Oppdatert
Neste oppdatering
Foreløpig ikke fastsatt
Nøkkeltall
51 %
bruker videomedier en gjennomsnittsdag
Prosent | ||||
---|---|---|---|---|
1991 | 2000 | 2019 | 2020 | |
1Inkluderer også strømmetjenester via internett | ||||
Papiravis | 84 | 77 | 27 | 24 |
Fjernsyn | 81 | 82 | 48 | 48 |
Radio | 71 | 57 | 48 | 49 |
Lydmedier | 43 | 50 | 55 | 57 |
Ukeblad | 21 | 17 | 4 | 4 |
Bøker | 24 | 20 | 25 | 23 |
Tidsskrift | 18 | 14 | 7 | 5 |
Tegneserieblad | 11 | 9 | 3 | 3 |
Serier/film/video1 | 10 | 10 | 43 | 51 |
Internett | .. | 27 | 90 | 92 |
Se utvalgte tabeller fra denne statistikken
Tabell 1
Andel som har brukt tradisjonelle og nettbaserte medier en gjennomsnittsdag (9-79 år)
2020 | |
---|---|
Prosent | |
1Totaltallene for hver medietype er ikke en sum av de to undergruppene. Dette skyldes at noen har brukt begge undergrupper (f.eks. både papir- og nettavis) i løpet av samme dag. | |
Papiravis | 24 |
Nettavis | 60 |
Avis totalt | 70 |
Radio | 43 |
Nettradio | 7 |
Radio totalt | 49 |
TV | 39 |
Nett-TV | 14 |
TV totalt | 48 |
Bok | 23 |
Elektronisk bok | 3 |
Bok totalt | 24 |
Tidsskrift | 5 |
Nett-tidsskrift | 2 |
Tidsskrift totalt | 7 |
Ukeblad | 4 |
Nett-ukeblad | 1 |
Ukeblad totalt | 4 |
Tegneserieblad | 3 |
Nett-tegneserieblad | 1 |
Tegneserieblad totalt | 4 |
Se alle tall fra denne statistikken
Om statistikken
Statistikken kartlegger bruk av ulike medier som aviser, TV, radio, internett, sosiale medier, videomedier, lydmedier, digitale spill, bøker, ulike blader og tilgangen til disse.
Definisjoner
-
Ikke relevant
-
Alder
Personene er gruppert etter alder ved intervjutidspunkt.
Landsdel
De enkelte landsdeler omfatter følgende fylker i 2020:
Oslo/Viken
Innlandet
Agder og Sør-Østlandet
Vestlandet
Trøndelag
Nord-Norge
Bostedsstrøk
Personer er gruppert etter om de bor i spredtbygde strøk eller i tettbygde strøk. Som spredtbygde strøk regnes foruten all spredt bosetting, også husklynger med færre enn 200 bosatte. Tettbygde strøk regnes med områder med minst 200 bosatte der avstanden mellom husene normalt ikke ligger mer enn 50 meter fra hverandre.
Familiefase
Kjennemerket grupperer den intervjuede personen etter alder, samlivsstatus, om personen har barn og barnas alder. Kjennemerket skiller mellom enslige og par der par både omfatter gifte og samboende. Enslig refererer altså til om personen lever i et parforhold eller ikke, og ikke til om vedkommende bor alene. Gruppene med barn omfatter personer som bor sammen med egne barn (medregnet stebarn og adoptivbarn) i alderen 0-19 år.
Husholdningstype
Husholdning er definert som kosthusholdning. Den omfatter alle personer som er fast bosatt på samme adresse og som har felles kost. Adresse er faktisk adresse, ikke formell. Husholdningene er gruppert etter type etter om de omfatter én eller flere personer, om de omfatter ett par (gift eller samboende) og om paret bor sammen med egne barn i alderen 0-19 år. Par uten egne barn er gruppert etter eldste persons alder.
Husholdningens samlede inntekt
Husholdningsinntekt er hentet fra Inntektsstatistikk for husholdninger, Statistisk sentralbyrå. Variabelen inkluderer yrkes- og kapitalinntekter før skatt, skattepliktige overføringer og skattefrie overføringer. Beløpet inkluderer ikke barnetrygd eller kontantstøtte.
Yrkesstatus (16-79 år)
Grupperingen av yrker er endret fra og med 2015. Den bygger nå på Standard for yrkesklassifisering (STYRK-08).
Yrkesgruppe 1-2: (1) Administrative ledere og politikere, (2) Akademiske yrker
Yrkesgruppe 3: Yrker med kortere høgskole- og universitetsutdanning og teknikere
Yrkesgruppe 4-5: (4) Kontor- og kundeserviceyrker, (5) Salgs-, service- og omsorgsyrker
Yrkesgruppe 6-9: (6) Yrker innenfor jordbruk, skogbruk og fiske, (7) Håndverkere o.l., (8) Prosess- og
maskinoperatører og transportarbeidere o.l., (9) Yrker uten krav til utdanning
Andre statuser: omfatter personer som er utenfor arbeidslivet, og ikke hører til i noen andre grupper i inndelingen, for eksempel hjemmeværende, arbeidsledige eller uføretrygdet.
I yrkesgruppe 0: Militære yrker og uoppgitte, plasseres Menige i yrkesgruppe 9, Befal 1 plasseres i yrkesgruppe 3 og Befal 2 plasseres i yrkesgruppe 1-2 .
Grupperingen bygger ellers på Standard for inndeling etter sosioøkonomisk status (Standard for norsk statistikk nr. 5). Yrkesstatus er beregnet for aldersgruppen 16-79 år.
Utdanning (16-79 år)
Utdanningsnivå er basert på egne spørsmål i undersøkelsen. De er kategorisert ifølge Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS2000), publisert i NOS C 617.
Grunnskolenivå: Inkluderer barne- og ungdomsskoleutdanning, 1.-10. klassetrinn
Videregående skolenivå: Inkluderer videregående utdanning 11.-13. klassetrinn og nivået 'Påbygging til videregående utdanning' som omfatter utdanninger som bygger på videregående skole, men som ikke er godkjent som høyere utdanning. Inkluderer også fagskoler her.
Universitets- og høgskolenivå kort: inkluderer høyere utdanning t.o.m. 4 år.
Universitets- og høgskolenivå lang: inkluderer utdanninger på mer enn 4 år, samt forskerutdanning.
Administrative opplysninger
-
Seksjon for utdannings- og kulturstatistikk
-
Landsrepresentativ, det gis tall for landsdeler og bostedsstrøk.
-
Årlig
-
Ikke relevant
Bakgrunn
-
Formålet har vært å samle inn data for befolkningen for å måle bruk av og tilgang til medier. Denne typen undersøkelse ble for første gang gjennomført i 1991 og har deretter blitt fulgt opp med gradvise endringer for å gjenspeile befolkningens endrede medievaner.
-
Viktige brukere har vært Kulturdepartementet og Medietilsynet. De senere årene er det Medietilsynet som har ansvaret for tildeling av midler og de har finansiert medieundersøkelsen over statsbudsjettet. Ellers har Institutt for journalistikk brukt dataene jevnlig og de inngår som en viktig del av statistikktilbudet på www.medienorge.uib.no ved Universitetet i Bergen. Rapportene og dataene blir mye brukt i mediebransjen, i politikkutforming og i forsknings- og analysesektoren.
-
Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. For mer informasjon, se Prinsipper for likebehandling
-
Mediebruksundersøkelsen er en egen avgrenset undersøkelse og kan derfor ikke kobles direkte til annen statistikk.
-
Frivillig
-
Ingen
Produksjon
-
Populasjonen er et representativt utvalg av den norske befolkningen i alderen 9-79 år. Hver person som er med i undersøkelsen blir intervjuet på telefon om sin mediebruk og hva slags tilgang de har til slike tilbud. Intervjuene som gjøres til mediebruksundersøkelsen varer i gjennomsnitt 20 minutter.
-
Mediebruksundersøkelsen er en egen uavhengig utvalgsundersøkelse. De siste årene er de fleste bakgrunnsvariablene (utdanning, husholdningstype, bosted, osv) innhentet fra SSB sine personregistre.
I de årlige undersøkelsene til og med 2021 ble det trukket et landsrepresentativt utvalg på omtrent 3000 personer i alderen 9-79 år. Etter frafall ble nettoutvalgene på i underkant av 2000 personer ved at svarprosenten varierer fra år til år.
I datafangsten som gjøres i 2022 har utvalget blitt utvidet til ikke å ha en øvre aldersgrense og til 6000 personer som trekkes landsrepresentativt.
-
Datainnsamling
Telefonintervju med CATI.
Revisjon
Intervjuet foregår ved bruk av PC-basert spørreskjema. Dette inneholder flere kontroller for å forebygge feil svar eller registreringsfeil under intervjuet. I noen tilfeller får intervjueren advarsler ved registrering av svar. I andre tilfeller er det lagt inn grenseverdier som ikke kan overskrides. Dessuten kontrolleres at bare gyldige koder for svaralternativer registreres.
Beregninger
Undersøkelsen er basert på svar fra respondenter og beregninger for usikkerhet blir ikke gjort i tilknytning til svarene.
-
Ikke relevant
-
Alle som arbeider i Statistisk sentralbyrå har taushetsplikt. Undersøkelsen gjennomføres etter lovpålagte regler og SSB er underlagt kontroll både fra Datatilsynet og vårt eget personvernombud. Det vil aldri bli kjent utenfor SSB hva enkeltpersoner har svart på spørsmålene.
-
I hovedtrekk er det sammenlignbarhet fra og med undersøkelsen i 1991. I de tilfelle sammenlignbarheten avviker, er dette påpekt i publikasjonene.
Nøyaktighet og pålitelighet
-
Statistisk usikkerhet og feilmarginer ved utvalgsundersøkelser
Utvalgsvarians er den usikkerhet vi får i resultatene fordi vi bare bygger på opplysninger om en del av befolkningen som undersøkelsen dekker. Standardavviket er et mål på denne usikkerheten. Størrelsen på standardavviket avhenger blant annet av tallet på observasjoner i utvalget, og av fordelingen til de ulike undergruppene i utvalget som omfattes av undersøkelsen. Vi kan anslå standardavviket ved hjelp av observasjonene i utvalget.
Statistisk sentralbyrå har ikke foretatt spesielle beregninger av slike anslag for tallene i denne publikasjonen, men i tabellen på denne siden har vi antydet størrelsen av standardavviket for observerte prosentandeler ved ulike utvalgsstørrelser.
For å illustrere usikkerheten kan vi bruke et intervall som angir nivået på den sanne verdi av en beregnet størrelse (den verdien vi ville ha fått om vi hadde foretatt en totaltelling i stedet for en utvalgsundersøkelse). Slike intervaller kalles konfidensintervaller dersom de er konstruert på en spesiell måte.
I denne sammenheng kan vi bruke følgende metode: La M være den beregnede størrelse og la S være et anslag for standardavviket til M. Konfidensintervallet blir da intervallet med grenser (M÷2S) og (M+2S). Denne metoden vil med omtrent 95 prosent sannsynlighet gi et intervall som inneholder den sanne verdi.
Følgende eksempel illustrerer hvordan en kan bruke tabellen til å finne konfidensintervaller: Anslaget på standardavviket til en observert prosentandel på 70 blant 2 000 observasjoner er 1,0. Konfidensintervallet for den sanne verdi får grensen 70 ± 2 x 1,0, dvs. det strekker seg fra 72 til 68 prosent.
Når antallet observasjoner for en gruppe er mindre enn 25, foretas det ikke prosentberegninger i rapporten.
I praksis vil en ikke nøye seg med å betrakte en og en prosentandel fra en eller flere undersøkelser særskilt, men sammenlikne prosentandeler for forskjellige grupper. Da er det nødvendig å være oppmerksom på at to andeler som sammenliknes, begge er usikre, og at usikkerheten på forskjellen mellom dem vanligvis blir større enn usikkerheten knyttet til hver andel.
Standardfeil i prosentpoeng for observerte prosentandeler ved ulike utvalgsstørrelser. Prosent
Antall observasjoner
Observert prosentandel
5(95)
10(90)
20(80)
30(70)
40(60)
50(50)
25
4,4
6,0
8,0
9,2
9,8
10,0
50
3,1
4,2
5,7
6,5
6,9
7,1
100
2,2
3,0
4,0
4,6
4,9
5,0
250
1,4
1,9
2,5
2,9
3,1
3,2
400
1,1
1,5
2,0
2,3
2,4
2,5
800
0,8
1,1
1,4
1,6
1,7
1,8
1 000
0,7
0,9
1,3
1,4
1,5
1,6
1 500
0,6
0,8
1,0
1,2
1,3
1,3
2 000
0,5
0,7
0,9
1,0
1,1
1,1
2 500
0,4
0,6
0,8
0,9
1,0
1,0
Innsamlings- og bearbeidingsfeil
I enhver undersøkelse, både i totaltellinger og utvalgsundersøkelser, vil det forekomme svar som er feil. Feilene kan oppstå både i forbindelse med innsamlingen og under bearbeidingen. De statistiske resultatene fra undersøkelsene våre påvirkes i de fleste tilfeller i forholdsvis liten grad av feil. Virkningen av feil kan i noen tilfeller være av betydning, særlig ved systematiske feil (det vil si at samme feilen gjøres relativt ofte).
