13840_not-searchable
/teknologi-og-innovasjon/statistikker/iktbruks/arkiv
13840
Satsing på elektroniske tjenester og IKT-sikkerhet
statistikk
2004-11-16T10:00:00.000Z
Teknologi og innovasjon;Offentlig sektor
no
iktbruks, Digitalisering og IKT i offentlig sektor, informasjons- og kommunikasjonsteknologi, elektronisk kommunikasjon, elektronisk saksbehandling, elektroniske tjenester, elektroniske skjemaer, internettbruk, IT-systemer, IT-strategi, sikkerhetsløsningerInformasjons- og kommunikasjonsteknologi - IKT, Offentlig forvaltning , Teknologi og innovasjon, Offentlig sektor
false

Digitalisering og IKT i offentlig sektor2004

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Satsing på elektroniske tjenester og IKT-sikkerhet

Ett flertall av de statlige foretakene tilbyr enkle elektroniske tjenester på Internett, mens mer avanserte tjenester er mindre utbredt. Tjenester via Internett er imidlertid ett av satsingsområdene i neste års budsjett for mange foretak. IKT-sikkerhet er også høyt prioritert, og 46 prosent av foretakene oppgir en økning på dette området på neste års budsjett.

I denne undersøkelsen er sektorene stats- og trygdeforvaltningen, statens forretningsdrift, statlige låneinstitusjoner, statsforetak (100 prosent eid av staten) samt Norges bank definert som staten. 720 foretak i bedrifts- og foretaksregisteret er omfattet av denne definisjonen. Alle disse fikk tilsendt skjema, og 674 foretak eller 93,6 prosent svarte på undersøkelsen. Det er stort spenn i graden av selvstyre blant disse foretakene. Ett departement eller ett statsforetak med eget styre og over 500 ansatte, har andre forutsetninger for å svare på undersøkelsen enn en lokal enhet som inngår i en større statlig etat. 298 foretak oppga at de ikke hadde beslutningsansvar på de områder som undersøkelsen omfatter. Disse har kun svart på ett innledende spørsmål, mens de resterende 376 foretakene har svart på hele undersøkelsen. Resultatene som er gjengitt i denne statistikken omhandler de 376 foretakene som har oppgitt at de har beslutningsansvar på de områder som inngår i undersøkelsen.

Andelen foretak fordelt på graden av tilgjengelige elektroniske skjemaer/blanketter. 2004. Prosent

Andelen foretak med tilbud om ulike elektroniske tjenester. 2004. Prosent

Elektroniske tjenester

Med elektroniske tjenester menes tjenester som er tilgjengelige på egen hjemmeside eller via direkte link til ekstern web-side. Nedlasting av skriftlig materiale eller bestilling av skriftlig materiale som brosjyrer/skjemaer var de mest utbredte tjenestene i 2004. Henholdsvis 66 og 63 prosent av foretakene tilbød slike tjenester. 38 prosent av foretakene tilbød muligheten til å se data for privatpersoner/virksomheter i administrative systemer, mens selvbetjeningstjenester med elektronisk tilbakemelding var til stede hos 31 prosent. Elektronisk betaling av tjenester på hjemmeside (for eksempel via kredittkort) var lite utbredt, og kun 5 prosent av foretakene tilbød dette.

De foretakene som hadde skjemaer/blanketter beregnet på virksomheter og/eller privatpersoner ble spurt om hvor stor andel som var tilgjengelig for elektronisk utfylling og innrapportering. 14 prosent av foretakene oppga at denne andelen var på over 70 prosent. Videre var det 23 prosent som oppga at andelen var på 30-70 prosent mens 37 prosent oppga at andelen var under 30 prosent. 16 prosent av foretakene oppga at ingen av deres skjemaer/blanketter var tilgjengelige for elektronisk utfylling og innrapportering.

Teknologi på nettilknytningen til administrasjonen, andel av foretakene fordelt på type tilknytning. 2004. Prosent

Andelen foretak som anvender ulike type IT-systemer. 2004. Prosent

Administrative IT-systemer

Foretakene ble spurt om de brukte ett utvalg av IT-systemer som anses som sentrale i den interne driften. Elektroniske journalsystem var mest utbredt, og 88 prosent av foretakene benyttet seg av denne type systemer. Elektroniske systemer for saks- og dokumenthåndtering ble benyttet av 69 prosent av foretakene og systemer for elektronisk saksstyring av 48 prosent av foretakene. 34 prosent av foretakene sender EDI-meldinger til andre foretak, mens 15 prosent benytter økonomisystem som er integrert med system for elektronisk innkjøp.

Infrastruktur

Tilgang til bredbånd anses som en viktig forutsetning for en effektiv offentlig sektor. I denne undersøkelsen er det kartlagt hvilken type teknologi og båndbredde administrasjonen til det enkelte foretak hadde på sin nettilknytning i 2004.

