Slepebåter - eneste med kostnadsøkning
Publisert:
Endret:
Nedgangen i drivstoffkostnadene er hovedårsaken til fallet i kostnadene for alle fartøygrupper, unntatt slepebåter som opplede økning i totalkostnadene. Drivstoffkostnadene falt 4,5 prosent fra 1. til 2. kvartal 2017.
- Tallene er hentet fra
- Kostnadsindeks for innenriks sjøfart
- Artikkelen er en del av serien
- Kostnadsindeks for innenriks sjøfart (arkiv)
Ifølge statistikken Kostnadsindeks for innenriks sjøfart viste delindeksene for alle fartøygruppene en nedgang i totalkostnadene i 2. kvartal 2017 sammenliknet med kvartalet før. Det største fallet hadde fartøygruppene ferge, store hurtigbåter og små hurtigbåter hvor kostnadene falt med henholdsvis 0,6, 0,7 og 0,6 prosent.
Økning i mannskapskostnadene
Fra 1. til 2. kvartal 2017 gikk mannskapskostnadsindeksen opp med 1,0 prosent og endte på 100,9. Det var en økning på 2,1 prosent sammenlignet med 2. kvartal 2016.
Mannskapskostnadsindeksen er et aritmetisk gjennomsnitt av utviklingen i:
• 50.102 Innenlandske kystruter med passasjer
• 50.202 Innenriks sjøfart med gods
• 50.203 Slepebåter.
Delindeksene for ferje og hurtigbåter følger mannskapskostnadsutviklingen i næring 50.102. Delindeksene for andre fraktefartøy og slepebåter følger utviklingen i henholdsvis næring 50.102 og næring 50.203.
Kontakt
-
Sondre Holm Sandnes
-
SSBs informasjonstjeneste