Avfall
Avfall fra samferdsel
Publisert:
I 2016 ble nesten 135 000 biler vraket. Personbilene som ble vraket var i snitt 18,3 år gamle. Det ble samlet inn 18 779 blybatterier i 2015, og årlig samles det inn flere blybatterier enn det som tilføres markedet. Årlig samles det inn ca. 57 000 tonn dekk. De fleste dekkene energigjenvinnes. Avfallsmengden fra norske flyplasser var om lag 9 700 tonn i 2016.
- Tallene er hentet fra
- Bilparken
- Utenrikshandel med varer
Stabilt antall biler vraket mot pant
I 2016 ble det vraket 134 881 biler, fordelt på 121 484 personbiler og 13 397 varebiler. Nivået på vrakede biler er dermed omtrent det samme som i 2015. Siden 2013 har det vært en nedgang i antall vrakede biler på 11 prosent. Økt vrakpant i 2013 kan forklare det høye antallet vrakede biler dette året. Bare i 1996 er det registrert flere vrakede biler enn i 2013.
Figur 1. Biler vraket mot pant
Personbiler | Varebiler | |
1985 | 50699 | 2856 |
1986 | 77722 | 4334 |
1987 | 71335 | 3987 |
1988 | 69946 | 4212 |
1989 | 63224 | 4044 |
1990 | 51623 | 3306 |
1991 | 51854 | 3101 |
1992 | 53741 | 3155 |
1993 | 55168 | 3129 |
1994 | 53339 | 3035 |
1995 | 60857 | 3528 |
1996 | 211311 | 12188 |
1997 | 42152 | 2930 |
1998 | 76221 | 4224 |
1999 | 91941 | 5525 |
2000 | 89677 | 5960 |
2001 | 90734 | 5986 |
2002 | 99522 | 6976 |
2003 | 95224 | 7117 |
2004 | 101915 | 6965 |
2005 | 95589 | 6455 |
2006 | 98359 | 6965 |
2007 | 93193 | 6692 |
2008 | 98552 | 8601 |
2009 | 87137 | 7360 |
2010 | 90758 | 7904 |
2011 | 107787 | 9733 |
2012 | 107373 | 10205 |
2013 | 137239 | 13666 |
2014 | 130966 | 13419 |
2015 | 122566 | 13235 |
2016 | 121484 | 13397 |
Personbilene ble i 2016 vraket når de i gjennomsnitt var 18,3 år gamle. For varebiler var gjennomsnittsalderen ved vraking 15,3 år. Dette er omtrent på samme nivå som i 2015. Til sammenligning var alderen ved vraking i 1985 på 14 år for personbiler og 13 år for varebiler.
Figur 2. Gjennomsnittsalder ved vraking. Personbiler og varebiler. 1985-2016
Personbiler | Varebiler | |
1985 | 14.0 | 13.0 |
1986 | 14.0 | 13.0 |
1987 | 14.0 | 13.0 |
1988 | 14.0 | 13.0 |
1989 | 15.0 | 13.0 |
1990 | 15.0 | 13.0 |
1991 | 16.0 | 13.0 |
1992 | 16.0 | 14.0 |
1993 | 16.5 | 13.8 |
1994 | 17.0 | 14.2 |
1995 | 17.4 | 14.5 |
1996 | 17.4 | 14.5 |
1997 | 17.4 | 14.2 |
1998 | 17.3 | 14.2 |
1999 | 17.5 | 14.6 |
2000 | 17.6 | 15.0 |
2001 | 17.8 | 15.4 |
2002 | 18.0 | 15.7 |
2003 | 18.4 | 16.0 |
2004 | 18.6 | 16.0 |
2005 | 18.9 | 16.0 |
2006 | 19.0 | 15.5 |
2007 | 18.9 | 15.3 |
2008 | 18.7 | 15.5 |
2009 | 18.5 | 14.9 |
2010 | 18.4 | 14.9 |
2011 | 19.2 | 16.2 |
2012 | 18.1 | 15.0 |
2013 | 18.4 | 15.4 |
2014 | 18.5 | 15.6 |
2015 | 18.4 | 15.5 |
2016 | 18.3 | 15.3 |
Den høyeste gjennomsnittsalderen ved vraking finner vi lengst nord i landet. Her beholdes personbilene i gjennomsnitt 20,4 år før de blir sendt til vraking, mens varebilene beholdes i 18,8 år. Kortest varighet før vraking er det på personbiler i Oslo og Akershus. Personbilene her tas ut av trafikken når de er 17,3 år gamle, og varebiler i Oslo tas ut av trafikken når de kun er 12,8 år gamle (SSB 2016a).