Andelen foretak som har iverksatt ulike sikkerhetstiltak. 2004. Prosent

Hastighet på nettilknytningen til administrasjonen, andel av foretakene fordelt på båndbredde. 2004. Prosent

Leid linje er ett produkt som tilbys av Telenor og kan omfatte både fiber, radio eller DSL-teknologi. Telenor har leveringsplikt for leide linjer opp til 2 Mbit/s i hele landet og benytter den teknologien som er mest kostnadseffektiv i hvert enkelt tilfelle. 40 prosent av foretakene i undersøkelsen benyttet seg av dette produktet. Fiber ble benyttet som tilknytningsteknologi blant 29 prosent av foretakene og xDSL ble benyttet av 16 prosent. Oppringt samband i form av PSTN eller ISDN var kun i bruk blant 3 prosent av foretakene.

Samlet for alle foretakene i undersøkelsen var det liten forskjell på inn- og uthastighet på nettilknytningen. 30 prosent av foretakene oppga at de hadde innhastighet større enn 10 Mbit/s. Videre hadde 31 prosent en innhastighet på mellom 2 og 10 Mbit/s og 24 prosent en innhastighet på mellom 511 Kbit/s og 2 Mbit/s. Hele 8 prosent oppga at de ikke visste hvilken båndbredde de hadde på sin nettilknytning.

IT-sikkerhet

Foretakene ble spurt om både organisatoriske forhold og bruk av spesifikke sikkerhetssystemer for å sikre sine IKT-systemer. 77 prosent av foretakene oppga at de hadde utnevnt en ansvarlig person for IKT-sikkerhet og 80 prosent av disse rapporterte til foretakets øverste ledelse. Videre oppga 40 prosent av foretakene at de hadde en beredskapsplan på IKT-området som var ajourført i løpet av de to siste årene.

Utvikling av IKT-utgifter fra inneværende års budsjett til neste års budsjett, andelen foretak fordelt på type utgift og forventet utvikling. 2004. Prosent

Tilgjengelige sikkerhetssystemer ved kommunikasjon med foretakenes hjemmesider, andelen fordelt på type system. 2004. Prosent

Når det gjelder anvendelse av ulike typer systemer oppga 98 prosent av foretakene at de hadde løpende abonnement på antivirusprogram og 95 prosent benyttet seg av brannmur. Programvare som avdekker/varsler om uønsket trafikk (intrusion detection) ble benyttet av 57 prosent av foretakene.

Foretakene ble spurt om det er mulig å kommunisere med deres hjemmesider ved hjelp av ulike typer sikkerhetssystemer. 35 prosent av foretakene oppgir at det er mulig for brukerne å kommunisere med foretakets hjemmeside ved hjelp av passord eller PIN-kode. Videre oppga 34 prosent av foretakene at informasjonen mellom brukerne og foretakets server kan krypteres. Bruken av elektroniske signaturer er foreløpig beskjeden. Elektroniske signaturer/sertifikater for autentisering av brukere er tilgjengelig hos 6 prosent av foretakene. Tilsvarende er det mulig å signere dokumenter elektronisk hos 2 prosent av foretakene.

IKT-utgifter

Foretakene ble spurt om hvordan IKT-utgiftene vil utvikle seg fra 2004 til 2005, sett i forhold til det totale budsjett og fordelt på ulike områder. Halvparten av foretakene forventer en økning i utgiftene til integrasjon av eksisterende applikasjoner. Videre oppga 46 prosent av foretakene at de forventet en økning i utgiftene til IKT-sikkerhet og til tjenester til virksomheter/privatpersoner via Internett. Det er kun 2-4 prosent av foretakene som forventer en nedgang i utgiftene på disse områdene. Tilsvarende forventer 24 prosent av foretakene en økning i utgiftene til pc-arbeidsplasser, mens 14 prosent forventer en nedgang på dette området.

Endringer på utvalgte områder som følge av IT-prosjekter, andelen foretak fordelt på graden av endring. 2004. Prosent

Endringer som følge av IT-prosjekter

Ofte vil noe av hensikten med å gjennomføre større eller mindre IT-prosjekter være å forenkle/legge om interne arbeidsrutiner, fordele roller og oppgaver på en ny måte eller frigjøre ressurser. 59 prosent av foretakene oppgir at de to siste års IT-prosjekter i svært stor eller ganske stor grad har ført til omlegginger og forenklinger av arbeidsrutinene. Tilsvarende var det 42 prosent som oppga at disse prosjektene i svært stor eller ganske stor grad hadde ført til ny fordeling av roller og oppgaver. Videre var det 15 prosent som oppga at prosjektene hadde hatt svært stor eller ganske stor grad av betydning når det gjelder frigjøring av ressurser.

Tabeller: