Delmål 4.1: Sikre at alle jenter og gutter fullfører gratis og likeverdig grunnskole og videregående opplæring av høy kvalitet
Innen 2030 sikre at alle jenter og gutter fullfører gratis og likeverdig grunnskole og videregående opplæring av høy kvalitet som kan gi dem et relevant og reelt læringsutbytte
Indikator 4.1.1 Andel av barn og unge som a) på skoletrinn 2/3, b) ved slutten av grunnskoletrinnet og c) ved slutten av ungdomsskoletrinnet minst har tilegnet seg grunnleggende kompetanse i i) lesing og ii) matematikk, fordelt på kjønn
Tilgjengelig indikator Andel barn som ved utgangen av grunnskolen har oppnådd grunnleggende kompetanse i lesing og regning, prosent (4.1.1)
Delmål 4.1: Sikre at alle jenter og gutter fullfører gratis og likeverdig grunnskole og videregående opplæring av høy kvalitet
Geografisk dekning Norge
Måleenhet Prosent
Definisjoner Grunnleggende kompetanse tilsvarer et minimum ferdighetsnivå for grunnleggende kunnskap målt gjennom læringsvurderinger
Tilgjengelige inndelinger for indikator Lesing, regning, kjønn
Kilde Kunnskapsdepartementet og OECD http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/countryprofiles/NO.pdf
Data: tidsserie, siste oppdatering 2003, 2006, 2009, 2012, 2015, 2018
Metadata: siste oppdatering 2021
Globale metadata Metadata for de globale indikatorene er tilgjengelig hos FNs statistikkdivisjon
Delmål 4.2: Sikre alle jenter og gutter tilgang til god og tidlig omsorg og førskole
Innen 2030 sikre alle jenter og gutter mulighet for god tidlig utvikling og omsorg og tilgang til førskole, slik at de er forberedt på å begynne i grunnskolen
Indikator 4.2.2 Deltakelse i organisert utdanning ett år før obligatorisk skolestart
Tilgjengelig indikator Deltakelse i organisert utdanning ett år før obligatorisk skolestart (4.2.2)
Delmål 4.2: Sikre alle jenter og gutter tilgang til god og tidlig omsorg og førskole
Geografisk dekning Norge
Måleenhet Prosent
Definisjoner Organisert læring ett år før offisiell skolestart er i hovedsak barn som er i barnehage, men inkluderer også de som har begynt på skolen ett år for tidlig
Tilgjengelige inndelinger for indikator Kjønn
Kilde SSB Utdanningsstatistikk og UNESCO Institute of Statistics
Data: tidsserie, siste oppdatering 2002 - 2018
Metadata: siste oppdatering 2021
Globale metadata Metadata for de globale indikatorene er tilgjengelig hos FNs statistikkdivisjon
Delmål 4.3: Sikre kvinner og menn lik tilgang til god teknisk og yrkesfaglig opplæring og høyere utdanning
Innen 2030 sikre kvinner og menn lik tilgang til god teknisk og yrkesfaglig opplæring og høyere utdanning, inkludert universitetsutdanning, til en overkommelig pris
Indikator 4.3.3 Andel ungdommer (15-24 år) som tar teknisk eller yrkesfaglig utdanning
Tilgjengelig indikator Andel ungdommer (15-24 år) som tar teknisk eller yrkesfaglig utdanning (4.3.3)
Delmål 4.3: Sikre kvinner og menn lik tilgang til god teknisk og yrkesfaglig opplæring og høyere utdanning
Geografisk dekning Norge
Måleenhet Prosent
Definisjoner Inkluderer elever og studenter som deltar på tekniske eller yrkesrettede studieprogram, definert etter International Standard Classification of Education (ISCED 2011)
Tilgjengelige inndelinger for indikator Kjønn
Kilde SSB Utdanningsstatistikk og UNESCO Institute of Statistics
Data: tidsserie, siste oppdatering 2002 - 2018
Metadata: siste oppdatering 2021
Globale metadata Metadata for de globale indikatorene er tilgjengelig hos FNs statistikkdivisjon
Delmål 4.4: Oppnå økning i antall unge og voksne med relevant kompetanse for sysselsetting, anstendig arbeid og entreprenørskap
Innen 2030 oppnå en betydelig økning i antall unge og voksne som har kompetanse, blant annet i tekniske fag og yrkesfag, som er relevant for sysselsetting, anstendig arbeid og entreprenørskap
Delmål 4.b: Øke antall stipender til høyere utdanning for studenter fra utviklingsland
Innen 2020 oppnå en vesentlig økning globalt i antall stipender som er tilgjengelige for studenter fra utviklingsland, særlig de minst utviklede landene, små utviklingsøystater og afrikanske land, for å gi dem tilgang til høyere utdanning, blant annet yrkesfaglig opplæring og programmer for informasjons- og kommunikasjonsteknologi, teknikk, ingeniørfag og vitenskap, både i andre utviklingsland og i utviklede land