Fornybar energi
Snart i mål med transportmålet for 2020
Publisert:
I 2015 hadde Norge en fornybarandel i transport på nesten 9 prosent og vi har dermed nesten nådd målet for 2020. Dette til tross for en svært lav fornybarandel i transport opprinnelig.
- Tallene er hentet fra
- Produksjon og forbruk av energi, energibalanse og energiregnskap
- Artikkelen er en del av serien
- Samferdsel og miljø, 2017
I henhold til EU-direktivet om fornybar energi som Norge vedtok i 2009 så skal 10 prosent av energibruket innen transport komme fra fornybare energikilder i 2020. Dette har vært en utfordring siden denne andelen var nede i 1 prosent i Norge i 2005, som er utgangspunktet for målsettingen.
Norge på fjerde plass i Europa
Av de landene som har vedtatt fornybardirektivet så var Norge i 2015 nummer 4 på en liste over land rangert etter høyest fornybarandel i transport (figur 1). Det var kun Sverige, Finland og Østerrike som hadde en høyere fornybarandel i transport. Sverige og Finland hadde en fornybarandel i transport på henholdsvis 24 og 22 prosent i 2015, noe som er over det dobbelte av målsettingen på 10 prosent. For begge disse landene skyldes dette en kraftig økning i biodrivstoff og at en stor del av dette var såkalt avansert biodrivstoff. Dette har igjen sammenheng med at både Finland og Sverige har en stor produksjon av avansert biodrivstoff basert på skogsråstoff. Finland har en nasjonal målsetning om å øke fornybarandelen i transport til 40 prosent i 2030. Mange land er imidlertid fortsatt langt unna transportmålet for 2020, deriblant Tyrkia og Albania hvor denne fornybarandelen var tilnærmet lik 0 i 2015.
Figur 1. Fornybarandelen i transport etter land. 2005 og 2015
2005 | 2015 | |
Albania | 0.0856 | 0.0000 |
Makedonia | 0.2222 | 0.1653 |
Tyrkia | 0.2670 | 0.3038 |
Estonia | 0.2127 | 0.3873 |
Hellas | 0.0535 | 1.4291 |
Montenegro | 0.4508 | 1.4645 |
Spania | 1.2642 | 1.7469 |
Slovenia | 0.8308 | 2.2420 |
Kypros | 0.0000 | 2.4970 |
Kroatia | 1.0259 | 3.5430 |
Belgia | 0.6064 | 3.8234 |
Latvia | 2.3893 | 3.9249 |
Storbritannia | 0.4711 | 4.4473 |
Lithuania | 0.6217 | 4.5644 |
Malta | 0.0000 | 4.6714 |
Nederland | 0.4729 | 5.2705 |
Romania | 1.6476 | 5.4882 |
Island | 0.0000 | 5.7422 |
Ungarn | 0.9170 | 6.2239 |
Italia | 1.0482 | 6.4158 |
Polen | 1.6240 | 6.4420 |
Tsjekkia | 0.9457 | 6.4514 |
Irland | 0.0708 | 6.4823 |
Luxembourg | 0.1453 | 6.4872 |
Bulgaria | 0.8002 | 6.5388 |
Danmark | 0.4432 | 6.6659 |
Tyskland | 4.0337 | 6.8297 |
Portugal | 0.4514 | 7.3821 |
Slovakia | 1.5636 | 8.4964 |
Frankrike | 2.0599 | 8.5180 |
Norge | 3.0534 | 8.8691 |
Østerrike | 4.8289 | 11.4038 |
Finland | 0.9096 | 21.9808 |
Sverige | 6.1645 | 23.9588 |
Hva slags drivstoff regnes som fornybart?
De fleste transportmidler baserer seg på fossile energikilder, som bensin, diesel og marine gassoljer. Dermed har det vært utfordrende å øke andelen fornybar energi i transport. Energikilder som kan være fornybare og som da kommer med i telleren i fornybarandelen, er biodiesel, bioetanol, hydrogen, biogass og elektrisitet. Virkemidlene i Norge har blant annet bestått i å innføre omsetningspåbud for biodrivstoff i bensin og diesel og å stimulere til anskaffelser av el-biler. Elektrisitet brukt i tog, trikk og T-bane osv. utgjør også en viktig del av telleren i fornybarandelen. For at elektrisitet, hydrogen og biodrivstoff skal regnes som fornybart så må det oppfylle visse kriterier.