Innsamlingsfeil kan oppstå på mange måter. De kan skyldes vansker med å huske forhold tilbake i tiden, og de kan også skyldes misforståelser av spørsmål. Når vi spør om temaer som folk erfaringsmessig finner kompliserte, må vi regne med å få noen feilaktige svar. Innsamlingsfeil kan også oppstå fordi visse spørsmål av enkelte oppfattes som ømtålige. De som svarer, kan i slike tilfeller bevisst gi feilaktige svar, eller de vurderinger som ligger til grunn for svaret, blir påvirket av hva de oppfatter som sosialt akseptert. Feil under innsamlingen kan også oppstå ved at intervjueren krysser av for svaret sitt i feil rubrikk eller skriver ufullstendige opplysninger i skjemaet.
Bearbeidingsfeil er feil koding av for eksempel inntekt og yrke, feil i avledninger (omkodinger) eller feil som oppstår når opplysningene fra spørsmål i spørreskjemaet bearbeides og lages om til tabeller. Gjennom manuell skjemarevisjon og maskinelle kontroller har vi søkt å finne feil og rette opp disse.
Frafall og skjevhet
Svarprosenten i mediebruksundersøkelsene har i de seinere åra ligget mellom 55 og 65 prosent. Dersom frafallet ikke er like stort i alle grupper vil det skape et skjevt utvalg som ikke lenger fullt ut er representativt for den befolkningen som undersøkes. Hvor skjevt et utvalg er vil variere med hvilken variabel en ser på. For nærmere opplysninger om skjevhet på grunn av frafall i de ulike undersøkelsene se publikasjonene for de enkelte undersøkelsene.
Undersøkelsene dekker de fire månedene mars, juni, september og desember og alle dager i uka. For å korrigere for at frafallet i disse periodene kan skape et skjevt utvalg, er tallene i tabellene vektet, slik at alle periodene teller like mye. I de åra da undersøkelsen omfatter både kulturbruk og mediebruk, er det brukt et doblet utvalg av barn fra 9-15 år. I tabellene er denne aldersgruppen vektet ned til å ha halv verdi, slik at utvalget blir i overensstemmelse med den reelle befolkningen.
-
Ikke relevant
Analyser, artikler og publikasjoner
Flere fulgte med på nyheter i 2020
Publisert 27. april 2021Andelen av befolkningen som så på lineær-TV og hørte på radio holdt seg stabil i 2020, etter mange års nedgang. Flere så og hørte direktesendte nyheter på TV og radio, og flere har også lest nettaviser.
Les artikkelenMer tid til strømming og spill i koronaåret
Publisert 27. april 2021De økende trendene for bruken av lydmedier, videomedier og internett forsterket seg i 2020. Vi brukte mer tid på alle digitale medier som måles i Norsk mediebarometer i det første koronaåret.
Les artikkelenNorsk mediebarometer 2020
Publisert 27. april 2021Norsk mediebarometer viser nordmenns mediebruk: Hvilke medier bruker vi og hvordan, forskjeller mellom generasjoner og hvordan dette har endret seg over tre tiår.
Les publikasjonenKulturstatistikk 2019
Publisert 11. desember 2020Denne publikasjonen presenterer oppdaterte tal og statistikk for ulike område relatert til kultur. Føremålet med publikasjonen er å skildre og gje ei samla oversikt over den tilgjengelege statistikken for ulike kulturområde i Noreg.
Les publikasjonenMediebruksundersøkelsen 2020
Publisert 27. april 2021SSB har siden 1967 gjennomført utvalgsundersøkelser om bruk av massemedier. Fra og med 1991 har SSB hvert år gjennomført kvartalsvise undersøkelser om mediebruk.
Les publikasjonenKulturbruk ute og hjemme
Publisert 13. mars 2018Gjennomsnittsalderen på dem som benytter seg av kulturtilbud har de siste 25 årene økt fra 39,1 til 41,7 år. Det er dem med høy utdanning som bruker kulturtilbudene mest.
Les publikasjonenKulturvaner 1991-2015
Publisert 13. juni 2016Kvinner er mer interessert i kultur og bruker kulturtilbud mer enn det menn gjør. Det er flest barn og menn blant de 15 prosentene av befolkningen som bruker kulturtilbud svært lite.
Les publikasjonenFaktasider
Kontakt
-
Emma Schiro
-
Emmie Stolpe Foss
-
Elisabeth Haraldsrud