Mindre utslipp fra veitrafikk, fly og tog
Publisert:
Utslippene fra person- og godstransport har gått ned de siste ti årene. Målt i CO2-utslipp per passasjer- og tonnkilometer kommer togtransport vesentlig bedre ut enn veitrafikk og lufttransport.
Noen utslippsindikatorer er endret på grunn av endringer i datagrunnlaget. Tall er oppdatert i nyere artikkel.
Til tross for økt aktivitet i alle transportformene, var utslippene fra veitrafikk, lufttransport og jernbane 14 prosent lavere i 2019 enn i 2010, viser tall fra statistikken Utslipp til luft. De samlede utslippene av CO2 i Norge var på 42,2 millioner tonn i 2019. Av dette utgjorde utslippene fra veitrafikk rundt 20 prosent, mens luftfart stod for i underkant av 3 prosent og jernbane kun 0,1 prosent.
Økt bruk av kollektivtransport og innfasing av mer miljøvennlig motorteknologi og drivstoff har redusert CO2-utslippet per passasjerkilometer og tonnkilometer for de fleste av transportformene de siste årene. Denne artikkelen beskriver utviklingen i utslipp per passasjer- og tonnkilometer for veitrafikk, lufttransport og jernbane i perioden 2010-2019.
Flere elbiler og mer biodrivstoff
CO2-utslippet fra veitrafikk har variert i perioden 2010-2019, og var 15 prosent lavere i 2019 sammenlignet med 2010. Det er flere elbiler og ladbare hybridbiler på veiene, og innblanding av biodrivstoff har økt de siste årene.
Personbiler kjørte mer på veiene i 2019 enn i 2010. Likevel gikk CO2-utslippet per personkilometer ned 29 prosent til 66 gram i perioden. Varebiler og andre lette kjøretøyer slapp ut 102 gram CO2 per personkilometer i 2019.
Busser har det laveste CO2-utslippet per passasjerkilometer med 59 gram i 2019. Det er en nedgang på 34 prosent fra 2010. Passasjerbelegget på busser har variert i perioden. Fra 2011 til 2014 var passasjerbelegget relativt lavt, og utslippet per passasjerkilometer var høyere disse årene enn for personbiler. Fra 2014 økte passasjerbelegget, og bussene slapp ut mindre gram CO2 per passasjerkilometer.
1 Ekskl. turbuss
Figur 1. CO2-utslipp per personkilometer fordelt på kjøretøy, g CO2/pkm. 2010-2019
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Personbiler | 92 | 90 | 88 | 86 | 84 | 82 | 76 | 70 | 70 | 66 |
Andre lette kjøretøy | 122 | 123 | 122 | 123 | 122 | 121 | 114 | 103 | 108 | 102 |
Buss¹ | 90 | 91 | 93 | 91 | 86 | 76 | 73 | 67 | 64 | 59 |
I og med at varebiler og andre lette kjøretøy har flere formål enn å frakte gods, er utslippet per tonnkilometer mye høyere for disse kjøretøyene enn for tungtransport på veier. I 2019 slapp lette kjøretøy ut over 2 500 gram CO2 per tonnkilometer. Tilsvarende tall for tunge kjøretøy var på under 90 gram. Redusert godsbelegg fra 2010 for lette kjøretøy medførte at utslippsindikatoren økte med 36 prosent i perioden. Godsbelegg og tonnkilometer for tunge kjøretøy var høyere i 2019 enn i 2010, og utslippsindikatoren sank med 22 prosent.
