet, hadde likevel en samlet reduksjon både i antall anløp og anløpt bruttotonnasje i utenlandske havner. Antall anløp gikk ned med 2 prosent, fra 68 589 i 2006 til 67 212 i 2007, mens anløpt bruttotonnasje gikk ned med 1 prosent, fra 1 292 millioner bruttotonn i 2006 til 1 279 millioner bruttotonn i 2007.

Brasil og Sør-Korea leder an

I Asia opplevde Sør-Korea i 2007 en økning på 330 anløp med en tilhørende økning i anløpt bruttotonnasje på 11 millioner tonn. Dette gir en vekst på henholdsvis 30 og 25 prosent. I Sør-Amerika hadde Brasil i 2007 en økning fra 2006 i antall anløp på 223 med tilhørende økning i anløpt bruttotonnasje på 11 millioner tonn, en vekst på henholdsvis 19 og 27 prosent.

Færre anløp i Europa

Den største nedgangen i antall anløp for norske skip finner vi for Europa. Her gikk antall anløp fra 46 595 i 2006 til 44 800 i 2007, en nedgang på 4 prosent. Tilhørende nedgang i anløpt bruttotonnasje var på 3 prosent, fra 523 millioner bruttotonn i 2006 til 509 millioner bruttotonn i 2007. Også i Nord-Amerika gikk anløp og anløpt bruttotonn ned med henholdsvis 7 og 8 prosent, fra 7 391 anløp med 245 millioner i anløpt bruttotonn i 2006 til 6 877 anløp med 227 millioner i anløpt bruttotonn i 2007.

Jevnt mellom norsk- og uteregistrerte

De siste sju årene har forholdet mellom anløpt bruttotonnasje i utenlandske havner hos norskregistrerte skip og norskkontrollerte utenlandskregistrerte skip variert mye. I 2002 var det norskregistrerte skip som dominerte med en andel av anløpt bruttotonnasje på 63 prosent mens det i 2005 var norskkontrollerte utenlandskregistrerte skip som dominerte med 58 prosent. I 2007 er dette forholdet jevnt med anløpt bruttotonnasje for norskregistrerte skip på 625 millioner tonn mens det samme tallet for norskkontrollerte utenlandsregistrerte skip var 654 millioner tonn.

Skipstype og skipsgruppering

Fra og med 2007 har Statistisk sentralbyrå tatt i bruk ”Standard for skipstyper 2008”. For tankskip er endringen liten mens det som tidligere var klassifisert under tørrlast nå er å finne innen bulk og stykkgods. De resterende skipstyper er gitt en finere inndeling i skipsgrupper i den nye standarden. Les også ” Om Statistikken ”.

Tabeller: