Avgifter knyttet til transport
Publisert:
De innbetalte avgiftene på drivstoff og motorvogner ble redusert med 3,5 prosent fra 2014-2015.
- Tallene er hentet fra
- Miljøøkonomiske virkemidler
- Artikkelen er en del av serien
- Samferdsel og miljø, 2017
Avgifter på drivstoff og motorvogner omfatter veibruksavgiftene, engangsavgiften, årsavgiften, vektårsavgiften og omregistreringsavgiften. Det har vært en nedgang i de samlede inntektene fra disse avgiftene de siste årene.
Figur 1. Inntekter fra avgifter på drivstoff og motorvogner. 2010-2015
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
Engangsavgift | 19517 | 20141 | 21061 | 20126 | 18650 | 17985 |
Veibruksavgift på bensin | 7373 | 6863 | 6352 | 6417 | 6009 | 5711 |
Veibruksavgift på autodiesel | 8653 | 9171 | 9421 | 10507 | 10615 | 10267 |
Omregistreringsavgift | 2318 | 2423 | 2349 | 2103 | 1907 | 1370 |
Vektårsavgift | 334 | 331 | 326 | 328 | 359 | 352 |
Årsavgift betalt av næringsvirksomhet | 1508 | 1573 | 1630 | 1687 | 1736 | 1770 |
Årsavgift betalt av husholdninger | 7157 | 7462 | 7734 | 8007 | 8239 | 8400 |
Veibruksavgift på drivstoff
Veibruksavgiftene på drivstoff er bruksavhengige og legges i hovedsak på bensin og autodiesel. Hensikten med avgiftene er å gi staten inntekter og å sette forbrukeren ovenfor de eksterne kostnadene som kjøring på vei medfører. CO2-utslippene prises spesielt gjennom CO2- avgiften på mineralske produkter.
Figur 2 viser utviklingen i inntektene fra veibruksavgiften på bensin og autodiesel i perioden 2005-2015. Utviklingen skyldes at omsetningen av bensin har gått ned, mens omsetningen av autodiesel har økt.
Figur 2. Inntekter fra veibruksavgiftene. 2005-2015
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
Veibruksavgift på bensin | 8623 | 8412 | 8132 | 7872 | 7694 | 7373 | 6863 | 6352 | 6417 | 6009 | 5711 |
Veibruksavgift på autodiesel | 5178 | 5730 | 6424 | 7313 | 7798 | 8653 | 9171 | 9421 | 10507 | 10615 | 10267 |
Avgifter på motorvogner
I motsetning til avgiftene på drivstoff som er bruksavhengige, er avgiftene som legges på motorvogner ikke-bruksavhengige. Disse omfatter engangsavgift, årsavgift, vektårsavgift og omregistreringsavgift. Avgiftene er hovedsakelig fiskalt begrunnet, men både engangsavgiften og årsavgiftene er de senere årene justert slik at de legger mer vekt på bilens miljøegenskaper.
Engangsavgiften
Engangsavgiften ilegges ved førstegangsregistrering i Norge. Engangsavgiften pålegges i dag alle biler unntatt større lastebiler og busser. Avgiftsberegningen tar utgangspunkt i kjøretøyets avgiftsgruppe, CO2-utslipp, NOx-utslipp, motoreffekt og egenvekt. Elbiler og hydrogenbiler er fritatt fra engangsavgiften.
CO2-komponenten inngår som en del av den totale engangsavgiften. Denne delen av avgiften blir fastsatt med utgangspunkt i kjøretøyets oppgitte CO2-utslipp/km, og de kjøretøyene som har de høyeste utslippene må dermed betale mer i engangsavgift siden CO2-komponenten blir høy. Dersom kjøretøyet har lave utslipp, tilsvarende under 105 g/km i 2015, blir CO2-komponenten negativ. Dette innebærer et fradrag i beregningen av total engangsavgift.
CO2-komponenten har gradvis fått en større betydning i beregningen av total engangsavgift. I 2012 ble det også innført en NOx-komponent i engangsavgiften for å ta hensyn til lokal forurensning.
Figur 3. Inntekter fra engangsavgiften. 2010-2015
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
Engangsavgift for øvrig | 15557 | 16269 | 16320 | 16022 | 14623 | 14774 |
CO2-komponent | 3960 | 3872 | 4351 | 3582 | 3446 | 2817 |
NOx-komponent | 0 | 0 | 390 | 522 | 581 | 394 |
Figur 3 viser utviklingen i inntektene fra engangsavgiften i perioden 2010-2015. De totale inntektene fra engangsavgift var i 2015 på 18,0 milliarder kroner. Av dette utgjorde CO2-komponenten 15,7 prosent, tilsvarende 2,8 milliarder kroner. NOx-komponenten sto for 2,2 prosent, tilsvarende 0,4 milliarder kroner. Nedgangen i engangsavgiften etter 2012 kan ses i sammenheng med stadig mer miljøvennlige kjøretøy som enten er fritatt for engangsavgift eller som har en lav CO2-komponent.
Årsavgiften og omregistreringsavgiften
Alle i Norge som eier et registrert kjøretøy må betale årsavgift. Avgiften er delt inn i fire avgiftsgrupper basert på kjøretøytype. Fra 2008 ble årsavgiften miljødifferensiert for å motivere til kjøp av kjøretøy med lavere lokale utslipp. Vektårsavgiften består av en vektgradert komponent og en miljødifferensiert komponent. Den miljødifferensierte avgiften graderes etter vekt og hvilke utslippskrav kjøretøyet oppfyller. Omregistreringsavgiften beregnes etter kjøretøytype og betales ved registrering av ny eier i motorvognregisteret.
Hvem betaler?
Avgiftene på drivstoff og motorvogner, nevnt i denne artikkelen, blir i stor grad betalt av husholdningene. Figur 4 illustrerer hvordan disse avgiftene fordeler seg mellom husholdninger og næringslivet. I 2015 sto husholdningene for 60 prosent av de innbetalte avgiftene.
Figur 4. Innbetalte avgifter på drivstoff og motorvogner fordelt på næringer og husholdninger. 2015
Prosent | |
Husholdninger 60% | 27495 |
Næringsvirksomhet 40% | 18360 |
Artikler i serien samferdsel og miljø
- Hva påvirker utslipp til luft fra veitrafikk?
- Luftforurensning fra samferdsel
- Klimagassutslipp fra samferdsel
- Bruk av biodrivstoff i transport
- Snart i mål med transportmålet for 2020
- Energibruk til transportformål i Norge
- Energibruk til transportformål i Europa
- Køyrer nest mest i Europa
- 13 elbiler per ladepunkt
- Vann- og grunnforurensning fra samferdsel
- Samferdsel og naturpåvirkninger
- Avfall fra samferdsel
- Godset likt fordelt mellom båt, bil og røyrleidning
- Halvparten køyrer framleis på diesel
- Prisvekst på all veitransport
- Flere nordmenn utsatt for støy
Kolshus, K. (red.) (2015): Samferdsel og miljø 2015. Utvalgte indikatorer for samferdselssektoren, Rapporter 2015/34, Statistisk sentralbyrå
Prop. 1 LS (2014-2015): Skatter, avgifter og toll 2015. Finansdepartementet
Kontakt
-
Ingrid Semb Weyer
-
SSBs informasjonstjeneste