Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Bredbånd via kabel-TV øker mest
Utbredelsen av Internett med bredbånd i hjemmet øker fortsatt. 84 prosent av husholdningene har nå tilgang til Internett, og 73 prosent av husholdningene kobler seg til via bredbånd. Mangel på interesse er hovedgrunnen til ikke å skaffe seg Internett.
73 prosent av husholdningene hadde tilgang på bredbånd i 2. kvartal 2008. Det er en oppgang på 6 prosentpoeng siden samme periode i 2007. ADSL og andre DSL teknologier er den vanligste oppkoblingen mot Internett. 61 prosent av husholdningene hadde DSL i 2. kvartal 2008, omtrent samme andel som året før. Oppkobling via kabel-TV er den bredbåndsteknologien som vokser raskest. Andelen av husholdningene med denne oppkoblingen økte fra 10 prosent i 2007 til 17 prosent i 2008.
Mobilt bredbånd betyr fortsatt lite. Bare 5 prosent av befolkningen har dette, og kun 1 prosent av alle husholdningene har slik oppkobling som eneste bredbåndstilknytning.
11 prosent av alle som er tilknyttet Internett, har internettilknytning uten bredbånd. 3 prosent bruker tradisjonelt modem og samme andel bruker ISDN-linje. 26 prosent av befolkningen har mulighet for oppkobling til Internett via mobiltelefoner med WAP eller GPRS. Under 1 prosent bor i husholdninger der slik mobiltelefon er eneste mulighet for internettilknytning.
Husholdninger med barn og husholdninger med høy inntekt har i større grad enn andre tilgang til hjemme-PC, Internett, bredbånd og bredbåndstelefon. Mens 88 prosent av husholdningene med samlet bruttoinntekt på over 600 000 kroner har bredbånd, er andelen for husholdninger med inntekter under 200 000 kroner 62 prosent.
Sammenliknet med fjorårets tall, er økningen i bredbåndstilknytning størst blant husholdninger med en samlet inntekt under 200 000 kroner, med en økning på 12 prosentpoeng. For den høyeste inntektsgruppen er økningen fra fjoråret på bare 2 prosentpoeng.
Av de 16 prosent av husholdningene som ikke har tilgang til Internett, har halvparten vist til at de ikke har bruk for slik tilgang, at innholdet ikke er nyttig for dem eller at de anser seg som for gamle til å bruke Internett. 15 prosent har tilgang til Internett andre steder. Tilsvarende antall svarer at det er praktiske årsaker til at de ikke har tilkobling, som at de nettopp har flyttet, bor midlertidig, er i gang med å skaffe seg tilknytning osv. 10 prosent begrunner mangel på internettilgang med manglende egne kunnskaper. Like mange synes at kostnadene er for høye.
Veksten i PC-bruken flater ut
I likhet med i 2007 har 90 prosent av befolkningen brukt PC de siste tre månedene. 75 prosent av befolkningen bruker PC minst en gang daglig eller nesten hver dag. Det er en økning fra 73 prosent året før. Fortsatt bruker flere menn enn kvinner PC hver dag, og personer med høy utdanning bruker PC oftere enn personer med lav utdanning.
Forskjellene i bruk er store mellom aldersgruppene. Mens over 83 prosent av personer i aldersgruppene under 45 år bruker PC daglig, er tilsvarende andel for de mellom 65 og 74 år 28 prosent.
Fortsatt vekst i nettbruken
Vi ser tilsvarende forskjeller mellom kjønnene og etter alder og utdanning når det gjelder bruk av Internett. 89 prosent av alle personer har brukt Internett de siste tre månedene. Det er en økning fra 85 prosent i 2007.
92 prosent av internettbrukerne har sendt og mottatt e-post, en økning fra 89 prosent i 2007. Tilsvarende tall for nedlasting av programvare økte fra 40 til 47 prosent. Vi finner ikke noen økning i kontakten med offentlige myndigheter over nettet de siste tre måneder. I 2008 har 81 prosent av internettbrukerne hatt kontakt med offentlige myndigheter de siste 12 måneder. Tre av fire har skaffet seg informasjon fra offentlige nettsider, og mer enn annenhver har lastet ned og sendt inn offentlige skjemaer.
Ny informasjon for 2008 viser at Internett er blitt en viktig kommunikasjonskanal mellom mennesker. Dette er særlig viktig for den yngste aldersgruppen 16-24 år. Av disse har 91 prosent brukt MSN, 59 prosent har chattet og 51 prosent har lest andres weblogger. 18 prosent av denne aldersgruppen har laget egen weblogg. Internettbruken har også konsekvenser for andre kommunikasjonsformer. Av de som har brukt bredbåndstelefon eller deltatt i videomøter med webkamera oppgir over halvparten at dette har erstattet bruk av mobiltelefon, fasttelefon og/eller e-post svært mye eller til en viss grad.