Sertifisert biodrivstoff
Biodiesel og bioetanol må være sertifisert for å regnes som fornybart, og det innebærer at det oppfyller visse bærekraftskriterier. Dette innebærer blant annet krav om reduksjon i klimagassutslipp og krav til arealet dette dyrkes på. For at biodrivstoffet skal regnes som fornybart så må landene kunne dokumentere at det oppfyller disse kriteriene. Dette kravet gjelder fra og med 2011, men Norge fikk denne dokumentasjonen først fra 2014. Det er et kraftig fall i Norges fornybarandel for transport i perioden 2011-2013 fordi vi da ikke hadde denne dokumentasjonen. I 2014 steg derimot fornybarandelen til hele 7,1 prosent, opp 3,3 prosentenheter fra året før.
Fornybar elektrisitet
Elektrisitet kan produseres både av fornybare og ikke-fornybare energikilder og for å regne ut hvor mye av dette som er fornybart så multipliseres strømforbruket med fornybarandelen for strøm. For Norge er denne andelen 100 prosent, men gjennomsnittet for EU var ikke mer enn knappe 30 prosent i 2015. Det skyldes at mye av strømproduksjonen i Europa produseres fra fossil energi som naturgass, kull og olje.
Hydrogen kan også brukes i kjøretøyer, f.eks. brenselscellebiler, og det brukes blant annet i noen busser i Norge. Hydrogen regnes som fornybart dersom det er produsert fra fornybare energikilder, for eksempel fra elektrolyse av vann eller biogass fra matavfall. Mesteparten av hydrogenet rundt om i verden produseres av naturgass siden det er mer prisgunstig. Bruk av hydrogendrevne kjøretøyer er lite utbredt i Norge siden det er en kostbar teknologi som fortsatt er under utvikling.
Nevneren i fornybarandelen, altså det som regnes som total energibruk i transport, omfatter bruk av bensin, diesel, biodrivstoff i vei og togtransport, og elektrisitet brukt i transport. Marine gassoljer brukt i sjøfart er med, men ikke naturgass brukt i transport. Jetparafin brukt i luftfart er heller ikke med.
Trolig helt i mål fra 2016
Fornybarandelen i transport har økt kraftig de siste årene, særlig fra 2013 til 2014, da den nesten ble fordoblet fra året før. Dette skyldes delvis at vi bruker mer fornybar energi i transport, men det har også sammenheng med endringer i beregningsmetoder og at vi fikk dokumentasjon på at biodrivstoffet var sertifisert fra og med 2014.
Innblanding av biodrivstoff i bensin og diesel har steget kraftig, i takt med økende omsetningspåbud for dette (boks 1). Hvis denne økningen fortsetter så vil trolig Norge være helt i mål med målsettingen på 10 prosent fornybarandel i transport i 2016. Beregninger for 2016 vil være klart fra årsskiftet 2017/2018.
Nye beregningsmetoder i fornybardirektivet
En annen viktig forklaring til økningen i fornybarandelen i 2015 er at beregningsmetoden ble endret i 2015. Det har skjedd i form at et revidert direktiv fra 2015 (2015/1513), som skisserer endringer i forhold til det opprinnelige fornybardirektivet og til drivstoff-direktivet (98/70/EC).
Formålet med endringene er at de blant annet skal gi insentiver til å øke bruken av avansert biodrivstoff og fornybar elektrisitet i transport.
