Statistikk innhold

Statistikk om

Kommunal vannforsyning

Kommunal vannforsyning er en statistikk som beskriver ulike sider ved kommunal vannforsyning, som gebyrer, selvkostregnskap, ledningsnett, vannverk og tilknytning, vannkvalitet og husholdningsforbruk. Statistikken er en del av den ordinære KOSTRA-publiseringen.

Oppdatert: 17. juni 2024
Neste oppdatering: 16. juni 2025

Utvalgte tall fra denne statistikken

  • KOSTRA - kommunal vannforsyning
    KOSTRA - kommunal vannforsyning
    201820222023Endring i prosent
    2022 - 2023
    Prosent av befolkningen tilknyttet kommunal vannforsyning84,884,385,00,8
    Lengde kommunalt ledningsnett (meter)48 654 51352 326 69252 608 6250,5
    Andel fornyet kommunalt ledningsnett, gjennomsnitt for siste tre år (prosent)0,670,630,59-6,3
    Andel innbyggere tilknyttet kommunalt vannverk med tilfredsstillende prøveresultater for E. coli (prosent)98,999,399,30,0
    Total vannleveranse på kommunalt distribusjonsnett (m3)703 455 812661 957 171660 230 172-0,3
    Andel av kommunal vannleveranse til lekkasje (prosent)29,729,729,90,7
    Estimert gjennomsnittlig husholdningsforbruk per tilknyttet innbygger per døgn (liter/person/døgn)182171168-1,8
    Andel av husholdningsabonnentene som har installert vannmåler (prosent)34,937,438,73,5
    Standardtegn i tabeller

Om statistikken

Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 17. juni 2024.

Avbrudd i vannforsyningen inkluderer planlagte og ikke planlagte avbrott i vannforsyninga til abonnenten.

Driftskostnader er summen av forvaltnings-, drifts- og vedlikeholdskostnader. Beløpet hentes fra KOSTRA-skjema 23.

E. coli er en såkalt indikatorbakterie. Dersom E. coli påvises i drikkevannet kan det være indikasjon på ei mulig fekal forurensing, og eventuelt at desinfeksjonsprosessen i renseanlegget ikke fungerer optimalt.

Farge på vannet skyldes oftest naturlige organiske komponenter i vannet (humus). De organiske komponentene trenger ikke i seg selv være skadelige, men vil gi lukt og smak og bruksmessige ulemper, i tillegg hindrer farge optimal desinfeksjon av vannet og kan gi uønsket helseeffekter ved klorering. Humus gir grunnlag til uønsket bakterievekst og har evne til å binde til seg ulike forurensende stoffer.

Finansiell dekningsgrad viser i prosent hvor stor del av årlige kostnadene kommunene får dekket gjennom gebyrinntektene. Kommunene har ikke anledning til å kreve inn mer enn kostnadene, og de er ikke pliktige til å kreve full kostnadsdekning. Nøkkeltalet er en indikator på hvordan gebyrinntektene vil utvikle seg i forhold til gebyrgrunnlaget de neste årene. Nøkkeltalet må ses i sammenheng med kommunens selvkostgrad.

Selvkostgrad viser forholdet mellom kommunens gebyrinntekter i året og kommunens gebyrgrunnlag for året tillagt avsetning til selvkostfond/dekning av framførte underskudd eller fratrukket bruk av selvkostfond/framføring av underskudd.
Selvkostgrad = (Gebyrinntekter / (Gebyrgrunnlag + Avsetninger/dekning - fremføring)) x 100

Gebyrinntekter blir innkrevd i form av et tilknytningsgebyr og et årlig gebyr. Tilknytningsgebyret er et engangsbeløp. Inntektsbeløpa hentes fra KOSTRA-skjema 23.

Kapitalkostnadene består av to deler: avskriving på tidligere årlige investeringer og en kalkulatorisk rentekostnad for kapital bundet opp i anleggsmidler. Både kalkulatoriske rentekostnader og avskrivinger kommer fra KOSTRA-skjema 23.

