Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Stadig flere bruker bare mobilt bredbånd
Veksten i faste bredbåndstilknytninger til Internett er i ferd med å stoppe opp. Samtidig bidrar raske mobile bredbånd til at flere bare satser på mobile løsninger.
2008 | 2010 | 2012 | 2014 | |
---|---|---|---|---|
Andel av husholdninger med tilgang til IKT | ||||
PC | 86 | 91 | 92 | .. |
Internett | 84 | 90 | 93 | 93 |
Bredbånd | 73 | 83 | 86 | 88 |
Fiberkabel | .. | 12 | 17 | 22 |
Andel av befolkningen 16-79 år med bruk av Internett | ||||
Bruk av Internett siste 3 måneder | 87 | 91 | 93 | 95 |
Bruk av Internett til e-post | 79 | 83 | 87 | 89 |
Kjøpt/bestilt reiser/innkvartering | 43 | 48 | 53 | 52 |
Bruk av Internett til banktjenester | 73 | 82 | 85 | 88 |
Totalt er det nå 8 prosent av husholdningene og av befolkningen i aldersgruppen 16-74 år som bare bruker mobilt bredbånd for tilknytning til Internett hjemme. Dette utgjør omtrent 310 000 personer, eller 170 000 husholdninger. Fra 2013 til 2014 er økningen i tallet på de som bare bruker mobilt bredbånd på omtrent 40 000 personer, eller 20 000 husholdninger. Hele økningen kommer fra bruk av mobiltelefoner. Denne økningen utgjør hovedårsaken til at det blir en svak vekst i samlet tilgang til bredbånd hos befolkningen, fra 91 til 92 prosent.
Blant husholdninger med barn, og husholdninger med inntekt over 600 000 kroner, har så godt som alle tilgang til Internett hjemme. Andelen av alle husholdninger med bredbånd og fast bredbånds¬tilknytning ligger på samme nivå som i 2013, henholdsvis 88 og 80 prosent. Undersøkelsen viser små endringer mellom de ulike teknologiene for fast bredbånd fra året før. Hvis vi ser på de som har DSL som beste teknologi (ikke fiberkabel eller kabel-TV), går andelen ned fra 28 til 27 prosent.
Av de som ikke har tilgang til Internett hjemme, oppgir omtrent halvparten av husholdningene at de ikke har behov for Internett. Egen nedsatt funksjonsevne nevnes av hver tredje, og manglende kunnskaper oppgis av 15 prosent av husholdningene. Begrunnelser som at man har nett-tilgang andre steder, at utstyr eller abonnement er for dyrt, at man er bekymret for mulige sikkerhetsproblemer eller at bredbånd ikke er tilgjengelig, oppgis som begrunnelse av færre enn 10 prosent av de som ikke har Internett.
Bruk av PC og Internett på stabilt høyt nivå
95 prosent av befolkningen har brukt PC i løpet av de siste tre månedene. Det er samme andel som året før. I gruppen 65-74 år er andelen 76 prosent, en økning fra 73 prosent i 2013.
Det er den samme tendensen i tallene for bruk av Internett de siste tre månedene. Nesten alle i aldersgruppene under 65 år bruker nettet, og andelen i den eldste aldersgruppen har økt fra 70 til 77 prosent det siste året.
Andelen av befolkningen som bruker mobiltelefon til internettilknytning utenfor hjem og arbeid har økt fra 65 prosent til 72 prosent i 2014. Blant aldersgruppen 65-74 år er andelen 20 prosent og for aldersgruppene 16-24 og 25-34 år er den 92 prosent. Tilsvarende tall i 2013 var 16 prosent for den eldste gruppen og 84-88 prosent for de to yngste aldersgruppene. Det ser ut til å være en tendens til at raske mobiltelefoner er i ferd med å overta som hovedløsning for mobil internettilknytning. Andelen som bruker bærbare datamaskiner til internettilknytning utenfor hjem og arbeid, har gått ned fra 65 til 51 prosent.
Økning i bruk av nettet til de fleste formål
De fleste typer bruk av Internett øker, mens noen få bruksområder går tilbake. Den mest markerte nedgangen gjelder bruk av Internett for å lytte på nettradio. Sammenlignet med 2012 har bruken gått ned fra 64 til 40 prosent av befolkningen. I samme to-årsperiode har andelen som bruker Internett til å avtale time hos lege økt fra 11 til 17 prosent.
