172821_not-searchable
/teknologi-og-innovasjon/statistikker/iktbruks/aar
172821
IKT-prosjekter forbedrer statlige tjenester
statistikk
2014-09-09T10:00:00.000Z
Teknologi og innovasjon;Offentlig sektor
no
iktbruks, Digitalisering og IKT i offentlig sektor, informasjons- og kommunikasjonsteknologi, elektronisk kommunikasjon, elektronisk saksbehandling, elektroniske tjenester, elektroniske skjemaer, internettbruk, IT-systemer, IT-strategi, sikkerhetsløsningerInformasjons- og kommunikasjonsteknologi - IKT, Offentlig forvaltning , Teknologi og innovasjon, Offentlig sektor
false

Digitalisering og IKT i offentlig sektor2014

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

IKT-prosjekter forbedrer statlige tjenester

IKT-prosjekter har økt kvaliteten på tjenestene til 66 prosent av statlige virksomheter. Nesten alle virksomheter i staten forventer økt kvalitet på tjenestene de leverer ved innføring av nye IKT-systemer. Utvikling av digitale tjenester forhindres av manglende ressurser.

Stor grad av endring som følge av IKT-prosjekter (prosent)12
Prosent av statlige virksomheter
20132014
1Stor grad: andel som har rapportert "ganske stor grad" og "svært stor grad" er summert
2IKT-prosjekter de siste to årene.
Økt kvalitet på virksomhetens tjenester6566
Etablert nye tjenester53
Raskere saksgang/kortere svartid3845
Økt bruk av nettbaserte selvbetjeningsløsninger3943
Bedre samhandling med andre virksomheter4442
Mer robust og sikker infrastruktur60
Bedre beslutningsgrunnlag4437
Reduserte kostnader til innkjøp av varer og tjenester2023
Omlegginger og forenklinger av arbeidsrutiner5448
Redusert bemanning54

Investeringer i IKT-prosjekter resulterer i bedre tilbud for brukere av statens tjenester. 66 prosent av statlige virksomheter mener at prosjekter de to siste årene i stor grad har økt kvaliteten på tjenestene. Nesten 80 prosent av høyskoler og universitet melder om forbedret kvalitet. Det er også store forventninger ved innføring av nye IKT-systemer. Hele 95 prosent av virksomhetene forventer at nye systemer skal øke kvaliteten på tjenestene.

53 prosent av statlige virksomheter har i stor grad etablert nye tjenester som følge av IKT-prosjekter de to siste årene. 45 prosent mener at brukerne har fått nytte i form av raskere saksgang og kortere svartid. Innenfor sykehustjenester mener 70 prosent av virksomhetene at IKT-prosjekter i stor grad har forbedret saksbehandlingstiden.

Nesten halvparten i staten opplever i stor grad forbedringer i arbeidsrutiner, og 60 prosent har forbedret IKT-infrastruktur på grunn av de to siste års IKT-prosjekter. Prosjektene har derimot hatt liten påvirkning på antall statlige ansatte. 45 prosent av statlige virksomheter rapporterer at prosjektene har redusert bemanningen i svært liten eller ganske liten grad. 21 prosent anser ikke redusert bemanning som relevant gevinst av IKT-prosjekter. Bare 4 prosent varsler at IKT-prosjekter i stor grad har redusert bemanningen.

Utvikling av digitale tjenester krever flere ressurser

Politikerne ønsker å stimulere til utvikling av digitale tjenester. Rundt halvparten av statlige virksomheter melder om store problemer med å frigjøre ressurser til utviklingen, og 22 prosent mangler riktig kompetanse. I løpet av det siste året har rundt halvparten av statlige virksomheter forsøkt å rekruttere personer til stillinger som krever IKT-kompetanse. 45 prosent av virksomhetene hadde problemer med rekrutteringen.

Nesten 40 prosent statlige virksomheter anser manglende felles løsninger og infrastruktur i staten som et stort hinder for utviklingen av digitale tjenester. 33 prosent av virksomhetene har store vanskeligheter med å integrere eksisterende systemer med digital forvaltning. Manglende felles løsninger og systemer er særlig problematisk for de største virksomhetene med over 1 000 ansatte.

2 av 10 statlige virksomheter mener at hindringer for utvikling av digitale tjenester i stor grad skyldes manglende politisk vilje og klare mål.

Staten liker Facebook

84 prosent av statlige virksomheter svarer at de kommuniserer med brukerne gjennom sosiale medier. Det er en økning fra 81 prosent året før, og det er hovedsakelig de største virksomhetene som har bidratt til økningen. Virksomheter som kommuniserer gjennom sosiale medier, og som har minst 1 000 sysselsatte, har økt fra 85 prosent i 2013 til 94 prosent i 2014. Til sammenligning er det bare 67 prosent av virksomhetene i staten med under 100 ansatte som benytter sosiale medier i kontakt med brukerne. Det kommuniseres særlig gjennom nettsamfunn og mikroblogger, eksempelvis Facebook og Twitter. Facebook benyttes i 75 prosent av statlige virksomheter, mens Twitter benyttes av 67 prosent.

Identitetstyveri truer

Nesten 30 prosent av statlige virksomheter varsler at de har vært utsatt for forsøk på identitetstyveri det siste året, mens vel 20 prosent ikke vet om de har vært utsatt for det. 48 prosent av virksomhetene i staten har installert program for avdekking av identitetstyveri i 2014, mens det året før var 59 prosent som hadde gjort dette. 13 prosent rapporterer at de ikke kjenner til om de har gjennomført tiltaket i 2014.

Sikkerhetsproblemet øker med virksomhetens størrelse. 40 prosent av virksomheter med minst 1 000 ansatte har opplevd forsøk på identitetstyveri. Hele 73 prosent av høyskoler og universitet varsler at de har vært utsatt for forsøk på identitetstyveri, og 43 prosent innenfor denne næringsgruppen har ikke installert program for avdekking av problemet.

Høy andel «ukjent»Åpne og lesLukk

Høy andel «vet ikke»/«ukjent» på noen områder kan skyldes at noen statlige virksomheter kjøper eksterne IKT-tjenester.

Undersøkelsen ble gjennomført i 1. kvartal 2015Åpne og lesLukk

Det innebærer at tidsperioder som «det siste året» er i forhold til 1. kvartal 2015.