Færre lønnstakere til sjøs
Publisert:
Det var i underkant av 26 000 maritime lønnstakere 4. kvartal 2018. I perioden 2015 til 2018 har antall lønnstakere til sjøs falt med nesten 10 prosent.
- Tallene er hentet fra
- Sysselsetting, registerbasert
- Artikkelen er en del av serien
- Sysselsetting, registerbasert (arkiv)
Maritime lønnstakere utgjorde i alt 1 prosent av alle lønnstakere i Norge i 2018 og er definert ved at «arbeidet utføres til sjøs, på fartøy eller flyttbar innretning». Nedgangen på 2 649 siden 2015 tilsvarte 9,4 prosent.
De maritime lønnstakerne omfatter dermed to grupper, de som jobber om bord i en båt og de som jobber på en flyttbar innretning eller boreplattform.
Tallene over maritime omfatter bosatte og ikke-bosatte lønnstakere mellom 15 og 74 år.
Av figur 1 ser vi at antall lønnstakere på boreplattform falt fra om lag 4 800 i 4. kvartal 2015 til rundt 3 200 i samme periode i 2018. Vedvarende prisnedgang på olje og naturgass både i 2015 og 2016 førte til fall i produksjonsverdien og nedbemanning i oljenæringen. Dette er sannsynligvis den viktigste grunnen til at totalt antallet maritime lønnstakere på plattform har en klar fallende tendens i denne perioden.
Figur 1. Maritime lønnstakere, etter ulike type båter. 4. kvartal 2015-2018
Annet | Boreplattform | Turist | Totalt | |
2015 | 21013 | 4752 | 2459 | 28224 |
2016 | 19894 | 3479 | 2631 | 26004 |
2017 | 19491 | 3915 | 2692 | 26098 |
2018 | 19858 | 3188 | 2561 | 25607 |
Hva er et typisk maritimt yrke?
De som jobber på båt består av flere yrkesgrupper enn det vi ofte i dagligtale kaller «sjøfolk», dvs. de som er på dekk eller i maskin.
På ferger eller turistskip vil det være yrker knyttet til hotell, restaurantdrift og ulike typer underholdning. På andre fartøyer vil en finne yrker knyttet til datafangst og forskning.
Figur 2. Yrker for maritime lønnstakere. 4. kvartal 2018
Turistskip | Annen type skip | |
Maskin | 403 | 4459 |
Forpleining, hotell, restaurant | 1428 | 2337 |
Dekk | 577 | 10477 |
Andre yrker | 104 | 2307 |
I figur 2 ser vi at det er en markant og ikke uventet forskjell i yrkessammensetningen blant dem som jobber på henholdsvis «turistskip» og andre typer skip.
For turistskip utgjør forpleining, hotel- og restaurantyrker en langt større andel enn på andre typer skip. Blant de som jobber på andre type skip, er det flest som jobber på dekk.
Bosatte og ikke-bosatte sjøfolk
I den offentlige debatten om den maritime næringen brukes ofte begrepet «norske» sjøfolk. Det er for det første viktig å være klar over at tallene over maritime lønnstakere kun inkluderer de som ifølge regelverket er forpliktet til å levere inntektsdata til Norge.
Det betyr at mange av de som er om bord i båter, spesielt i norsk internasjonalt skipsregister (NIS), har vi ikke opplysninger om (ser mer informasjon i faktaboksen «Mer om maritime lønnstakere»). I stedet for å se på «norske» eller «utenlanske» sjøfolk har vi valgt å skille mellom dem som er registrert som bosatt og ikke-bosatt i folkeregisteret.
Ser vi på fordelingen av bosatte/ikke-bosatte i de ulike skipsregistrene, finner vi at det som ventet er NIS som har flest ikke-bosatte 4. kvartal 2018. Andelen ikke-bosatte for skip og boreplattform ligger mellom 7–10 prosent. De aller fleste, 86 prosent, har norsk landbakgrunn, mens 13 prosent er fra Norden, Europa, USA, Canada, New Zeeland eller Australia. Bare om lag én prosent er fra Afrika, Asia og Latin-Amerika.
Figur 3. Maritime lønnstakere, etter bosettingsstatus og type skipsregister. 4. kvartal 2018
NIS | NOR | UTL | |
Bosatt | 75.84 | 90.94 | 90.69 |
Ikke bosatt | 24.16 | 9.06 | 9.31 |
Faktaside
Kontakt
-
Anders Ekeland
-
Christoffer Berge
-
SSBs informasjonstjeneste