Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
6 av 10 husholdninger har bredbånd
Syv av ti husholdninger har nå tilgang til Internett, og 80 prosent av disse er via bredbånd. Tre av fire husholdninger har tilgang til PC, og den blir brukt daglig av 66 prosent av befolkningen.
57 prosent av husholdningene har dermed bredbånd, noe som er en økning på 16 prosentpoeng siden andre kvartal 2005. ADSL og andre DSL teknologier er nå blitt den vanligste oppkoblingen mot Internett. 48 prosent av husholdningene hadde ADSL i første kvartal, mens det på samme tid i fjor var 37 prosent. Av de som ikke har fast oppkobling, har de fleste tradisjonelt modem.
Familier med barn og familier med høy inntekt har i større grad enn andre tilgang til informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT). Mens 84 prosent av husholdningene med samlet bruttoinntekt på over 600 000 kroner har bredbånd, er andelen for husholdninger med inntekter under 200 000 kroner kun 39 prosent. I forhold til fjorårets tall kan man se at økningen i bredbåndstilknytningen skjer i størst grad hos husholdninger med en samlet inntekt over 400 000 kroner. Kun 4 prosent av husholdningene med en samlet innekt over 600 000 kroner er uten internettilgang. Tilsvarende tall for husholdninger med samlet inntekt under 200 000 kroner er 54 prosent.
85 prosent av befolkningen har brukt PC de siste tre månedene, og 66 prosent av befolkningen bruker PC minst én gang hver hverdag. Flere menn enn kvinner bruker PC på hverdager, og personer med høy utdanning bruker PC betraktelig oftere enn personer med lav utdanning.
Handler mer på nettet
81 prosent av alle personer har brukt Internett de siste tre månedene, flere yngre enn eldre. 59 prosent av befolkningen har brukt Internett hver hverdag, flest menn.
Nesten alle bruker Internett til informasjonssøk og bruk av onlinetjenester. Dette omfatter generelle søk, tjenester knyttet til reise og innkvartering, sende jobbsøknader og bruk av Internett-radio/TV, spill, musikk og aviser. Ni av ti bruker Internett til kommunikasjon, ved bruk av for eksempel. e-post, telefon og chatting.
Andelen av befolkningen som har kjøpt eller bestilt varer eller tjenester til privat bruk over Internett øker. Per andre kvartal 2006 har 61 prosent av befolkningen gjort dette i løpet av de siste 12 måneder. Tilsvarende tall for 2. kvartal 2005 var 55 prosent og for 2004 41 prosent. Det er befolkningen mellom 16 og 44 år som i størst grad handler på Internett, og menn handler litt mer enn kvinner på nettet.
Av varer og tjenester som blir handlet på Internett, er reiser og innkvartering mest populært. Hele 65 prosent av Internett-handlere kjøper eller bestiller nettopp dette. Billetter og bøker er også populære varer å handle på nettet, og begge disse artiklene har hatt en økning i handelen i forhold til 2005.
Bruk av Internett i kontakt med offentlige myndigheter
64 prosent av Internett-brukerne har gjort informasjonssøk på offentlige myndigheters websider i løpet av de siste 3 måneder. Det er en liten tendens til at flere menn bruker offentlige myndigheters websider. Det er de mellom 25 og 54 år og personer med høy utdanning som bruker tjenestene mest.
I samarbeid med EUs statistiske kontor Eurostat produserer flere andre europeiske land statistikk om bruk av IKT i husholdningene. Opplegget for undersøkelsen er tilpasset retningslinjene til Eurostat. Internasjonalt sammenliknbare tall finnes her . |
Tabeller:
- Tabell 1 Andel som har tilgang til diverse IKT, etter familietype og husholdningsinntekt. 2. kvartal 2006. Prosent
- Tabell 2 Andel med ulike typer Internettabonnement, etter familietype, husholdningsinntekt, kjønn, alder, utdanning og arbeidssituasjon. 2. kvartal 2006. Prosent
- Tabell 3 Bruk av PC de siste 3 måneder, etter kjønn, alder, utdanning og arbeidssituasjon. 2. kvartal 2006. Prosent
- Tabell 4 Andel av de som har brukt PC som har utført ulike aktiviteter, etter kjønn, alder, utdanning og arbeidssituasjon. 2. kvartal 2006. Prosent
- Tabell 5 Brukere av Internett, hyppighet og sted siste 3 måneder. Andel av befolkningen, etter kjønn, alder, utdanning og arbeidssituasjon. 2. kvartal 2006. Prosent
- Tabell 6 Internett brukt til ulike formål de siste 3 måneder. Andel av de som har vært på Internett siste 3 måneder, etter kjønn, alder, utdanning og arbeidssituasjon. 2. kvartal 2006. Prosent
- Tabell 7 Type varer og tjenester handlet av de som har handlet på Internett siste 12 måneder, etter kjønn og alder. 2. kvartal 2006. Prosent
- Tabell 8 Andel av de som har brukt Internett siste 3 måneder som har vært i kontakt med offentlige myndigheter via Internett, etter kjønn, alder, utdanning og arbeidssituasjon. 2. kvartal 2006. Prosent
- Tabell 9 Andel av de som har brukt Internett siste 12 mnd som har vært i kontakt med offentlige myndigheter via Internett på følgende aktiviteter, etter kjønn, alder, utdanning og arbeidssituasjon. 2006. Prosent
Kontakt
-
Bruk av IKT i husholdningene
E-post: ikthus@ssb.no