Sterk nedgang i bil- og drivstoffavgiftene siden 2013
Publisert:
De innbetalte avgiftene på drivstoff og motorvogner har siden toppåret 2013 blitt redusert med 11,5 prosent.
- Artikkelen er en del av serien
- Samferdsel og miljø, 2019
Avgifter på drivstoff og motorvogner er dels avhengige av bruk, og dels knyttet til det å eie eller kjøpe en bil. Avgiftssystemet har blitt lagt om de siste årene. Hensikten har vært å få privatpersoner og bedrifter til å velge mer miljøvennlige kjøretøy. I perioden 2013 til 2018 har de årlige innbetalingene fra bil- og drivstoffavgiftene blitt redusert med 6 milliarder kroner målt i løpende priser. I 2018 ble det innbetalt 46 milliarder kroner i avgifter på drivstoff og motorvogner.
Figur 1. Innbetalte avgifter på drivstoff og motorvogner
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
Årsavgift betalt av husholdninger | 8007 | 8239 | 8400 | 8694 | 7934 | 7559 |
Årsavgift betalt av næringsvirksomhet | 1687 | 1736 | 1770 | 1832 | 1672 | 1609 |
Vektårsavgift | 328 | 359 | 352 | 344 | 339 | 337 |
Omregistreringsavgift | 2103 | 1907 | 1370 | 1404 | 1474 | 1381 |
Veibruksavgift på autodiesel | 10507 | 10615 | 10267 | 9563 | 9924 | 10432 |
Veibruksavgift på bensin | 6417 | 6009 | 5711 | 5486 | 5593 | 5529 |
CO2-avgift bensin og autodiesel (estimert verdi) | 2830 | 2726 | 3381 | 3918 | 3806 | 4639 |
Engangsavgift | 20126 | 18650 | 17985 | 17041 | 15886 | 14535 |
Avgiftene på drivstoff har økt
De bruksavhengige avgiftene omfatter veibruksavgiftene og CO2-avgiften på drivstoff og legges i hovedsak på bensin og autodiesel. Hensikten med avgiftene er å gi staten inntekter og å sette forbrukeren ovenfor de eksterne kostnadene som kjøring på vei medfører. CO2-utslippene prises spesielt gjennom CO2- avgiften på mineralske produkter.
Innbetalingene fra de bruksavhengige avgiftene har økt med 4,3 prosent siden 2013, tilsvarende 846 millioner kroner. I årene mellom 2013 og 2018 har innbetalingene svingt litt opp og ned, og nivået var lavest i 2016. Oppgangen siden 2013 skyldes at avgiftssatsene har blitt satt opp. Summen av veibruksavgift og CO2-avgift som må betales per liter drivstoff har økt med 64 øre for bensin og 72 øre for autodiesel siden 2013. Bruken av fossilt drivstoff har flatet ut og var i 2017 og 2018 noe lavere enn de foregående årene.
Bompenger regnes som gebyrer og ikke som avgifter, og innbetalte bompenger inngår dermed ikke i disse avgiftstallene. Innbetalte bompenger økte i perioden 2013-2018 med 3,3 milliarder kroner.
Nedgang i de ikke-bruksavhengige avgiftene
Mens avgiftene på drivstoff er bruksavhengige, er avgiftene som legges på motorvogner ikke avhengige av hvor mye kjøretøyet brukes. Disse omfatter engangsavgift, årsavgift, vektårsavgift og omregistreringsavgift. Innbetalingene fra disse avgiftene har siden 2013 blitt redusert med 21,2 prosent, tilsvarende 6,8 milliarder kroner.
Engangsavgiften er den største av de ikke-bruksavhengige avgiftene, og det er også her reduksjonen i innbetalte avgifter, målt i kroner, har vært størst. Siden 2013 har innbetalt avgift blitt redusert med 28 prosent, tilsvarende 5,6 milliarder kroner.
Engangsavgiften beregnes på bakgrunn av bilens egenskaper, hvor blant annet bilens utslipp av CO2 og NOx påvirker avgiftsberegningen. De kjøretøyene som har de høyeste utslippene må dermed betale mer i engangsavgift. CO2-komponenten har de siste årene fått en stadig større vekt i beregningen av total engangsavgift, og denne omleggingen er ment å stimulere til mer miljøvennlige kjøretøy.
Figur 2. Innbetalt engangsavgift fordelt på komponenter
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
NOx-komponent | 522 | 581 | 394 | 316 | 340 | 287 |
CO2-komponent | 3582 | 3446 | 2817 | 3876 | 6614 | 6683 |
Engangsavgift for øvrig | 16022 | 14623 | 14774 | 12849 | 8932 | 7565 |
Nedgangen i totalt innbetalt engangsavgift kan ses i sammenheng med stadig mer miljøvennlige kjøretøy som enten er fritatt for engangsavgift eller som har en lav CO2-komponent. De siste årene utgjør elbiler og lavutslippsbiler en stadig større del av nybilsalget. Det trekker ned de årlige innbetalingene av både de bruksavhengige og de ikke-bruksavhengige avgiftene.
Prop. 1 LS (2013-2014): Skatter, avgifter og toll 2014. Finansdepartementet
Prop. 1 LS (2016-2017): Skatter, avgifter og toll 2017. Finansdepartementet
Prop. 1 LS (2018-2019): Skatter, avgifter og toll 2019. Finansdepartementet
Faktasider
Kontakt
-
Ingrid Semb Weyer
-
SSBs informasjonstjeneste