Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Statlige foretak tar i bruk e-handel
31 prosent av statlige foretak som selv kjøper varer og tjenester, foretar minst en fjerdedel av innkjøpene elektronisk. Mange av bedriftene har også effektivisering av innkjøp gjennom elektroniske prosesser i sin IT-strategi.
Nesten 5 av 6 foretak som svarte på undersøkelsen, foretar selv innkjøp av varer og tjenester. De ulike aktivitetene som inngår i verdikjeden for innkjøp, kan understøttes av elektroniske prosesser. Andelen foretak som gjennomførte de ulike aktivitetene i verdikjeden elektronisk, varierte mellom 40 og 60 prosent. Av de foretakene som selv foretar driftsinnkjøp, oppga 31 prosent at minst hvert fjerde innkjøp ble helt eller delvis gjennomført ved bruk av elektroniske forretningsprosesser. Tilsvarende oppga 28 prosent av foretakene at under ett av hundre innkjøp ble helt eller delvis gjennomført ved hjelp av elektroniske forretningsprosesser.
Mange vil kjøpe mer elektronisk
Om lag 48 prosent av foretakene som svarte på undersøkelsen, oppga at de selv har ansvaret for å utarbeide en IT-strategi. Det vil si at denne oppgaven ikke tilligger et statlig overordnet foretak. Av de foretakene som hadde et slikt ansvar, hadde 54 prosent en IT-strategi som var oppdatert i løpet av de to siste årene. Strategi for IT-sikkerhet var mest utbredt blant de kartlagte områdene, og kun to prosent manglet en slik strategi. Effektivisering av innkjøp ved bruk av elektroniske anskaffelsesprosesser var en del av strategien til 48 prosent av de samme foretakene. Regjeringen har som mål at alle offentlige virksomheter skal ha målsetninger, strategier og planer for elektroniske anskaffelsesprosesser i løpet av 2007.
Ønsker forenklinger med nye IT-system
Halvparten av de foretakene som har svart på undersøkelsen, tar selv avgjørelser knyttet til innføring av nye IT-system. Ved innføring av nye IT-system forventer 97 prosent av disse foretakene at det skal medføre økt kvalitet på deres tjenester. Knapt tre av fire foretak forventer at det skal medføre omlegginger og forenklinger av arbeidsrutiner, mens 28 prosent forventer reduksjon i bemanningen. Andelen foretak som oppgir at innføring av nye IT-system i ganske eller svært stor grad har ført til endringer på de samme områdene, er noe lavere. Drøyt to av tre foretak oppga at innføring av nye IT-system i ganske stor eller svært stor grad hadde ført til økt kvalitet på foretakets tjenester. Tilsvarende oppga 58 prosent av foretakene at nye IT-system i svært stor eller ganske stor grad hadde ført til omlegginger og forenklinger av arbeidsrutiner.
Tilgang til og bruk av elektroniske skjema
Nesten to av tre foretak som svarte på undersøkelsen, har skjema som er beregnet på privatpersoner og/eller virksomheter. Blant disse foretakene oppga 18 prosent at mer enn halvparten av skjemaene som var beregnet på privatpersoner, var tilgjengelig for elektronisk utfylling og innrapportering.
Tilsvarende oppga hvert femte foretak at mer enn halvparten av skjemaene som var beregnet på virksomheter, var tilgjengelige for elektronisk utfylling og innrapportering. Utnyttelsesgraden av de tilgjengelige elektroniske skjemaene er om lag den samme blant privatpersoner og virksomheter. Hvert sjette foretak oppga at mer enn halvparten av privatpersonene benyttet elektroniske skjema der dette var mulig. Tilsvarende oppga 15 prosent av foretakene i undersøkelsen at mer en halvparten av virksomhetene benyttet tilgjengelige elektroniske skjema.