Figur 2. Fornybarandelen i transport i Norge beregnet etter henholdsvis ny og gammel metode
2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
Fornybarandel i transport, ny metode | 3.1 | 3.1 | 3.3 | 3.7 | 5.3 | 5.6 | 5.9 | 3.5 | 3.9 | 3.8 | 7.1 | 8.9 |
Fornybarandel i transport opprinnelig | 1.3 | 1.2 | 1.3 | 1.9 | 3.2 | 3.6 | 4 | 1.4 | 1.4 | 1.6 | 4.8 | |
Biodrivstoff inkludert, 2011-2013¹ | 5.9 | 6.1 | 7.1 | 6.8 | 7.1 |
Strømforbruk i biler veier mest
En av endringene i det reviderte fornybardirektivet, er at forbruk av elektrisitet i transport får en større vekt i beregningene. Dette skjer ved at strømforbruket ganges opp med en såkalt multiplikator. Strøm brukt i tog og banetransport ganges opp med 2,5 når man skal telle det med som fornybar energi, mens strøm brukt i elektriske kjøretøyer (el-biler), ganges med 5. I det opprinnelige direktivet ble strømforbruk i elektrisk kjøretøy ganget med 2,5, mens annet strømforbruk i transport, deriblant til togtransport, bare telte én gang. Bruk av fornybar elektrisitet får dermed langt større vekt nå enn tidligere, og det er gunstig for Norge, siden det har vært en kraftig vekst i bruk av el-biler (boks 2).
I beregningen av fornybarandelen for transport brukes de samme multiplikatorene i nevneren, bortsett fra for forbruk i elektriske biler. Dette teller bare én gang i nevneren men 5 ganger i telleren.
Figur 3. Fornybar energi til transportformål i Norge med og uten muliplikatorer. 2015
Uten multiplkator | Med multiplikator | |
Strøm til veitransport | 188 | 940 |
Strøm til tog /bane | 671 | 1677.5 |
Biogass | 105 | 210 |
Biodiesel og bioetanol | 1630.28 | 1668.31 |
Sammenlignet med EU totalt så utgjør elektrisitet en stor andel av den fornybare energibruken til transport i Norge. Beregningsmetoden gjør at det får ennå større betydning. Elektrisitet utgjorde reelt omlag en tredjedel av den fornybare energibruken i 2015 men på grunn av multiplikatorene stod det for 60 prosent i fornybarandelen.
Figur 4. Fornybar energi til transportformål i EU med og uten muliplikatorer. 2015. (1 TWh= 1000 GWh)
Uten multiplikator | Med multiplikator | |
Strøm til veitransport | 0.75 | 3.74 |
Strøm til tog/bane | 15.61 | 39.02 |
Strøm annet | 3.47 | 3.47 |
Avansert biodrivstoff | 36.48 | 72.95 |
Konvensjonelt biodrivstoff | 117.50 | 117.50 |
I EU totalt sett er biodrivstoff det viktigste fornybare energiproduktet, og avansert biodrivstoff står for en betydelig andel, særlig siden det ganges med 2 i beregningen. Samlet fornybar energi i transport utgjorde reelt sett rundt 170 TWh i EU i 2015, men i beregningen av fornybarandelen for EU kom det opp i 240 TWh på grunn av multiplikatorene.
Grense for bruk av matbasert biodrivstoff
For å unngå for stor økning i matbasert biodrivstoff, så er det i forbindelse med de nye beregningsmetodene innført et tak på hvor mye dette kan utgjøre. Dette taket utgjør 7 prosent av det som regnes som totalt energibruk til transport i nevneren i fornybarbrøken. Matbasert biodrivstoff som overstiger 7 prosent av nevneren, vil ikke regnes med som fornybar energi.
Artikler i serien samferdsel og miljø
- Hva påvirker utslipp til luft fra veitrafikk?
- Luftforurensning fra samferdsel
- Klimagassutslipp fra samferdsel
- Bruk av biodrivstoff i transport
- Avgifter knyttet til transport
- Energibruk til transportformål i Norge
- Energibruk til transportformål i Europa
- Køyrer nest mest i Europa
- 13 elbiler per ladepunkt
- Vann- og grunnforurensning fra samferdsel
- Samferdsel og naturpåvirkninger
- Avfall fra samferdsel
- Godset likt fordelt mellom båt, bil og røyrleidning
- Halvparten køyrer framleis på diesel
- Prisvekst på all veitransport
- Flere nordmenn utsatt for støy
Miljødirektoratet. Hentet fra:
http://www.miljodirektoratet.no/no/Tema/Energi/Biodrivstoff/
http://www.miljodirektoratet.no/no/Nyheter/Nyheter/2017/Februar-2017/Fakta-om-biodrivstoff1/
EU direktiv 2015/1513. Hentet fra:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex%3A32015L1513
Kontakt
-
Ann Christin Bøeng
-
SSBs informasjonstjeneste