Vi betaler mindre i bensin- og dieselavgifter
Publisert:
Inntektene fra veibruksavgiftene på bensin og autodiesel falt med 5,8 prosent i 2016 og utgjør nå 15 milliarder kroner. Vi må helt tilbake til 2007 for å finne et lavere nivå.
- Tallene er hentet fra
- Miljøøkonomiske virkemidler
- Artikkelen er en del av serien
- Miljøøkonomiske virkemidler (arkiv)
Siden 2013 har inntektene fra veibruksavgiftene på autodiesel og bensin gått ned med nesten 2 milliarder kroner. Dette tilsvarer en nedgang på 11,1 prosent. Inntektene fra autodieselavgiften utgjør nå 64 prosent av totalt innbetalt veibruksavgift.
Figur 1. Inntekter fra veibruksavgiftene på bensin og autodiesel
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Veibruksavgift på bensin og autodiesel | 14.14 | 14.56 | 15.19 | 15.49 | 16.03 | 16.03 | 15.77 | 16.92 | 16.62 | 15.98 | 15.05 |
Veibruksavgift på bensin | 8.41 | 8.13 | 7.87 | 7.69 | 7.37 | 6.86 | 6.35 | 6.42 | 6.01 | 5.71 | 5.49 |
Veibruksavgift på autodiesel | 5.73 | 6.42 | 7.31 | 7.80 | 8.65 | 9.17 | 9.42 | 10.51 | 10.62 | 10.27 | 9.56 |
Bensinavgiften fortsetter den nedadgående trenden
Vi betalte 225 millioner kroner mindre i veibruksavgift på bensin i 2016. Dette er en nedgang på 3,9 prosent fra året før. Nedgangen skyldes at omsetningen av bensin fortsetter å falle. Siden 2006 har inntektene fra denne avgiften blitt redusert med 35 prosent, som tilsvarer nesten 3 milliarder kroner.
Biodrivstoff forklarer nedgangen i autodieselavgiften
Inntektene fra veibruksavgift på autodiesel falt i 2016 med 6,9 prosent, tilsvarende 704 millioner kroner. Dette skjedde selv om både avgiftssatsen og omsetningen av autodiesel økte i denne perioden. Årsaken til inntektsfallet var at andelen biodiesel økte kraftig. Biodrivstoff utover omsetningskravet er ikke omfattet av veibruksavgift, og dette forklarer nedgangen i inntektene.
Inntektene fra veibruksavgift på autodiesel har økt i hele perioden 2002–2014, men i 2015 gikk inntektene ned med 3,3 prosent. Nedgangen i 2015 kunne tilskrives at satsen på avgiften ble redusert for å kompensere for en tilsvarende økning i CO2-avgiften. I 2016 er derimot inntektstapet fra veibruksavgiftene betydelig større enn økningen i inntektene fra CO2-avgiften.
Kontakt
-
Ingrid Semb Weyer
-
Kristine Erlandsen Kolshus
-
SSBs informasjonstjeneste