Oppdatert
Neste oppdatering
Nøkkeltall
1 571
skip i handelsflåten ved utgangen av 2020
2020 | Endring i prosent | ||
---|---|---|---|
2019 - 2020 | 2015 - 2020 | ||
Totalt | |||
Skip | 1 571 | 3,8 | 14,4 |
Tonnasje (bruttotonn) | 19 259 134 | 6,9 | 23,0 |
NOR - Norsk ordinært skipsregister | |||
Skip | 916 | 3,0 | 4,4 |
Tonnasje (bruttotonn) | 2 016 186 | 6,0 | 0,6 |
NIS - Norsk internasjonalt skipsregister | |||
Skip | 655 | 4,8 | 32,1 |
Tonnasje (bruttotonn) | 17 242 948 | 7,0 | 26,3 |
Se utvalgte tabeller fra denne statistikken
Tabell 1
Handelsflåten etter register, eierskap og år
Norskregistrerte skip i alt | Norsk Internasjonalt Skipsregister | Norsk Ordinært Skipsregister | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Skip | Tonnasje (bruttotonn) | Norskeid | Utenlandskeid | Skip | Tonnasje (bruttotonn) | |||
Skip | Tonnasje (bruttotonn) | Skip | Tonnasje (bruttotonn) | |||||
1Norskregistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods | ||||||||
2Sjøfartsdirektoratet og Skipsregistrene NIS/NOR. | ||||||||
3Endring av kilde til Skipsregistrene i Bergen. | ||||||||
2017 | 1 441 | 16 790 484 | 454 | 11 769 038 | 102 | 3 041 568 | 885 | 1 979 878 |
2018 | 1 448 | 16 885 298 | 450 | 11 242 343 | 124 | 3 816 949 | 874 | 1 826 006 |
20193 | 1 514 | 18 016 967 | 492 | 11 839 440 | 133 | 4 276 332 | 889 | 1 901 195 |
2020 | 1 571 | 19 259 134 | 485 | 12 074 996 | 170 | 5 167 952 | 916 | 2 016 186 |
Tabell 2
Handelsflåten etter register, eierskap og skipstype
2020 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Norsk Ordinært Skipsregister | Norsk Internasjonalt Skipsregister | |||||||
Norskeid | Utenlandskeid | Norskeid | Utenlandskeid | |||||
Skip | Tonnasje (bruttotonn) | Skip | Tonnasje (bruttotonn) | Skip | Tonnasje (bruttotonn) | Skip | Tonnasje (bruttotonn) | |
1Norskregistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods. | ||||||||
2Kilde: Skipsregistrene NIS/NOR. | ||||||||
Oljetankskip | 16 | 17 491 | 0 | 0 | 52 | 2 904 797 | 23 | 1 559 282 |
Kjemikalietankskip | 5 | 6 026 | 0 | 0 | 66 | 1 185 623 | 43 | 898 849 |
Gasstankskip | 1 | 1 687 | 0 | 0 | 43 | 2 315 862 | 9 | 364 940 |
Flytende produksjons-/lagringsskip | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tanklektere | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tankskip for næringsmiddel | 6 | 3 497 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Andre tankskip | 1 | 926 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bulkskip | 20 | 22 018 | 0 | 0 | 48 | 1 127 795 | 39 | 1 329 089 |
Kombinasjonsbulkskip | 2 | 3 894 | 0 | 0 | 11 | 198 795 | 0 | 0 |
Sand-/steindumper | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Brønnfartøy | 93 | 156 909 | 0 | 0 | 7 | 17 864 | 5 | 3 349 |
Stykkgodsskip | 160 | 126 898 | 5 | 25 374 | 56 | 598 814 | 18 | 223 039 |
Containerskip | 3 | 8 166 | 0 | 0 | 23 | 699 906 | 3 | 102 945 |
Lektere til tørrlast | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ro-Ro frakteskip | 4 | 5 732 | 0 | 0 | 10 | 580 536 | 1 | 55 775 |
Fryse-/kjøleskip | 3 | 12 480 | 0 | 0 | 6 | 22 484 | 6 | 21 220 |
Bilskip | 0 | 0 | 0 | 0 | 23 | 1 484 309 | 4 | 260 378 |
Kombinasjonsskip | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lekterskip | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Andre tørrlastskip | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Passasjerbåt | 165 | 152 320 | 2 | 39 013 | 3 | 91 391 | 0 | 0 |
Bilferje | 249 | 554 377 | 1 | 313 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Passasjer/ro-ro skip | 17 | 113 658 | 0 | 0 | 2 | 11 782 | 0 | 0 |
Cruiseskip | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 239 229 |
Andre passasjerfartøy | 24 | 105 907 | 1 | 16 151 | 1 | 2 191 | 0 | 0 |
Offshore forsynings- og ankerhåndteringsskip | 114 | 527 443 | 14 | 66 232 | 90 | 420 220 | 8 | 40 742 |
