Bilparkens regionale fordeling
Publisert:
Hvorfor viser SSB-tall at antallet personbiler i Oslo og Akershus har økt så kraftig de siste årene? Flere leasingbiler, som ofte står registrert på et hovedkontor i Oslo-området, er noe av årsaken.
- Tallene er hentet fra
- Bilparken
- Artikkelen er en del av serien
- Samferdsel og miljø, 2019
I SSBs statistikk om Bilparken kan statistikkbrukerne blant annet finne tall om bilbestanden i norske fylker og kommuner.
Utviklingen de siste årene viser at blant annet Oslo og Akershus har hatt en større økning i tallet på personbiler enn landsgjennomsnittet. Fra 2009 til 2018 har personbilbestanden i Norge økt fra omtrent 2,2 millioner til 2,7 millioner biler, en økning på 21 prosent. I Oslo har derimot personbilparken økt med hele 40 prosent i samme periode.
I perioden 2009-2018 har også leasing av personbiler blitt stadig mer populært. Antall biler eid av leasing- og utleieselskap har økt fra omtrent 70 000 i 2009 til 164 000 i 2018. Motorvognregisteret, som brukes til å lage statistikken Bilparken, har enn så lenge ingen informasjon om leasing. Ved regioninndelingen av statistikken blir adressen til eieren av bilen brukt for å avgjøre hvilket fylke og kommune den hører hjemme i. En bil som er leaset og brukes i for eksempel Nord-Norge, vil derfor komme inn i statistikken under fylket og kommunen til leasingselskapet som eier bilen – noe som ofte vil si Oslo og omland. En bruker som leser statistikken for å anslå utviklingen i antall personbiler som kjører rundt i Oslo eller andre regioner, vil på grunn av dette kunne få et skjevt bilde av virkeligheten.
Hvordan kan vi estimere fylkestall som tar hensyn til leasing?
For å prøve å ta hensyn til leasingbilenes påvirkning på den geografiske fordelingen av bilbestanden i Bilparken, estimerer vi bilbestanden i fylkene ved å skille ut biler eid av leasing- og utleieselskap og fordeler disse utover alle fylkene. Vi antar at det ikke er spesielle regionale forskjeller på leasing av personbiler, og fordeler derfor bilene utfra en fordelingsnøkkel basert på antall ikke-leasingbiler i regionen. For eksempel vil Hordaland, med ca. 9,2% av personbilparken i Norge utenom leasingbiler, få «tildelt» 9,2% av leasingbilene.
Metoden vil ikke produsere helt nøyaktige tall, men gi et estimat. Gitt at det ikke er store variasjoner mellom fylkene på hvor vanlig det er å lease personbil kontra å eie, vil estimatene trolig være ganske gode. Personbiler eid av leasing- og utleieselskap utgjorde ved utgangen av 2018 bare i overkant av 6 prosent av bilparken, slik at forskjellen mellom tallene i Statistikkbanken og de estimerte tallene vil være små for de fleste fylker. Men for noen fylker med store leasingselskaper vil forskjellen være stor.
Færre biler i Oslo, Akershus og Buskerud – flere i andre fylker
Figur 1 sammenstiller fylkestallene fra statistikken Bilparken med tallene fra estimeringsmetoden nevnt over. Særlig i Oslo blir antall personbiler lavere når vi estimerer fylkets andel av leasingbilene. Også Akershus og Buskerud får en nedgang i personbiler. Alle andre fylker får en liten oppgang. Altså er det i virkeligheten trolig litt flere personbiler i de øvrige fylkene enn det fylkestallene i Bilparken viser, og betydelig færre i Oslo.
Figur 1. Antall personbiler i regioner i statistikken Bilparken og med estimert regioninndeling. 2018.
