Klimagassutslipp fra samferdsel
Publisert:
En vesentlig del av luftforurensningene skyldes forbrenningsutslipp fra transportmidler. Transport er derfor en betydelig kilde til utslipp av klimagasser, som gir økt drivhuseffekt. Dette gjelder særlig veitrafikk. I 2016 kom 37 prosent av utslippene av CO2 (karbondioksid) i Norge fra mobile kilder, som omfatter kategoriene veitrafikk, jernbane, luftfart, skip og båter og motorredskaper.
- Tallene er hentet fra
- Utslipp til luft
EU har et overordnet mål om å redusere klimagassutslippene fra transport (inkludert utenriks luftfart, men ikke utenriks sjøfart) med 60 prosent sammenlignet med nivået i 1990 innen 2050. Et etappemål er en reduksjon av disse utslippene med 20 prosent sammenlignet med nivået i 2008 innen 2030. For utenriks sjøfart har EU et mål om en utslippsreduksjon på 40 prosent fra nivået i 2005 innen 2050.
Klimagassutslipp fra mobile kilder i Europa
Figur 1 viser utviklingen i klimagassutslippene fra transport i EU og i Norge i perioden 1990-2015. Utslippene i Europa har steget siden 1990 frem til 2007. Fra og med 2008 var det imidlertid en reduksjon i klimagassutslipp fra transport både i Norge og i EU-28. I Norge fortsatte nedgangen i 2009, mens i 2010 var det en økning i utslippene, og etter det har de vært relativt stabile. I EU har den nedgående trenden fortsatt i perioden 2008-2013. I EEA-rapporten The contribution of transport to air quality (EEA 2012) forklares nedgangen i transportutslipp av klimagasser med redusert etterspørsel etter godstransporttjenester på grunn av den økonomiske situasjonen og høyere drivstoffpriser.
Figur 1. Utslipp av klimagasser fra transport. 1990-2015. EU-28 og Norge. Indeks (1990=100)
EU-28 | Norge | |
1990 | 100 | 100 |
1991 | 100.96 | 99.01 |
1992 | 104.10 | 101.70 |
1993 | 104.75 | 108.03 |
1994 | 105.41 | 105.39 |
1995 | 107.12 | 108.14 |
1996 | 110.61 | 111.69 |
1997 | 112.10 | 114.27 |
1998 | 115.65 | 118.39 |
1999 | 118.07 | 121.50 |
2000 | 117.42 | 115.39 |
2001 | 119.13 | 117.42 |
2002 | 120.51 | 116.04 |
2003 | 121.71 | 118.40 |
2004 | 124.22 | 121.92 |
2005 | 124.16 | 123.22 |
2006 | 125.16 | 127.44 |
2007 | 126.43 | 132.10 |
2008 | 123.30 | 128.59 |
2009 | 119.83 | 127.45 |
2010 | 119.12 | 131.27 |
2011 | 117.58 | 130.80 |
2012 | 113.93 | 130.57 |
2013 | 113.06 | 128.83 |
2014 | 114.04 | 128.15 |
2015 | 115.87 | 128.85 |
I 2014 økte EUs utslipp fra transport, inkludert luftfart, med 0,7 prosent. Den relative økningen var sterkere for luftfart (1,3 prosent) enn for veitransport (0,8 prosent). I 2014 var klimagassutslippene fra transport i Europa 20,1 prosent høyere enn 1990-nivået. Utslippene må derfor reduseres med 67,4 prosent innen 2050 for at EUs mål om utslippsreduksjon kan nås (figur 2).