Kommunale vannverk utgjør de vannverkene som eies av kommunene. Vannverk organisert som et aksjeselskap og med mer enn 50% kommunalt eierskap av aksjene, regnes også som kommunalt.

For kommunale vannverk med felles driftsorganisasjon må vannforsyningssystema som har separate forsyningsområde (distribusjonssystem) framstå som separate vannverk. Personer tilknytt bereknas ut i fra tall på fastboende personer som er koblet til et fordelingsnett.

pH er et mål på hvor surt eller basisk vannet er. Fordi surt drikkevann har en korroderende effekt på ledningsnettet og kan løse ut blant anna tungmetall fra blant annet ledningsnettet, ønsker en å regulere surheten før man sender vannet ut til abonnentene.

Tilfredsstillende vannkvalitet for de ulike parameterne, slik det er vurdert i KOSTRA (E.coli, farge, pH og intestinale enterokokker), er definert slik: antall registrerte avvikende analyseprøver foretatt ved det aktuelle vannverket utgjør mindre enn 5 prosent av totalt antall prøver tatt i løpet av året. For E.coli er det også innført et tilleggskriterium om at dersom vannverket har 50 personer eller flere tilknyttet så må vannverket også ha tatt minimum 4 prøver i løpet av året for at vannverket skal få tilfredsstillende kvalitet. Dette har bakgrunn i drikkevannsforskriftens § 21 om minstekrav til drikkevannsprøver.

Beredskapsplan er definert ut i fra §11 i Drikkevannsforskriften, som bl.a. sier at vannverkseieren skal sikre at det gjennomføres nødvendige beredskapsforberedelser og utarbeides beredskapsplaner i samsvar med helseberedskapsloven og forskrift om krav til beredskapsplanlegging, jf. lov av 23. juni 2000 nr. 56 om Helsemessig og sosial beredskap og forskrift av 23. juli 2001 nr. 881 om krav til beredskapsplanlegging og beredskapsarbeid, for å sikre levering av tilstrekkelige mengder drikkevann også under unormale forhold, slik som ved krise og katastrofer i fredstid, og ved krig.

Trykkøkningsstasjoner benyttes for å pumpe vann til steder som ligger høyt i terrenget.

Vannforsyningssystem er definert ut i fra Drikkevannsforskriften §3 og er et system som ikke er enkeltvannforsyning, og som består av ett eller flere av følgende elementer: vanntilsigsområde, råvannskilde, vannbehandlingsanlegg og distribusjonssystem. Vanntilsigsområdet eller råvannskilden utgjør alene ikke et vannforsyningssystem.

Vannverk brukes om den administrative enheten/organisasjonen som driver vannforsyninga (vannkilde, vannbehandlingsanlegg og/eller transportsystem), og ikke bare om selve behandlingsanlegget. Statistikken omfatter kun vannverk som forsyner minst 50 personer og/eller minst 20 husstander/hytter (mindre vannverk er derfor ikke med).

Vannforbruk omfatter det forbruket vannverket har innenfor sitt eget fordelingsnett. Vannforbruket på sektorer skal bereknas ut i fra produsert mengde vann, eksklusivt vanntap i behandlingsprosessen som for eksempel spyling.

  • Vannforbruk til hushold i inkluderer alt vann som går til hushold, hytter (fritidshus), institusjoner o.l. til "vanlig" vannforbruk inklusivt forbruk utendørs som hagevanning (ikke jordbruksvanning) og bilvask.
  • Vannforbruk til næringsmiddelvirksomhet inkluderer vann til næringsmiddelproduksjon. Vann til gårdsdrift (melkeproduksjon og liknende) regnes ikke med her.
  • Vannforbruk til industri/næringsvirksomhet inkluderer vann til industri, service og næringsvirksomhet.
  • Vannforbruk til annet forbruk inkluderer blant annet vann til gårdsdrift og jordbruksvanning.

Norges kommuner er grupperte i 17 grupper, avhengig avfolkemengde og økonomiske rammevilkår. Grupperingen er basert på rapporten: Gruppering av kommuner etter folkemengde og økonomiske rammebetingelser 2020

Kontakt

Relatert innhold