Fylke | Bilparken 2018 | Estimert regioninndeling 2018 |
Østfold | 152414 | 161934 |
Akershus | 350951 | 324902 |
Oslo | 298418 | 220666 |
Oppland | 119533 | 125198 |
Hedmark | 113031 | 120218 |
Buskerud | 167446 | 158682 |
Vestfold | 131662 | 139572 |
Telemark | 91204 | 96950 |
Aust-Agder | 61591 | 65531 |
Vest-Agder | 88375 | 93557 |
Rogaland | 229947 | 243169 |
Hordaland | 236026 | 249770 |
Sogn og Fjordane | 57852 | 61499 |
Møre og Romsdal | 142060 | 151070 |
Trøndelag | 230318 | 243610 |
Nordland | 126696 | 134324 |
Troms | 84487 | 88882 |
Finnmark | 38461 | 40883 |
Estimert personbilbestand i Oslo har økt mindre enn landsgjennomsnittet
I de fleste fylkene har personbilbestanden mellom 2009 og 2018 økt omtrent like mye som landsgjennomsnittet, med rett i overkant av 20 %. Dette i følge de estimerte tallene, som vist i figur 2. Finnmark og Troms skiller seg ut som de to fylkene med den høyeste prosentvise veksten. I motsatt ende har Oslo hatt den laveste veksten i personbilparken, med bare 11 prosent.
Tallene fra Bilparken har derimot Oslo øverst, med en oppgang på hele 40 prosent. Dette indikerer at særlig for Oslo er mye av oppgangen som statistikken Bilparken viser på grunn av økningen i leasingbiler. De fleste andre fylkene i landet har mest sannsynlig hatt en noe høyere vekst i personbilbestanden enn det Bilparken viser.
Figur 2. Prosentvis endring i antall biler mellom 2009 og 2018, statistikken Bilparken og estimert regioninndeling, etter fylke
Fylke | Endring Bilparken | Endring estimert regioninndeling |
Østfold | 19.2 | 22.8 |
Akershus | 27.3 | 25.2 |
Oslo | 39.8 | 10.9 |
Oppland | 18.8 | 21.6 |
Hedmark | 17.1 | 20.7 |
Buskerud | 29.1 | 23.2 |
Vestfold | 18.7 | 22.1 |
Telemark | 11.7 | 15.1 |
Aust-Agder | 18.6 | 22.3 |
Vest-Agder | 17.9 | 21.1 |
Rogaland | 18.8 | 22.7 |
Hordaland | 11.5 | 21.9 |
Sogn og Fjordane | 17.9 | 21.5 |
Møre og Romsdal | 19.4 | 23.4 |
Trøndelag | 17.3 | 21.8 |
Nordland | 18.9 | 22.6 |
Troms | 22.3 | 25.8 |
Finnmark | 23.0 | 27.0 |
Hele landet | 21.5 | 21.5 |
Fremdeles uvanlig å lease elbiler
I 2018 sto elbilene for 31 prosent av de 148 000 nyregistrerte personbilene i Norge. Tre av fire nyregistrerte elbiler var eid av privatpersoner, mens 17 prosent var eid av leasing- og utleieselskaper. Tall fra en tidligere SSB-analyse viste at bare åtte prosent av nyregistrerte leasingbiler i 2017 var elbiler. Totalt sto elbiler for 21 prosent av nyregistreringer i 2017. Altså har andelen elbiler gått opp både for nyregistrerte leasingbiler og totalt.
Som figur 3 viser, er andelen fossilbiler større blant de nyregistrerte leasingbilene enn for nybilene eid av privatpersoner. Særlig er andelen hybridbiler mye høyere. Hele 45 prosent av nyregistrerte biler eid av leasingselskaper er hybrider, mot 19 prosent av nyregistrerte personeide biler.
Figur 3. Drivstofftype på nyregistrerte personbiler, etter eierskap. 2018
Eierskap | Annet | Hybrid | Elektrisk | Diesel | Bensin |
Leasing- og utleieselskap | 20 | 25869 | 7749 | 10418 | 13325 |
Andre foretak | 75 | 3437 | 3222 | 4971 | 4965 |
Privat | 12 | 13961 | 35125 | 10717 | 13990 |
Alle | 107 | 43267 | 46096 | 26106 | 32280 |
Hordaland og Oslo har høyest elbilandel
Siden leasingbilene har en annen drivstoffordeling enn biler eid av privatpersoner og andre foretak, og disse leasingbilene i stor grad er konsentrert i enkelte fylker, er det interessant å skille ut de privateide personbilene i fylkene og se på drivstofftypene. Figur 4 viser at elbilandelen blant privateide personbiler ligger på over 10 prosent i Akershus, Hordaland og Oslo, mens den er under 1 prosent i Finnmark. Dieselandelen blant privateide personbiler er på nærmere 50 prosent i landet under ett, men bare så vidt over 30 prosent i Oslo.
