13694_not-searchable
/teknologi-og-innovasjon/statistikker/ikthus/arkiv
13694
Ni av ti husholdninger har Internett
statistikk
2010-09-24T10:00:00.000Z
Teknologi og innovasjon
no
ikthus, Bruk av IKT i husholdningene, sosiale medier, internettilgang, internettabonnement, bredbånd, mobilt bredbånd, ADSL, fiberkabel, internettbruk, netthandel, PC-brukInformasjons- og kommunikasjonsteknologi - IKT, Teknologi og innovasjon
false

Bruk av IKT i husholdningene2010, 2. kvartal

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Ni av ti husholdninger har Internett

Andelen husholdninger med tilgang til Internett har økt fra 86 til 90 prosent. 83 prosent av husholdningene er oppkoblet til Internett via bredbånd. Mengden bredbånd over fiber og kabel-TV vokser. Samtidig har bruken av mobilt bredbånd økt kraftig det siste året.

Husholdninger med tilgang til IKT, etter husholdningstype. 2. kvartal 2010. Prosent

Andelen husholdninger med tilgang til bredbånd økte med 5 prosentpoeng fra 2. kvartal 2009 til tilsvarende kvartal i 2010. ADSL og andre xDSL-teknologier er fremdeles de vanligste oppkoblingene mot Internett. 57 prosent av husholdningene hadde surfet på nettet via disse oppkoblingene i 2. kvartal i år. Dette er en nedgang på 1 prosentpoeng fra fjorårets andre kvartal da forrige undersøkelse ble gjort. Bredbånd basert på fiberteknologi er i ferd med å erstatte de tradisjonelle ADSL og andre xDSL. Andelen av husholdningene med oppkobling via fiberkabel og kabel-TV økte med henholdsvis 3 og 2 prosentpoeng i løpet av det siste året.

Teknologisk fremgang gir nye alternativer til internettoppkobling. Å surfe på Internett med mobilt bredbånd har etter hvert blitt populært. Andelen husholdninger med denne oppkoblingsmuligheten har økt fra 12 prosent i 2. kvartal 2009 til 22 prosent på samme tidspunkt i 2010. Undersøkelsen viser også at denne økningen var spesielt høy blant husholdninger med barn, hvor andelen har vokst fra 15 til 32 prosent i løpet av ett år. Andelen husholdninger med bare mobilt bredbånd øker også, fra 3 prosent i 2. kvartal i fjor til 6 prosent på samme tid i år.

Bedre tilgang blant dem med høy inntekt

Husholdninger med barn og husholdninger med høy inntekt har i større grad enn andre tilgang til hjemme-PC, Internett, bredbånd og bredbåndstelefon. Mens 93 prosent av husholdningene med samlet bruttoinntekt på over 600 000 kroner har bredbånd, er den tilsvarende andelen blant husholdninger med inntekter under 200 000 kroner bare 67 prosent. Sammenlignet med året før er økningen likevel størst for husholdninger med inntekt under 200 000 kroner, der bredbåndsandelen steg 9 prosentpoeng.

Husholdninger med tilgang til IKT, etter husholdningens samlede bruttoinntekt. 1 000 kroner. 2. kvartal 2010. Prosent

Stadig flere finner reiseinformasjon på nettet

83 prosent av befolkningen bruker PC minst én gang daglig eller nesten hver dag. Det er en økning på 8 prosentpoeng fra året før. Fortsatt bruker flere menn enn kvinner PC hver dag, og personer med høy utdanning bruker PC-en litt oftere enn personer med lav utdanning. Nesten alle under 55 år har brukt PC de siste tre månedene, og de fleste har PC hjemme.

Når det gjelder bruk av Internett, ser vi tilsvarende forskjeller knyttet til kjønn, alder og utdanning som ved bruk av PC. 93 prosent har brukt Internett i løpet av de siste tre månedene. Det er en økning fra 91 prosent i 2009.

Mange har brukt Internett til å sende og motta e-post, søke informasjon om varer og tjenester, lese nettaviser i de siste tre månedene. Andelen av dem som har søkt informasjon om reiser og opphold, har økt fra 52 til 68 prosent. I 2010 har 90 prosent av internettbrukerne benyttet seg av nettbank. Det er en økning på 5 prosentpoeng fra 2009. Tre av fire har vært i kontakt med offentlige myndigheter via Internett, enten for å skaffe seg informasjon fra offentlige nettsider eller for å laste ned og sende inn offentlige skjemaer, det vil si en økning på 3 prosentpoeng fra fjoråret.

Flest kvinner kjøper klær og sportsutstyr på nettet

Andelen av hele befolkningen som i 2. kvartal i år kjøpte eller bestilte varer eller tjenester over nettet, var på 71 prosent, og er dermed tilnærmet uendret fra 2009. Av varer og tjenester som ble handlet på Internett, dominerte reiser og innkvartering. Hele sju av ti internetthandlere kjøpte eller bestilte nettopp dette. Det er en økning fra 62 prosent i 2009. Samtidig blir det å handle klær og sportsartikler på nettet stadig mer populært. 53 prosent av kvinnene og 41 prosent av mennene har kjøpt varer i denne kategorien. Det er en oppgang på 10 prosentpoeng sammenlignet med samme periode i 2009.

Andel av befolkningen som har kjøpt eller bestilt varer eller tjenester til privat bruk over Internett siste 12 md. 2005-2010. Prosent

Mange mottar useriøs e-post

Nesten alle bruker antivirusprogram og 85 prosent av internettbrukerne har brannmur på PC-en, i tillegg har to av tre brukt filtreringssystem for e-post. Til tross for dette har fremdeles 28 prosent av internettbrukerne fått infisert PC-en av virus, og syv av ti har mottatt useriøs e-post (spam) i de siste 12 månedene. Halvparten av internettbrukerne sier at de ikke legger ut personlig informasjon på nettsamfunn. én av fire har avstått fra å bestille varer eller tjenester på nettet og to av fem har sluttet å laste ned programvare, spill, eller lignende på grunn av bekymring for internettsikkerheten.

Tall fra Europa

I samarbeid med EUs statistiske kontor, Eurostat, produserer flere andre europeiske land statistikk om bruk av IKT i husholdningene. Opplegget for undersøkelsen er tilpasset retningslinjene til Eurostat. Internasjonalt sammenlignbare tall finnes her: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/information_society/introduction

Mer informasjon

Denne undersøkelsen blir gjennomført i andre kvartal hvert år. For mer informasjon om undersøkelsen se Om statistikken.

Tabeller: