Modellen inkluderer individer med lærerutdanning og beregner om dagens kandidatproduksjon av nye lærere er høy nok for å opprettholde den nasjonale lærertetten i barnehager, grunnskoler og videregående skoler på sikt, gitt framtidig utvikling i antall barn og unge og framtidig pensjonering av lærerutdannede.
LÆRERMOD framskriver tilbud og etterspørsel separat for syv utdanningsgrupper av lærere:
- Barnehagelærerutdanning
- Grunnskolelærerutdanning
- Lektorutdanning
- Praktisk pedagogisk utdanning (PPU)
- Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag
- Yrkesfaglærerutdanning
- PPU-yrkesfag
Dokumentasjon av modellens forutsetninger, likninger og implementering i Python finnes her: LÆRERMOD 2.0. Teknisk dokumentasjon.
Neste framskrivingsrapport kommer november 2025.
Publikasjoner
Gunnes, T og Knudsen, P. (2024). LÆRERMOD 2.0. Technical documentation of Statistics Norway's teacher projection model. SSB Documents 2024/33.
Gunnes, T og Knudsen, P. (2024). LÆRERMOD 2.0. Teknisk dokumentasjon. SSB Notater 2024/26.
Gunnes, T., Ekren, R. og Arnesen, H. S. (2023). LÆRERMOD 2020-2040. Tilbud og etterspørsel for fem grupper av lærerutdanninger. SSB Rapport 2023/13.
Gunnes, T. (2021). Tilbud og etterspørsel for fem utdanningsgrupper av lærere: LÆRERMOD 2019-2040. SSB Rapport 2021/11.
Drange, N., Gunnes, T. og Telle, K. (2021). Workload, staff composition, and sickness absence: findings from employees in child care centers. Empirical Economics 61, 3375–3400.
Gjefsen, H. M. og Gunnes, T. (2020). How school accountability affects teacher mobility and teacher sorting, Education Economics, 28:5, 455-473.
Gunnes, T. (2018). Tilbud og etterspørsel for fem utdanningsgrupper av lærere: LÆRERMOD 2016-2040. SSB Rapport 2018/35.
Gunnes, T. (2016). LÆRERMOD: Forutsetninger og likninger. SSB Notater 2016/25.
Oppdragsgiver: Kunnskapsdepartementet
Prosjektperiode: 2015-2019; 2019-2023; 2024-2027