Bruk av Internett til fritidsaktiviteter er også blitt svært vanlig, særlig blant de yngste og noe vanligere blant menn enn kvinner. Nesten halvparten av alle internettbrukerne har brukt Internett til å høre på radio / se på TV eller til å laste ned musikk. Nesten halvparten av den yngste aldersgruppen har drevet med fildeling av musikk eller filmer over nettet. 40 prosent av de som har lastet ned musikk, film, brukt fildeling eller podcast i denne aldersgruppen har gjort dette minst én gang i uken. Av de som har lastet ned slikt materiale har 22 prosent betalt for nedlasting.
Internettbruk har også konsekvenser for andre tradisjonelle aktiviteter. Hele 23 prosent av brukerne mener at dette erstatter lesing av papiraviser svært mye, og ytterligere 43 prosent mener at det gjør det til en viss grad. Tilsvarende tall for kjøp av CD-er er 12 og 17 prosent. Henholdsvis 15 og 40 prosent mener at bruk av Internett erstatter annen form for kontakt med offentlig myndighet svært mye og til en viss grad.
Avtagende vekst i netthandelen
Andelen av privatpersoner som har kjøpt eller bestilt varer eller tjenester over nett, har ikke økt fra 2. kvartal 2007. Andelen er fortsatt 63 prosent av hele befolkningen. Det er fortsatt en viss vekst i andelen brukere innenfor enkelte vareslag, særlig for reiser. 71 prosent av de som har drevet e-handel de siste 12 måneder har kjøpt reiser eller innkvartering, en økning fra 65 prosent i fjor.
Hele 80 prosent av netthandlerne kjøper fra nasjonale leverandører. Nær en tredjedel (32 prosent) handler med EU-land og mer enn hver femte (22 prosent) med resten av verden.
Bruk av mobiltelefon på nye områder
Mobiltelefoner brukes til mange andre ting enn til å føre samtaler eller sende SMS. I 2008 har halvparten av befolkningen brukt mobiltelefonen til å sende bilder eller videoer, 22 prosent har søkt på Internett og 12 prosent har lest e-post. Mobiltelefonen ble brukt som betalingsterminal av 8 prosent. Med unntak for internettsøk og e-post er det små forskjeller mellom menn og kvinner. Generelt er det små forskjeller mellom aldersgruppene til og med 44 år, mens de eldre aldersgruppene bruker mobiltelefonene vesentlig mindre til slike tilleggsfunksjoner.
I samarbeid med EUs statistiske kontor Eurostat, produserer flere andre europeiske land statistikk om bruk av IKT i husholdningene. Opplegget for undersøkelsen er tilpasset retningslinjene til Eurostat. Internasjonalt sammenliknbare tall finnes hos Eurostat . |
Tabeller:
- Tabell 1 Andel som har tilgang til diverse IKT, etter husholdningstype og husholdningsinntekt. 2. kvartal 2008. Prosent
- Tabell 2 Andel med ulike typer Internett-abonnement, etter husholdningstype, husholdningsinntekt, kjønn, alder, utdanning og arbeidssituasjon. 2. kvartal 2008. Prosent
- Tabell 3 Bruk av PC de siste 3 måneder, etter kjønn, alder, utdanning og arbeidssituasjon. 2. kvartal 2008. Prosent
- Tabell 4 Andel av alle som har utført ulike aktiviteter med mobiltelefon, etter kjønn og alder. 2. kvartal 2008. Prosent
- Tabell 5 Brukere av Internett, hyppighet og sted siste 3 måneder. Andel av befolkningen, etter kjønn, alder, utdanning og arbeidssituasjon. 2. kvartal 2008. Prosent
- Tabell 6 Internett brukt til ulike formål de siste 3 måneder. Andel av de som har vært på Internett siste 3 måneder, etter kjønn, alder, utdanning og arbeidssituasjon. 2. kvartal 2008. Prosent
- Tabell 7 Andel av de som har brukt Internett siste 3 måneder som har vært i kontakt med offentlige myndigheter via Internett, etter kjønn, alder, utdanning og arbeidssituasjon. 2. kvartal 2008. Prosent
- Tabell 8 Internett brukt til ulike kommunikasjonsformål. Andel av de som har brukt Internett de siste 3 måneder, etter kjønn og alder. 2. kvartal 2008. Prosent
- Tabell 9 Internett brukt til ulike fritidsformål. Andel av de som har brukt Internett de siste 3 måneder, etter kjønn og alder. 2. kvartal 2008. Prosent
- Tabell 10 Konsekvenser av bruk av Internett på andre aktiviteter. Andel av de som har brukt Internett de siste 3 måneder, etter kjønn og alder. 2. kvartal 2008. Prosent
- Tabell 11 Type varer og tjenester handlet av de som har handlet på Internett siste 12 måneder, etter kjønn og alder. 2. kvartal 2008. Prosent
Kontakt
-
Bruk av IKT i husholdningene
E-post: ikthus@ssb.no