Energibruk til transportformål i Europa
Publisert:
Transport står for rundt en tredel av energiforbruket i Europa. Transportsektoren er i overveiende grad avhengig av fossile brensler, og utslippene av klimagasser øker dermed om lag parallelt med økningen i energiforbruk. Andelen oljebaserte energiprodukter til transport i Europa var om lag 95 prosent i 2014.
- Tallene er hentet fra
- Produksjon og forbruk av energi, energibalanse og energiregnskap
- Artikkelen er en del av serien
- Samferdsel og miljø, 2017
I 2014 var energiforbruket til transport i de 33 medlemslandene i EEA (det europeiske miljøbyrået) om lag 17,6 millioner terajoule (TJ) eller 4,9 millioner gigawattimer(GWh). Mesteparten, 82 prosent, ble brukt i EUs 15 gamle medlemsland (EU-15), mens 11 prosent ble brukt i de 13 nye EU-landene (EU-13). Resten, om lag 7 prosent, ble brukt i de andre EEA-landene. Forbruket til transport i Norge i 2014 var på rundt 55 000 GWh, som utgjør litt over 1 prosent av totalt transportforbruk i EEA.
Utvikling i Europas energiforbruk til transport
Det totale energiforbruket til transportformål økte med om lag 27 prosent i EEA-33 og 23 prosent i EU-28 i perioden 1990-2014 (figur 1). Det har imidlertid vært en klar nedgang i Europa etter 2007.
For første gang siden 1990 var det i 2008 en nedgang i energibruken til transport på om lag 1 prosent fra året før, og nedgangen ble av EEA beskrevet som resultatet av redusert transportbehov i de tidlige fasene av finanskrisen. Nedgangen i energi til veitransport og til skipstransport var større enn den økningen som dette året fant sted i bane- og lufttransport.
Figur 1. Energiforbruk i ulike transportformer 1990-2014. EU-28
Innenlands og internasjonal sjøfart | Innenlands og internasjonal luftfart | Banetransport | Veitransport | |
1990 | 1.80 | 1.20 | 0.30 | 10 |
1991 | 1.80 | 1.20 | 0.40 | 10.10 |
1992 | 1.80 | 1.30 | 0.40 | 10.40 |
1993 | 1.80 | 1.30 | 0.30 | 10.50 |
1994 | 1.80 | 1.40 | 0.30 | 10.60 |
1995 | 1.80 | 1.40 | 0.30 | 10.70 |
1996 | 1.80 | 1.50 | 0.40 | 11.10 |
1997 | 2.00 | 1.60 | 0.40 | 11.20 |
1998 | 2.00 | 1.70 | 0.30 | 11.60 |
1999 | 1.90 | 1.80 | 0.30 | 11.90 |
2000 | 2.10 | 1.90 | 0.30 | 11.90 |
2001 | 2.00 | 1.80 | 0.30 | 12.10 |
2002 | 2.10 | 1.80 | 0.30 | 12.20 |
2003 | 2.20 | 1.90 | 0.30 | 12.30 |
2004 | 2.30 | 2 | 0.30 | 12.60 |
2005 | 2.30 | 2.10 | 0.30 | 12.60 |
2006 | 2.50 | 2.20 | 0.30 | 12.90 |
2007 | 2.60 | 2.20 | 0.30 | 13.10 |
2008 | 2.60 | 2.20 | 0.30 | 12.90 |
2009 | 2.40 | 2.10 | 0.30 | 12.60 |
2010 | 2.20 | 2.10 | 0.30 | 12.50 |
2011 | 2.30 | 2.10 | 0.30 | 12.40 |
2012 | 2.10 | 2.10 | 0.30 | 12 |
2013 | 2.00 | 2.10 | 0.30 | 11.90 |
2014 | 1.90 | 2.10 | 0.30 | 12.10 |
Energibruk fordelt på typer transport
Veitransport utgjør den klart største andelen av energiforbruket til transportformål både i Norge og Europa (figur 2). Veitransport i Norge utgjør imidlertid en klart lavere andel (60 prosent) av energiforbruket enn samlet for EU-28-landene (74 prosent). I EU-13 vokste energiforbruket i veitransport med 86% mellom 1990 og 2014. I EU-15 vokste det med 15% i samme periode. Dette samsvarer med en økning på om lag 20% i etterspørsel etter personbiler de siste tjue årene og en økning på over 70% i godstransport i EU-13 i løpet av de siste ti årene.
Andelen av energiforbruket til skip og båter er klart høyere i Norge (20 prosent) enn i EU-landene (11 prosent). I tallene for Norge er drivstoff levert til fartøyer av andre nasjonaliteter («internasjonale skip og flyselskaper») også inkludert, men ikke det som norske skip/fly kjøper av drivstoff i utlandet. Norges energibruk til transport utgjør vel 1 prosent av det totale transportforbruket i EEA.
I perioden 1990 til 2014 er det luftfart (innenlands og internasjonal sammenlagt) som relativt sett har hatt den største økningen i energibruken i EEA-33, med 77,4 prosent. I 2014 utgjorde luftfart om lag 13 prosent av energiforbruket til transportformål i Europa. I 1990 var andelen rundt 9 prosent.
Siden 1990 har det vært nedgang i andelen av forbruket av bensin til veitransport, mens bruken av diesel har vært økende. I perioden 1990-2014 ble andelen bensin i veitrafikk redusert fra 43 til 20 prosent. I samme periode økte andelen diesel fra 31 til 49 prosent i EU-28 (figur 3).
Figur 3. Forbruk av bensin og diesel til veitransport. EU-28. 1990-2014
Diesel | Bensin | |
1990 | 4.10 | 5.80 |
1991 | 4.20 | 5.80 |
1992 | 4.40 | 5.90 |
1993 | 4.50 | 5.90 |
1994 | 4.70 | 5.80 |
1995 | 4.80 | 5.80 |
1996 | 5.10 | 5.80 |
1997 | 5.30 | 5.80 |
1998 | 5.60 | 5.80 |
1999 | 5.90 | 5.90 |
2000 | 6.10 | 5.60 |
2001 | 6.30 | 5.50 |
2002 | 6.60 | 5.40 |
2003 | 6.90 | 5.20 |
2004 | 7.30 | 5.00 |
2005 | 7.50 | 4.80 |
2006 | 7.80 | 4.60 |
2007 | 8.00 | 4.50 |
2008 | 8.00 | 4.20 |
2009 | 7.80 | 4.10 |
2010 | 7.90 | 3.80 |
2011 | 7.90 | 3.70 |
2012 | 7.70 | 3.40 |
2013 | 7.80 | 3.30 |
2014 | 7.90 | 3.30 |
Artikler i serien samferdsel og miljø
- Hva påvirker utslipp til luft fra veitrafikk?
- Luftforurensning fra samferdsel
- Klimagassutslipp fra samferdsel
- Bruk av biodrivstoff i transport
- Avgifter knyttet til transport
- Snart i mål med transportmålet for 2020
- Energibruk til transportformål i Norge
- Køyrer nest mest i Europa
- 13 elbiler per ladepunkt
- Vann- og grunnforurensning fra samferdsel
- Samferdsel og naturpåvirkninger
- Avfall fra samferdsel
- Godset likt fordelt mellom båt, bil og røyrleidning
- Halvparten køyrer framleis på diesel
- Prisvekst på all veitransport
- Flere nordmenn utsatt for støy
EEA (2016): Transitions towards a more sustainable mobility system. EEA Report Nr 34/2016. https://www.eea.europa.eu/publications/term-report-2016
Kontakt
-
Nadiya Fedoryshyn
-
SSBs informasjonstjeneste