Offshore serviceskip | 5 | 21 119 | 1 | 4 537 | 6 | 33 401 | 0 | 0 |
Borefartøy | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Offshore leting/geologiske undersøkelser | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kabelleggingsskip | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rørleggingsskip | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Andre offshoreskip | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Slepefartøy og skyvefartøy | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bergingsfartøy og redningsfartøy | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Fiskefartøy | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tråler | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Fabrikkskip | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Fangstfartøy | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Støttefartøy til fiske | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Forskningsfartøy | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mudringsfartøy | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Isbryter | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Fyrskip | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kranfartøy | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Losfartøy | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Patruljeskip/inspeksjonsfartøy | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Arbeidsskip | 4 | 24 017 | 0 | 0 | 38 | 379 226 | 6 | 69 115 |
Andre hjelpefartøy | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Fritidsbåt/yacht | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Livbåt | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Undervannsfartøy | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Flytende konstruksjon | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opplæringsfartøy | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Landingsfartøy | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ukjent | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tabell 3
Handelsflåten etter register, eierskap og skipsstørrelse
2020 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Norsk Ordinært Skipsregister | Norsk Internasjonalt Skipsregister | |||||||
Norskeid | Utenlandskeid | Norskeid | Utenlandskeid | |||||
Skip | Tonnasje (bruttotonn) | Skip | Tonnasje (bruttotonn) | Skip | Tonnasje (bruttotonn) | Skip | Tonnasje (bruttotonn) | |
1Norskegistrerte skip (NOR/NIS) på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods | ||||||||
2Kilde: Skipsregistrene NIS/NOR | ||||||||
Ukjent bt. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0 - 24 bt. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
25 - 99 bt. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
100 - 199 bt. | 158 | 23 100 | 1 | 180 | 1 | 135 | 0 | 0 |
200 - 299 bt. | 78 | 18 966 | 0 | 0 | 2 | 510 | 1 | 265 |
300 - 399 bt. | 44 | 15 424 | 1 | 313 | 1 | 383 | 0 | 0 |
400 - 499 bt. | 63 | 29 287 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 1 455 |
500 - 999 bt. | 130 | 99 008 | 0 | 0 | 4 | 2 939 | 1 | 549 |
1 000 - 1 499 bt. | 72 | 89 325 | 0 | 0 | 7 | 8 701 | 0 | 0 |
1 500 - 1 999 bt. | 50 | 85 976 | 0 | 0 | 6 | 10 131 | 3 | 5 167 |
2 000 - 2 499 bt. | 44 | 99 484 | 1 | 2 191 | 23 | 53 588 | 0 | 0 |
2 500 - 2 999 bt. | 60 | 167 648 | 0 | 0 | 34 | 96 070 | 4 | 11 407 |
3 000 - 3 999 bt. | 57 | 203 765 | 4 | 14 276 | 55 | 191 689 | 7 | 25 020 |
4 000 - 4 999 bt. | 53 | 236 128 | 8 | 36 479 | 34 | 154 685 | 6 | 28 150 |
5 000 - 5 999 bt. | 25 | 136 105 | 1 | 5 068 | 16 | 88 419 | 8 | 45 032 |
6 000 - 6 999 bt. | 17 | 111 451 | 4 | 25 194 | 15 | 94 851 | 3 | 20 372 |
7 000 - 7 999 bt. | 21 | 157 358 | 2 | 14 946 | 16 | 119 475 | 4 | 29 458 |
8 000 - 8 999 bt. | 6 | 49 259 | 0 | 0 | 8 | 69 130 | 1 | 8 829 |