Det siste året har bruk av nett-telefon økt med 7 prosentpoeng til 43 prosent. Søk etter informasjon om varer og tjenester har økt mest, med 9 prosentpoeng til 88 prosent. Dette tyder på at fjorårets nedgang på 9 prosentpoeng for søk etter informasjon om varer og tjenester, ikke var reell. Aktiviteter som e-post, søk etter informasjon om varer og tjenester, lesing av nettaviser og bruk av nettbank ble i 2014 alle utført av omtrent 90 prosent av befolkningen mellom 16-74 år. I aldersgruppen 65-74 år var det omtrent 67 prosent som benyttet disse tjenestene.
Ny vekst for netthandelen
Årets undersøkelse viser en økning på 4 prosentpoeng til 77 prosent av befolkningen som kjøpte eller bestilte varer eller tjenester over nettet de siste tolv måneder. I fjorårets undersøkelse var det en nedgang på 3 prosentpoeng. Hele nedgangen i fjor kom blant menn. I årets undersøkelse er mennene igjen klart foran kvinnene. 80 prosent av mennene hadde kjøpt eller bestilt varer eller tjenester over nettet de siste tolv måneder, mot 73 prosent av kvinnene. I aldersgruppen 65-74 år handlet 38 prosent over nettet, mot 41 prosent i undersøkelsen i fjor.
De mest populære typer varer og tjenester som blir handlet på Internett, er reiser og innkvartering, som ble kjøpt eller bestilt av 70 prosent av de som har handlet på nettet, og billetter til ulike arrangementer som øker til 59 fra 54 prosent i fjor.
Åtte av ti som handler på nettet kjøper fra norske nettsteder. Omtrent fire av ti handler fra nettsteder i EU-land og knapt tre av ti fra resten av verden. Det er bare små endringer fra forrige undersøkelse i 2013. Blant netthandlerne i aldersgruppen 65-74 år er det bare 28 prosent som handler fra EU-land og bare 8 prosent som handler fra resten av verden.
Bruk av nettskytjenester
I årets undersøkelse er det for første gang hentet inn opplysninger om bruken av nettskytjenester til lagring eller deling av filer med andre. Tallene viser at 40 prosent av befolkningen har brukt nettskytjenester til lagring av filer de siste tre månedene. Tilsvarende tall for deling av filer via nettskyen er 27 prosent. Bruk av nettskyen til deling av filer blir likevel klart slått av e-post med 62 prosent og bruk av personlige nettsider, som Facebook, med 49 prosent. Bruk av nettskytjenester er nå like vanlig som deling av elektroniske filer utenom Internett, ved bruk av USB-pinne, DVD eller Bluetooth.
Fotografier og tekstdokumenter, regneark og presentasjoner er de filtypene som oftest lagres i nettskyen. 78 prosent av nettskybrukerne hadde lagret fotografier, samtidig som 67 prosent hadde lagret tekstdokumenter, regneark og presentasjoner. De viktigste grunnene til å bruke nettskytjenester er beskyttelse mot tap av data, at det er lett å dele filer med andre og at egne data kan nås fra ulike steder og ulikt utstyr. Rundt to av tre brukere oppgir slike årsaker. En tredjedel av brukerne har ikke opplevd noen problemer med nettskytjenesten. Det er omtrent like mange som oppgir hvert av følgende problem: lav hastighet ved tilknytning eller bruk, at utstyr og filformater ikke passer sammen, tekniske problem med serverne slik at tjenesten ikke er tilgjengelig og at kravene fra leverandøren av tjenesten er uklare eller vanskelige å forstå.
Økt bruk av offentlige nettsider
Fjorårets undersøkelse viste noen få prosentpoengs nedgang i indikatorene for bruk av offentlige nettsider. I årets undersøkelse har denne nedgangen snudd til ny økning. Hele 85 prosent av befolkningen i alderen 16-74 år har hatt kontakt med offentlige myndigheter de siste 12 måneder via Internett, en økning fra 79 prosent året før. 78 prosent har skaffet seg informasjon fra offentlige myndigheters nettsider, mot 72 prosent året før. 63 prosent har lastet ned skjema, og 58 prosent har sendt inn utfylte skjema via Internett, en økning i begge tilfelle fra 52 prosent. Tre av fire som ikke har hatt slik kontakt med det offentlige, begrunner dette med at de ikke har hatt behov for å bruke slike nett-tjenester.
Kontakt
-
Bruk av IKT i husholdningene
E-post: ikthus@ssb.no