4 av 5 har personvernstrategi
Over halvparten av foretakene som svarte på undersøkelsen, har selv det overordnede ansvaret for IT-sikkerheten. Av disse håndterer 5 av 6 foretak personopplysninger i elektronisk form. Blant disse foretakene oppga 82 prosent at opplysningene er sensitive i lovens forstand. Drøyt halvparten svarte at opplysningene er omfattet av særlover om personinformasjon og/eller informasjonssikkerhet. 79 prosent av foretakene som håndterer personopplysninger oppga at de har utarbeidet en sikkerhetsstrategi i samsvar med personvernreglene.
I denne undersøkelsen er sektorene stats- og trygdeforvaltningen, statens forretningsdrift, statlige låneinstitusjoner, statsforetak (100 prosent eid av staten) samt Norges bank definert som staten. 601 foretak i bedrifts- og foretaksregisteret er omfattet av denne definisjonen. Av disse fikk 59 foretak fritak, og 499 foretak svarte på undersøkelsen (92,1 prosent av 542). Det er stort spenn i graden av selvstyre blant disse foretakene. Ett departement eller et statsforetak med eget styre og over 500 ansatte, har andre forutsetninger for å svare på undersøkelsen enn en lokal enhet som inngår i en større statlig etat. Innledningsvis til hvert tema er det derfor lagt inn spørsmål om hvorvidt foretaket har beslutningsansvar på det enkelte tema eller ikke. Antall foretak som danner grunnlag for prosentandelene i undersøkelsen vil derfor variere etter tema. Dette er nærmere beskrevet i Om statistikken. |
Tabeller:
- Tabell 1 Andelen foretak som har en IT-strategi som er oppdatert i løpet av de to siste årene, etter sysselsettingsgruppe. 2006. Prosent
- Tabell 2 Andelen foretak som har med ulike områder i en oppdatert IT-strategi. 2006. Prosent
- Tabell 3 Andelen foretak som har fullmakt til å innføre nye IT-system, etter sysselsettingsgruppe. 2006. Prosent
- Tabell 4 Andelen foretak som forutsetter å ta ut gevinsten ved innføring av nye IT-systemer på utvalgte områder. 2005 og 2006. Prosent
- Tabell 5 Endringer på utvalgte områder som følge av IT-prosjekter, andelen foretak fordelt på graden av endring. 2006. Prosent
- Tabell 6 Andelen foretak som har skjemaer som er beregnet på utfylling av virksomheter og/eller privatpersoner, etter sysselsettingsgruppe. 2006. Prosent
- Tabell 7 Andelen foretak fordelt på graden av tilgjengelige elektroniske skjemaer beregnet på privatpersoner og virksomheter. 2006. Prosent
- Tabell 8 Andelen foretak fordelt på graden av utnyttelse av tilgjengelige elektroniske skjemaer blant privatpersoner og virksomheter. 2006. Prosent
- Tabell 9 Andelen foretak som selv har ansvaret for innkjøp av varer og tjenester, etter sysselsettingsgruppe. 2006. Prosent
- Tabell 10 Andelen foretak som gjennomfører ulike aktiviteter elektronisk ved innkjøp av varer og/eller tjenester. 2006. Prosent
- Tabell 11 Andelen av samlet innkjøp som ble helt eller delvis gjennomført ved bruk av elektroniske forretningsprosesser. 2005. Prosent (Rettet 20. september 2006)
- Tabell 12 Andelen foretak som har ansvaret for IT-sikkerheten i eget foretak, etter sysselsettingsgruppe. 2006. Prosent
- Tabell 13 Andelen foretak som håndterer personopplysninger i elektronisk form, etter sysselsettingsgruppe. 2006. Prosent
- Tabell 14 Andelen foretak som håndterer sensitive personopplysninger i lovens forstand elektronisk, etter sysselsettingsgruppe. 2006. Prosent
- Tabell 15 Andelen foretak som er omfattet av særlover om personinformasjon og1, etter sysselsettingsgruppe. 2006. Prosent
- Tabell 16 Andelen foretak som har utarbeidet sikkerhetsstrategi i henhold til personvernreglene, etter sysselsettingsgruppe. 2006. Prosent
Kontakt
-
Bruk av IKT i offentlig sektor
E-post: iktstat@ssb.no