Figur 2. Utslipp av klimagasser fra transport inkludert utenriks luftfart og utenriks sjøfart. EU-28. Millioner tonn CO2-ekvivalenter
2050-mål: 60 % reduksjon sammenlignet med 1990 | 2030-mål: 20 % reduksjon sammenlignet med 2008 | Transport inkludert utenriks luftfart | Utenriks sjøfart | 2050-mål sjøfart: 40 % reduksjon sammenlignet med 2005 | |
1990 | 333 | 917 | 851 | 110 | 97 |
1991 | 333 | 917 | 858 | 109 | 97 |
1992 | 333 | 917 | 888 | 110 | 97 |
1993 | 333 | 917 | 897 | 111 | 97 |
1994 | 333 | 917 | 906 | 111 | 97 |
1995 | 333 | 917 | 924 | 111 | 97 |
1996 | 333 | 917 | 955 | 119 | 97 |
1997 | 333 | 917 | 971 | 128 | 97 |
1998 | 333 | 917 | 1006 | 134 | 97 |
1999 | 333 | 917 | 1033 | 128 | 97 |
2000 | 333 | 917 | 1034 | 135 | 97 |
2001 | 333 | 917 | 1046 | 139 | 97 |
2002 | 333 | 917 | 1053 | 144 | 97 |
2003 | 333 | 917 | 1067 | 147 | 97 |
2004 | 333 | 917 | 1095 | 156 | 97 |
2005 | 333 | 917 | 1102 | 161 | 97 |
2006 | 333 | 917 | 1116 | 174 | 97 |
2007 | 333 | 917 | 1130 | 181 | 97 |
2008 | 333 | 917 | 1107 | 181 | 97 |
2009 | 333 | 917 | 1069 | 162 | 97 |
2010 | 333 | 917 | 1064 | 159 | 97 |
2011 | 333 | 917 | 1056 | 161 | 97 |
2012 | 333 | 917 | 1025 | 148 | 97 |
2013 | 333 | 917 | 1019 | 140 | 97 |
2014 | 333 | 917 | 1029 | 136 | 97 |
Klimagassutslipp fra mobile kilder i Norge
Veitrafikken er den tredje viktigste kilden til klimagassutslipp etter olje- og gassvirksomheten og industrien, og utgjør den klart største kilden til transportutslipp av klimagasser i Norge (figur 3). I 2015 utgjorde disse utslippene 62 prosent av totale klimagassutslipp fra mobile kilder og 19 prosent av Norges totale klimagassutslipp.
Ifølge de foreløpige tallene fra utslippsstatistikken publisert mai 2017 , gikk utslippene av klimagasser fra veitrafikken ned med 4 prosent fra 2015 til 2016. Innblanding av biodrivstoff i bensin og diesel bidro sterkt til nedgangen. Utslippene fra veitrafikk økte med 28 prosent i perioden 1990–2016, et gjennomsnitt på litt over 1 prosent i året. I 2008 og 2009 var det nedgang i klimagassutslippene fra veitrafikk som følge av finanskrisen.
Figur 3. Utslipp av klimagasser fra transport i Norge fordelt på transportmåter¹. 1990-2013. 1000 tonn CO2-ekvivalenter
1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
Veitrafikk | 7772 | 7692 | 7858 | 8300 | 8079 | 8226 | 8477 | 8482 | 8718 | 8669 | 8489 | 8997 | 9075 | 9216 | 9520 | 9655 | 9945 | 10187 | 10052 | 9887 | 10116 | 10080 | 10120 | 10139 | 10270 | 10302 |
Skip og båter | 3195 | 3031 | 3080 | 3257 | 3147 | 3223 | 3437 | 3725 | 3952 | 4155 | 3700 | 3527 | 3460 | 3483 | 3512 | 3412 | 3446 | 3601 | 3325 | 3561 | 3728 | 3667 | 3710 | 3271 | 2799 | 2783 |
Andre mobile kilder (motorredskaper m.m.) | 1266 | 1239 | 1198 | 1180 | 1266 | 1370 | 1557 | 1545 | 1317 | 1575 | 1356 | 1501 | 1424 | 1543 | 1663 | 1578 | 1742 | 1960 | 1828 | 1711 | 1965 | 1924 | 2070 | 2217 | 2163 | 2163 |
Luftfart | 955 | 941 | 981 | 899 | 1146 | 1171 | 1202 | 1233 | 1197 | 1396 | 1108 | 1147 | 1244 | 985 | 1147 | 1155 | 1171 | 1141 | 1192 | 1187 | 1251 | 1315 | 1344 | 1352 | 1393 | 1369 |
Jernbane | 107 | 103 | 109 | 115 | 118 | 116 | 79 | 83 | 65 | 61 | 55 | 53 | 49 | 46 | 50 | 48 | 47 | 49 | 51 | 50 | 44 | 42 | 47 | 52 | 49 | 51 |
Teknologiske forbedringer fører til at energiforbruk og utslipp vokser mindre enn transportvolumet målt som passasjer- og tonnkilometer (Toutain mfl. 2008). Figur 4 viser at mens antall personbiler og kjøretøykilometer har økt betydelig i perioden 1990-2015, har ikke utslippene økt tilsvarende. Dette er fordi utslipp per kjørte kilometer for personbiler er redusert med rundt 28 prosent i perioden 1990-2015. Mer energieffektive kjøretøy, overgang fra bensin til diesel og innblanding av biodrivstoff har alle bidratt til denne reduksjonen.
