Økte avgifter på klimagassutslipp og drivstoff
Publisert:
I 2017 ble det innbetalt 38 milliarder kroner i miljøavgifter, 12 prosent mer enn året før. For første gang utgjorde avgifter på klimagassutslipp mer enn halvparten av miljøavgiftene.
- Tallene er hentet fra
- Miljøøkonomiske virkemidler
- Artikkelen er en del av serien
- Miljøøkonomiske virkemidler (arkiv)
Miljøavgiftene er i hovedsak knyttet til avgifter på klimagassutslipp og drivstoff. I 2017 var 53 prosent av miljøavgiftene fra klimagassutslipp, mens 41 prosent kom fra veibruksavgiftene.
Figur 1. Miljøavgiftene fordelt på ulike avgiftsgrupper. 2017
2017 | |
Avgifter på avfall 0.4 % | 165 |
Veibruksavgifter på støy og lokale forurensning mv. 41.1 % | 15630 |
Avg. på klimagassutslipp inkl. klimakvoter 52.5 % | 19990 |
Andre avgifter på miljøproblemer ikke nevnt ellers 4.9 % | 1872 |
Avgifter på utslipp av NOx og svovel 1.1 % | 417 |
20 milliarder kroner fra klimagassutslipp
Avgifter på klimagassutslipp økte med 22 prosent i 2017 og utgjorde 20 milliarder kroner. CO2-komponenten i engangsavgiften var den avgiften på klimagassutslipp som økte mest. På grunn av en omlegging av engangsavgiften i en mer miljøvennlig retning økte CO2-komponenten med hele 71 prosent.
3 prosent mer i veibruksavgifter
Veibruksavgiftene var i 2017 på 15,6 milliarder kroner ifølge statistikken over miljøøkonomiske virkemidler. Dette var en økning på 3 prosent fra året før, etter en nedgang i avgiftene de tre foregående årene. Veibruksavgiften på bensin utgjorde 36 prosent av veibruksavgiftene i 2017, mens veibruksavgiften på autodiesel utgjorde 63 prosent. Resten av veibruksavgiftene er knyttet til naturgass, LPG og smøreolje.
Kontakt
-
Ingrid Semb Weyer
-
Trine Heill Braathu Randen
-
Martin Lundeby Grimstad
-
SSBs informasjonstjeneste