Figur 4. Drivstofftype på privateide personbiler, etter fylke. 2018
Fylke | Hybrid | Elektrisk | Diesel | Bensin |
Østfold | 8536 | 7048 | 66355 | 66429 |
Akershus | 17907 | 30269 | 120510 | 122749 |
Oslo | 12696 | 24168 | 63048 | 91246 |
Hedmark | 3599 | 2689 | 61035 | 47898 |
Oppland | 2963 | 2493 | 59562 | 45580 |
Buskerud | 7809 | 7785 | 68605 | 60774 |
Vestfold | 6893 | 7038 | 55215 | 58404 |
Telemark | 3581 | 4013 | 45671 | 35821 |
Aust-Agder | 2345 | 2873 | 32350 | 22813 |
Vest-Agder | 3647 | 6430 | 43506 | 31846 |
Rogaland | 10435 | 18835 | 99516 | 93981 |
Hordaland | 13796 | 28098 | 98081 | 88520 |
Sogn og Fjordane | 2115 | 1267 | 32890 | 20052 |
Møre og Romsdal | 5374 | 4307 | 73100 | 56147 |
Trøndelag | 9200 | 13158 | 119735 | 81792 |
Nordland | 3423 | 3931 | 68749 | 47417 |
Troms | 2391 | 1655 | 46790 | 30374 |
Finnmark | 1067 | 249 | 22327 | 13528 |
Tall om nyregistrerte biler kan være vel så interessant som tall om hele bilbestanden. Disse tallene viser trender tydeligere og nyanserer tallene om hele bilbestanden. Figur 5 viser at nærmere sju av ti nyregistrerte privateide personbiler i Oslo var elbiler i 2018. Finnmark lå i motsatt ende, med en andel på 10 prosent. Bare tre prosent av nyregistrerte privateide biler i Oslo var dieselbiler. Også i Akershus og Hordaland var andelen under 10 prosent. I Finnmark og Troms, der den typiske bileieren oftere må kjøre lengre avstander, utgjorde dieselbiler over 30 prosent av nyregistrerte privateide personbiler.
Figur 5. Drivstofftype på privateide nyregistrerte personbiler, etter fylke. 2018
Fylke | Hybrid | Elektrisk | Diesel | Bensin |
Østfold | 1099 | 1592 | 675 | 1259 |
Akershus | 2010 | 6254 | 1083 | 1983 |
Oslo | 1138 | 5597 | 280 | 1174 |
Hedmark | 521 | 754 | 624 | 646 |
Oppland | 408 | 678 | 551 | 505 |
Buskerud | 965 | 1886 | 675 | 980 |
Vestfold | 814 | 1378 | 399 | 763 |
Telemark | 531 | 868 | 559 | 524 |
Aust-Agder | 345 | 638 | 403 | 334 |
Vest-Agder | 508 | 1044 | 485 | 436 |
Rogaland | 1132 | 3953 | 754 | 1316 |
Hordaland | 1556 | 4899 | 636 | 1365 |
Sogn og Fjordane | 275 | 292 | 338 | 293 |
Møre og Romsdal | 637 | 978 | 659 | 660 |
Trøndelag | 1122 | 2940 | 1247 | 838 |
Nordland | 394 | 863 | 637 | 458 |
Troms | 331 | 449 | 475 | 318 |
Finnmark | 172 | 60 | 235 | 130 |
Oppdragsgiver: Samferdselsdepartementet
Kontakt
-
Torstein Otterlei Fjørtoft
-
Geir Martin Pilskog
-
SSBs informasjonstjeneste