Økt innsamlet mengde blybatterier og dekk
I 2015 ble det samlet inn 18 779 tonn blybatterier, fem prosent mer enn året før. Innsamlingsgraden for blybatterier var på 105 prosent. Dermed fortsetter trenden fra de siste fem årene med større mengde innsamlede brukte batterier enn mengde batterier som er tilført markedet. Blybatterier brukes hovedsakelig som startbatteri i biler og til drift av trucker. Bly er et tungmetall, og tungmetaller brytes ikke ned, og kan derfor skade naturen i mange år etter eventuelt utslipp (Miljøstatus i Norge, 2017, 15.05). Innsamling og forsvarlig behandling er derfor viktig.
I 2016 ble det samlet inn 56 618 tonn brukte dekk, ifølge Norsk dekkretur AS. Dette er en økning på 2 prosent fra 2015. Mengden innsamlede dekk har holdt seg relativt stabil på rundt 50 000 - 56 000 tonn de siste årene.
Figur 4. Innsamlet mengde dekk i Norge¹. 1995-2016.
Innsamlet mengde, tonn | |
1995 | 16100 |
1996 | 15605 |
1997 | 16278 |
1998 | 30670 |
1999 | 48375 |
2000 | 29258 |
2001 | 34367 |
2002 | 33503 |
2003 | 38943 |
2004 | 42055 |
2005 | 41642 |
2006 | 41832 |
2007 | 47748 |
2008 | 50695 |
2009 | 48275 |
2010 | 48663 |
2011 | 50156 |
2012 | 49000 |
2013 | 51621 |
2014 | 52028 |
2015 | 55494 |
2016 | 56618 |
Av de innsamlede dekkene i 2016 gikk mesteparten, 64 prosent, til energigjenvinning. Nesten 30 prosent gikk til materialgjenvinning.
Importører av dekk til Norge er forpliktet til å samle inn og gjenvinne kasserte dekk. Norsk Dekkretur AS er etablert av dekkbransjen for å sikre at forpliktelsene gitt i avfallsforskriften innfris, og organiserer et system for innsamling og gjenvinning av kasserte dekk (Norsk Dekkretur AS, 2017).
Avfall fra lufthavner
Norske flyplasser samlet inn totalt 9 745 tonn avfall i 2016, ifølge Avinors års- og samfunnsansvarsrapport. Av dette leverte Oslo lufthavn (OSL) 6 272 tonn. Omtrent halvparten av avfallet ble sortert. Dette ligger litt under Avinors mål om 60 prosent sortert avfall. Mengden farlig avfall som ble levert var 285 tonn, deriblant 213 tonn levert ved OSL. Avfallstallene for 2016 kan ikke direkte sammenlignes med tidligere årganger. Det skyldes at det er tatt i bruk ny definisjon på sortert avfall, som påvirker sorteringsgraden, og at totale avfallsmengder for Oslo lufthavn ikke inkluderer avfall fra eksterne aktører som opererer på lufthavnen.
Ved lufthavner produseres det avfall fra publikumsarealer med sikkerhetskontroll, servering, butikker og ventearealer, i tillegg til avfall fra byggeprosjekter, renhold av fly, verksted, garasjer og kontorarealer (Avinor, 2016).
Artikler i serien samferdsel og miljø
- Hva påvirker utslipp til luft fra veitrafikk?
- Luftforurensning fra samferdsel
- Klimagassutslipp fra samferdsel
- Bruk av biodrivstoff i transport
- Avgifter knyttet til transport
- Snart i mål med transportmålet for 2020
- Energibruk til transportformål i Norge
- Energibruk til transportformål i Europa
- Køyrer nest mest i Europa
- 13 elbiler per ladepunkt
- Vann- og grunnforurensning fra samferdsel
- Samferdsel og naturpåvirkninger
- Godset likt fordelt mellom båt, bil og røyrleidning
- Halvparten køyrer framleis på diesel
- Prisvekst på all veitransport
- Flere nordmenn utsatt for støy
Avfallsforskriften, 2004. Forskrift om gjenvinning og behandling av avfall. Hentet fra: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-06-01-930
Avinor, 2016. Års- og samfunnsansvarsrapport 2016. Hentet fra https://avinor.no/globalassets/_konsern/om-oss/rapporter/avinor-ars-og-samfunnsansvarsrapport-2016.pdf
Batteriretur AS (2017, 11.05). Produsentansvar.
Norsk Dekkretur AS (2017, 11.05). Hva gjør vi. Hentet fra: http://dekkretur.no/hva-gjoer-vi/
Produktforskriften, 2004. Forskrift om begrensning i bruk av helse- og miljøfarlige kjemikalier og andre produkter. Hentet fra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-06-01-922
SSB (2016a): Registrerte kjøretøy, 2016. https://www.ssb.no/bilreg
SSB (2016b): Utenrikshandel med varer. Statistikkbanken tabell 11009 https://www.ssb.no/statistikkbanken/selectvarval/Define.asp?subjectcode=&ProductId=&MainTable=UhArVareVdel&nvl=&PLanguage=0&nyTmpVar=true&CMSSubjectArea=utenriksokonomi&KortNavnWeb=muh&StatVariant=&checked=true
Kontakt
-
Marit Slåen Sæther
-
SSBs informasjonstjeneste