Figur 4. Relativ endring i antall registrerte kjøretøy, kjøretøykilometer, klimagassutslipp og utslipp per kjøretøykilometer for personbiler. 1990-2015
1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
Antall kjøretøy | 1 | 1.00 | 1.00 | 1.01 | 1.03 | 1.04 | 1.03 | 1.09 | 1.11 | 1.12 | 1.15 | 1.16 | 1.18 | 1.20 | 1.23 | 1.26 | 1.29 | 1.33 | 1.36 | 1.39 | 1.43 | 1.47 | 1.51 | 1.54 | 1.56 | 1.58 |
Kjøretøykilometer | 1 | 0.99 | 0.98 | 0.99 | 1.01 | 1.01 | 1.04 | 1.07 | 1.08 | 1.08 | 1.10 | 1.12 | 1.14 | 1.16 | 1.18 | 1.25 | 1.30 | 1.40 | 1.42 | 1.42 | 1.43 | 1.44 | 1.48 | 1.48 | 1.47 | 1.47 |
Klimagassutslipp | 1 | 0.97 | 0.96 | 0.97 | 0.97 | 0.96 | 0.98 | 0.97 | 0.98 | 0.97 | 0.95 | 1.00 | 1.01 | 1.02 | 1.04 | 1.04 | 1.06 | 1.09 | 1.07 | 1.06 | 1.09 | 1.07 | 1.07 | 1.06 | 1.06 | 1.06 |
Utlipp per kjøretøykm | 1 | 0.99 | 0.98 | 0.98 | 0.96 | 0.94 | 0.95 | 0.91 | 0.91 | 0.90 | 0.87 | 0.89 | 0.88 | 0.88 | 0.88 | 0.83 | 0.81 | 0.77 | 0.75 | 0.75 | 0.76 | 0.74 | 0.72 | 0.72 | 0.73 | 0.72 |
Klimagassutslippene fra veitrafikk har økt med 33 prosent fra 1990 til 2015. Utslippene fra dieselkjøretøyer er mer enn tredoblet, mens utslippene fra bensinkjøretøyer er halvert (se tabell 1).
Økningen i klimagassutslipp fra dieselkjøretøyer skyldes i stor grad en kraftig økning i antall slike kjøretøyer. Selv om dieseldrevne personbiler bruker mindre drivstoff og produserer mindre CO2-utslipp enn bensinpersonbeiler, var utslippene fra slike biler over 18 ganger høyere i 2015 enn i 1990. Utslippene fra andre lette dieselkjøretøy er nesten femdoblet i samme periode. I 2015 stod dieselkjøretøyer for 76 prosent av de samlede klimagassutslippene fra veitrafikk (figur 5).
Figur 5. Utslipp av klimagasser fra veitrafikk fordelt på kjøretøygrupper. 2015. Prosent
2015 | |
Personbiler - bensin 22 % | 22 |
Personbiler - diesel 32 % | 32 |
Andre lette kjøretøy - bensin 1 % | 1 |
Andre lette kjøretøy - diesel 15 % | 15 |
Lastebiler og trekkvogner -bensin 0.2 % | 0.2 |
Lastebiler og trekkvogner - diesel 29 % | 29 |
Motorsykler og mopeder 1 % | 1 |
Den nest viktigste mobile klimagasskilden er skip og båter. I 2015 utgjorde disse utslippene 17 prosent av totale klimagassutslipp fra mobile kilder. Disse utslippene sank med rundt 14 prosent i 2014 og trenden fortsatte i 2015 med nedgang på rundt 1 prosent. 8 prosent av klimagassutslippene i 2015 kom fra luftfart, mens 13 prosent ble produsert av ander mobile kilder (motorredskaper, traktorer m.m.).
Literatur
Toutain, J.E.W., Taarneby, G.,Selvig E. (2008) : Energiforbruk og utslipp til luft fra innenlandsk transport. Rapporter 2008/49, Statistisk Sentralbyrå.
EEA (2012). The contribution of transport to air quality. TERM 2012. Report No 10/2012, European Environment Agency, København.
EEA (2016): Transitions towards a more sustainable mobility system. EEA Report Nr 34/2016. https://www.eea.europa.eu/publications/term-report-2016
Artikler i serien samferdsel og miljø
- Hva påvirker utslipp til luft fra veitrafikk?
- Luftforurensning fra samferdsel
- Bruk av biodrivstoff i transport
- Avgifter knyttet til transport
- Snart i mål med transportmålet for 2020
- Energibruk til transportformål i Norge
- Energibruk til transportformål i Europa
- Køyrer nest mest i Europa
- 13 elbiler per ladepunkt
- Vann- og grunnforurensning fra samferdsel
- Samferdsel og naturpåvirkninger
- Avfall fra samferdsel
- Godset likt fordelt mellom båt, bil og røyrleidning
- Halvparten køyrer framleis på diesel
- Prisvekst på all veitransport
- Flere nordmenn utsatt for støy
Kontakt
-
Nadiya Fedoryshyn
-
SSBs informasjonstjeneste