1 Inkl. varebiler, minibusser, campingbiler og andre lette kjøretøy som ikke inngår som personbil.
Figur 2. CO2-utslipp per tonnkilometer fordelt på kjøretøy og drivstoff, g CO2/tkm. 2010-2019
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Tunge kjøretøy diesel | 113 | 115 | 117 | 116 | 114 | 114 | 100 | 91 | 94 | 88 |
Lette kjøretøy, bensin¹ | 1530 | 1579 | 1645 | 1709 | 1816 | 1883 | 2031 | 2212 | 2410 | 2643 |
Lette kjøretøy, diesel¹ | 1918 | 1962 | 2012 | 2069 | 2142 | 2185 | 2221 | 2171 | 2486 | 2570 |
Flere passasjerer på færre fly
Det ble sluppet ut i underkant av 1,2 millioner tonn CO2 fra innenriks luftfart i 2019, en nedgang på 6 prosent fra året før. Hovedårsaken til nedgangen var en utvikling mot færre flygninger med flere passasjerer på hvert fly.
Siden 2010 har de beregnede utslippene av CO2 fra innenriks flygninger samlet sett gått ned med 1 prosent. Persontransporten mellom norske flyplasser har imidlertid økt betydelig i denne perioden, slik at de beregnede utslippene av CO2 per passasjerkilometer har blitt redusert noe mer. For 2019 er utslippet av CO2 fra innenriks persontransport med fly beregnet til 181 gram per passasjerkilometer, en nedgang på 9 prosent fra 199 gram i 2010.
1 Innenriks lufttransport av gods og passasjerer.
Figur 3. Utslipp fra lufttransport¹ i gram CO2 per passasjerkilometer og tonnkilometer. 2010-2019
Utslipp av CO2 i g/pkm | Utslipp av CO2 i g/tkm | |
2010 | 199.1 | 2095.5 |
2011 | 195.6 | 2058.8 |
2012 | 197.2 | 2075.5 |
2013 | 182.9 | 1925.1 |
2014 | 196.5 | 2068.3 |
2015 | 192.7 | 2027.9 |
2016 | 182.6 | 1921.7 |
2017 | 182.7 | 1923.3 |
2018 | 187.6 | 1975.0 |
2019 | 181.1 | 1906.5 |
Beregningene for utslipp av CO2 fra godstransport med fly viser en tilsvarende utvikling. For 2019 er utslippet av CO2 fra innenriks godstransport med fly beregnet til 1907 gram per tonnkilometer, en nedgang på 9 prosent fra 2010 som i hovedsak skyldes mindre frakt av post og pakker.
Lave utslipp fra togtransport
Det ble sluppet ut i underkant av 43 000 tonn CO2 fra jernbanetransport i 2019. De beregnede utslippene av CO2 fra jernbanetransport har dermed vært rimelig stabile de siste seks årene, etter en nedgang i perioden 2010-2013. Utslippsberegningene for jernbane omfatter kun dieseldrevne tog.
Samtidig har passasjer- og godstransporten med jernbane økt med henholdsvis 19 og 24 prosent siden 2010. I alt utgjorde transporten av passasjerer og gods på norske skinner henholdsvis 3,7 milliarder passasjerkilometer og 3,3 milliarder tonnkilometer i 2019. Det er et samlet volum som inkluderer transport med både elektriske og dieseldrevne tog.
Figur 4. Utslipp fra jernbanetransport i gram CO2 per passasjerkilometer og tonnkilometer. 2010-2019
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Utslipp av CO2 i g/pkm | 10.9 | 10.1 | 10.4 | 8.8 | 6.7 | 5.8 | 5.6 | 6.1 | 5.9 | 5.8 |
Utslipp av CO2 i g/tkm | 9.5 | 10.2 | 10.3 | 8.4 | 6.8 | 6.6 | 6.2 | 6.6 | 6.8 | 6.5 |
For 2019 er utslippene av CO2 fra jernbanetransport beregnet til 5,8 gram per passasjerkilometer for persontrafikken i alt og 6,5 gram per tonnkilometer for godstransporten i alt. Det er omtrent det samme som gjennomsnittet for de siste fem årene, og vesentlig lavere enn for andre transportformer.
Kontakt
-
Jan Sebastian Rothe
-
Vidar Lund
-
Mona Irene Andersen Engedal
-
SSBs informasjonstjeneste