Ved siden av retningslinjene for europeisk statistikk er det også andre rammeverk offisiell statistikk må forholde seg til.

FNs ti fundamentale prinsipper

FNs ti fundamentale prinsipper for offisiell statistikk er det sentrale grunnlaget for alle kvalitetsrammeverkene.

FNs statistiske kommisjon har på bakgrunn av en rekke verdier og utviklingsmål med mer, utarbeidet de fundamentale prinsippene for offisiell statistikk (på unstats.un.org).

Prinsippene ble første gang vedtatt i kommisjonen i 1994 og senere styrket gjennom tilslutning i FNs generalforsamling i 2014. Prinsippene er sentrale i FNs arbeid med offisiell statistikk og et viktig rammeverk for nasjonale statistikkbyråer og produsenter av offisiell statistikk verden over.

1. Relevans, upartiskhet og lik tilgang

Offisiell statistikk er nødvendig i informasjonssystemet til et demokratisk samfunn, og tilbyr myndigheter, det økonomiske systemet og allmennheten data om økonomiske, demografiske, sosiale og miljømessige forhold. For at offisiell statistikk skal være til praktisk nytte, må den utarbeides og gjøres tilgjengelig på et uavhengig grunnlag av nasjonale statistikkmyndigheter for å innfri innbyggernes rett til offentlig informasjon.

2. Profesjonelle standarder, vitenskapelige prinsipper og profesjonsetikk

For å bevare tillit til offisiell statistikk, må statistikkmyndigheter treffe beslutninger om metoder og fremgangsmåter for innsamling, bearbeiding, lagring og presentasjon av statistikk basert på strengt profesjonelle hensyn, inkludert vitenskapelige prinsipper og profesjonsetikk.

3. Ansvarlighet og åpenhet

For å gjøre en korrekt tolkning av data lettere, skal statistikkmyndighetene gi informasjon om kilder, metoder og prosedyrer i statistikkproduksjonen. Denne informasjonen skal gis i henhold til vitenskapelige prinsipper.

4. Forebygge misbruk

Statistikkmyndighetene har rett til å kommentere feilaktige tolkninger og misbruk av statistikk.

5. Kilder til offisiell statistikk

Data som skal brukes til statistiske formål kan samles inn fra alle typer kilder, slik som statistiske undersøkelser eller administrative registre. Statistikkmyndighetene skal velge kilde på grunnlag av kvalitet, aktualitet, kostnader og belastning for oppgavegivere.

6. Konfidensialitet

Data som statistikkmyndighetene samler inn om fysiske eller juridiske personer, for å lage statistikk, skal være strengt konfidensielle og skal kun brukes til statistiske formål.

7. Lovgivning

Lover, retningslinjer og prinsipper som gjelder for de statistiske systemene, skal være offentlig tilgjengelig.

8. Nasjonal koordinering

For å oppnå samsvar og effektivitet innenfor det nasjonale statikksystemet, er det viktig at arbeidet til de nasjonale statistikkmyndighetene koordineres.

9. Bruk av internasjonale standarder

Når hvert lands statistikkmyndigheter bruker internasjonale begreper, klassifikasjoner og metoder, fremmer det samsvar og effektivitet i statistikken på alle offisielle nivå.

10. Internasjonalt samarbeid

Bilateralt og multilateralt samarbeid om statistikk bidrar til forbedring av systemene for offisiell statistikk i alle land.

Andre rammeverk

Andre slike rammeverk er FNs National Quality Assurance Framework (NQAF) og OECDs rådsanbefalinger om gode statistiske praksiser. The International Monetary Fund (IMF) har også utarbeidet et datakvalitetsrammeverk.

FNs National Quality Assurance Framework (NQAF)

FNs National Quality Assurance Framework (NQAF, på unstats.un.org) stiller, på samme måte som retningslinjene for europeisk statistikk, krav til de institusjonelle forholdene, produksjonsprosessene og de statistiske produktene.

NQAF omfatter 19 kvalitetsprinsipper med en rekke underliggende indikatorer. I tillegg er det utarbeidet en sjekkliste, som kan brukes til selvvurdering.

OECDs Rådsanbefalinger om gode statistiske praksiser

Rådet i OECD vedtok i 2015 anbefalinger om gode statistiske praksiser (oecd.org) og er det eneste juridiske instrumentet organisasjonen har på statistikkområdet.

Formålet med rammeverket er å kunne gjøre kvalitetsevalueringer av medlemslandenes statistikksystemer. Det er også et av de sentrale verktøyene når mulige nye medlemsland skal vurderes. Rådet holdes jevnlig orientert om implementering i alle OECDs medlemsland. Prinsippene i OECDs anbefalte praksiser er i hovedsak sammenfallende med retningslinjene for europeisk statistikk og som Norge følger. Vurdering av om Norge følger rådsanbefalingen, er basert på resultater fra kvalitetsvurderingene gjort i ESS Peer Review (ec.europa.eu).

IMFs datakvalitetsrammeverk

IMFs rammeverk vurderer datakvaliteten hos statistikkprodusentene (imf.org). IMF vurderer fem dimensjoner for kvalitet: Integritet, gode metoder, nøyaktighet og pålitelighet, punktlighet, aktualitet og konsistens, samt tilgjengelighet.