Hva påvirker utslipp til luft fra veitrafikk?
Publisert:
Utslippene til luft fra samferdsel varierer med blant annet type kjøretøy og type drivstoff. I denne artikkelen gis en oversikt over utslippsfaktorer for ulike typer kjøretøyer og trafikksituasjoner.
- Tallene er hentet fra
- Utslipp til luft
En gjennomsnittlig bensinpersonbil har et noe høyere drivstofforbruk enn en gjennomsnittlig dieselpersonbil, og slipper ut mer CO2, CH4, NH3, NMVOC og CO per kjørte kilometer.
Høyere drivstofforbruk og CO2-utslipp i bensinpersonbiler
En gjennomsnittlig personbil som går på bensin, slipper ut 0,16 kg CO2 for hver kjørte km. En gjennomsnittlig dieselbil slipper ut 0,13 kg CO2. Dieselpersonbilene slipper derimot ut mer SO2, NOX og partikler (tabell 1). Bildet blir et litt annet for de tunge kjøretøyene; tunge dieseldrevne kjøretøyer slipper i tillegg til SO2 og NOX også ut mer CO2 og N2O per kjørte km. At dieseldrevne tunge kjøretøyer har høyere drivstofforbruk og CO2-utslipp enn tilsvarende bensinkjøretøyer skyldes at de bensindrevne lastebilene i all hovedsak er relativt små. Utslippsfaktorene er beregnet ved hjelp av HBEFA, som er modellen Statistisk sentralbyrå benytter til å beregne utslipp fra veitrafikk (se boks 1 for mer informasjon om HBEFA-modellen).
Lavere utslipp i nyere biler
Det foregår en stadig energieffektivisering og teknologiforbedring av kjøretøyer. Dermed endres utslippene per kjørte kilometer over tid, og nye kjøretøyer har lavere utslippsfaktorer enn gjennomsnittsbilen i bestanden. De nyeste dieselpersonbilene slipper eksempelvis ut 61 prosent mindre NOX enn den gjennomsnittlige dieselpersonbilen i den norske bilbestanden.
I den siste klimameldingen (Meld. St.41 (2016-2017)) er det satt et mål om at nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy innen 2025. Utslippsberegningene viser at nyere bensinpersonbiler i dag slipper ut 139 g CO2/km og nyere dieselbiler 122 g CO2/km (se tabell 2).
En rapport fra Det europeiske miljøbyrået (EEA 2016) angir at nye personbiler i EU-27 i gjennomsnitt i 2015 slapp ut 119,6 g CO2/km. Dette er en nedgang på 3,8 g CO2/km fra 2014. Nedgangen har, på tross av en økning i gjennomsnittsvekten på personbiler, skjedd på grunn av forbedret motorteknologi og dermed bedre drivstoffeffektivitet og en økt dieselandel i personbilparken. EU har dermed allerede nådd målet om at utslipp fra nye personbiler i gjennomsnitt ikke skal overstige 130 g CO2/km i 2015, men det gjenstår noe arbeid for å nå målet på 95 g CO2/km i 2020.
Høye utslipp ved køkjøring
I tillegg til kjøretøyklasse og alder på kjøretøy har hvordan det kjøres stor betydning for utslippene.
Figur 1 viser utslipp per kjørte kilometer for lastebiler og trekkvogner for et utvalg av trafikksituasjoner og veityper. Køkjøring skiller seg ut med svært høye utslipp av både CO2, NOX og partikler, de tre andre trafikksituasjonene har mindre forskjeller. Tettere trafikk på lokale veier med fartsgrense 50 km/t har større effekt på utslipp enn på veier med høyere fartsgrenser.
Tabell 3 viser utslippsfaktorer for et utvalg av trafikksituasjoner. For NOX-utslippene er trafikkflyten av stor betydning for nivået. Det er relativt små forskjeller i utslippene om det kjøres i fri flyt eller under trafikkerte forhold, mens køkjøring skiller seg vesentlig fra de andre trafikkforholdene. Drivstofforbruket, og dermed CO2-utslippet, fordobles ved køkjøring sammenliknet med fri flyt av trafikk på alle veityper (figur 2). For store kjøretøy, som er dominert av dieselmotorer, er partikkelutslippet (PM10) rundt tre ganger så stort ved køkjøring som ved fri flyt.
Terrenget påvirker utslippene
Norge har variert topografi, og veiene er derfor stedvis både bratte og svingete. Utformingen på veiene har stor betydning for drivstofforbruk og utslipp. Figur 3 viser et eksempel på hvordan drivstofforbruket og utslipp per kilometer av NOX og PM10 endrer seg med varierende helningsgrader på veien, sett i forhold til tilsvarende faktorer når veien er flat, for en landevei med fartsgrense 80 km/t. Økningen i drivstofforbruk er spesielt stor for tunge kjøretøyer, som på en veistrekning hvor halvparten består av en oppoverbakke med 6 prosent helning og deretter en tilsvarende nedoverbakke vil ha et drivstofforbruk som er 68 prosent høyere enn for tilsvarende veistrekning hvis den var flat.
For de tunge kjøretøyene vil helningsgraden på veien i dette eksempelet ha størst effekt på drivstofforbruket, og dermed også på CO2-utslippet, mens NOX-utslippene øker mest for personbiler og andre lette kjøretøyer.
Svingete veier fører også til økt drivstofforbruk og utslipp. Figur 4 viser et eksempel på hvordan drivstofforbruk og utslipp per kilometer for NOX og PM10 er høyere for en svingete gjennomfartsvei med fartsgrense 60 km/t enn for tilsvarende rett vei. For lastebiler og trekkvogner øker drivstofforbruket med 35 prosent mens for personbiler og andre lette kjøretøy er økningen på 14 prosent. Utslipp av NOX og PM10 øker også mest for tunge kjøretøy – med henholdsvis 28 og 32 prosent.
Figur 4. Drivstofforbruk og utslipp per kjørte kilometer på svingete gjennomfartsvei med fartsgrense 60 km/t. Prosentvis endring fra rett vei
Drivstofforbruk | NOx | PM10 | |
Personbiler | 14 | 16 | 10 |
Andre lette kjøretøy | 14 | 17 | 11 |
Lastebiler og trekkvogner | 35 | 28 | 32 |
LITERATUR
Regjeringen. Meld. St. 41(2016-2017) Klimastrategi for 2030 – norsk omstilling i europeisk samarbeid. Hentet fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/7d3c209f821248da8d4727713ab9619c/no/pdfs/stm201620170041000dddpdfs.pdf
EEA(2016). Transitions towards a more sustainable mobility system. Hentet fra: https://www.eea.europa.eu/publications/term-report-2016
SSB (2015). Utslipp fra veitrafikken i Norge. Dokumentasjon av beregningsmetoder, data og resultater. Hentet fra: https://www.ssb.no/natur-og-miljo/artikler-og-publikasjoner/utslipp-fra-veitrafikken-i-norge
Artikler i serien samferdsel og miljø
- Luftforurensning fra samferdsel
- Klimagassutslipp fra samferdsel
- Bruk av biodrivstoff i transport
- Avgifter knyttet til transport
- Snart i mål med transportmålet for 2020
- Energibruk til transportformål i Norge
- Energibruk til transportformål i Europa
- Køyrer nest mest i Europa
- 13 elbiler per ladepunkt
- Vann- og grunnforurensning fra samferdsel
- Samferdsel og naturpåvirkninger
- Avfall fra samferdsel
- Godset likt fordelt mellom båt, bil og røyrleidning
- Halvparten køyrer framleis på diesel
- Prisvekst på all veitransport
- Flere nordmenn utsatt for støy
Kontakt
-
Nadiya Fedoryshyn
-
SSBs informasjonstjeneste