9 000 - 9 999 bt. | 0 | 0 | 0 | 0 | 6 | 58 537 | 1 | 9 074 |
10 000 - 10 999 bt. | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 42 757 | 0 | 0 |
11 000 - 11 999 bt. | 7 | 79 111 | 0 | 0 | 13 | 153 897 | 2 | 22 725 |
12 000 - 12 999 bt. | 0 | 0 | 0 | 0 | 11 | 137 354 | 2 | 24 867 |
13 000 - 13 999 bt. | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 55 572 | 0 | 0 |
14 000 - 14 999 bt. | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 29 142 | 4 | 57 350 |
15 000 - 19 999 bt. | 3 | 51 593 | 1 | 16 151 | 11 | 188 356 | 15 | 272 276 |
20 000 - 24 999 bt. | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | 343 079 | 4 | 91 333 |
25 000 - 29 999 bt. | 1 | 27 164 | 0 | 0 | 27 | 785 252 | 18 | 507 657 |
30 000 - 34 999 bt. | 1 | 34 231 | 0 | 0 | 36 | 1 178 930 | 35 | 1 125 973 |
35 000 - 39 999 bt. | 0 | 0 | 1 | 36 822 | 37 | 1 372 967 | 14 | 510 776 |
40 000 - 44 999 bt. | 0 | 0 | 0 | 0 | 9 | 391 234 | 8 | 338 785 |
45 000 - 49 999 bt. | 0 | 0 | 0 | 0 | 14 | 664 353 | 5 | 239 229 |
50 000 - 59 999 bt. | 0 | 0 | 0 | 0 | 11 | 622 065 | 4 | 224 009 |
60 000 - 69 999 bt. | 0 | 0 | 0 | 0 | 26 | 1 723 565 | 1 | 60 868 |
70 000 - 79 999 bt. | 2 | 150 183 | 0 | 0 | 9 | 672 835 | 2 | 143 346 |
80 000 - 89 999 bt. | 0 | 0 | 0 | 0 | 12 | 1 007 582 | 10 | 827 626 |
90 000 - 99 999 bt. | 0 | 0 | 0 | 0 | 7 | 650 158 | 0 | 0 |
100 000 - 149 999 bt. | 0 | 0 | 0 | 0 | 7 | 791 909 | 2 | 221 608 |
150 000 - 199 999 bt. | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 314 746 | 2 | 314 746 |
200 000 - 249 999 bt. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
250 000 - 299 999 bt. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
300 000 bt. og over | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tabell 4
Handelsflåten etter register, eierskap og alder
2020 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Norsk Ordinært Skipsregister | Norsk Internasjonalt Skipsregister | |||||||
Norskeid | Utenlandskeid | Norskeid | Utenlandskeid | |||||
Skip | Tonnasje (bruttotonn) | Skip | Tonnasje (bruttotonn) | Skip | Tonnasje (bruttotonn) | Skip | Tonnasje (bruttotonn) | |
0-4 år | 130 | 354 558 | 0 | 0 | 59 | 2 602 370 | 54 | 1 976 803 |
5-9 år | 129 | 390 313 | 9 | 45 993 | 93 | 2 282 208 | 33 | 1 008 125 |
10-14 år | 128 | 461 901 | 8 | 73 301 | 136 | 4 011 792 | 47 | 1 326 517 |
15-19 år | 57 | 209 064 | 4 | 29 642 | 83 | 1 508 134 | 18 | 614 619 |
20-24 år | 56 | 114 915 | 0 | 0 | 63 | 1 192 063 | 9 | 102 155 |
25-29 år | 40 | 93 058 | 0 | 0 | 21 | 201 840 | 5 | 130 091 |
30 år og over | 352 | 240 757 | 3 | 2 684 | 29 | 273 280 | 4 | 9 642 |
Uoppgitt alder | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 3 309 | 0 | 0 |
Tabell 5
Handelsflåten etter registreringstype, eierskap og hjemsted
2020 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Norsk Ordinært Skipsregister | Norsk Internasjonalt Skipsregister | |||||||
Norskeid | Utenlandskeid | Norskeid | Utenlandskeid | |||||
Skip | Tonnasje (bruttotonn) | Skip | Tonnasje (bruttotonn) | Skip | Tonnasje (bruttotonn) | Skip | Tonnasje (bruttotonn) | |
Åkrehamn | 4 | 5 136 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ålesund | 80 | 198 558 | 2 | 8 383 | 35 | 199 522 | 2 | 2 111 |
Arendal | 3 | 21 238 | 0 | 0 | 4 | 122 716 | 5 | 117 024 |
Askerøy | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bergen | 116 | 152 884 | 2 | 9 600 | 177 | 4 264 493 | 89 | 2 476 689 |
Bodø | 27 | 16 760 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Brønnøysund | 11 | 17 767 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Brevik | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Drøbak | 2 | 761 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Drammen | 4 | 4 701 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Egersund | 0 | 0 | 0 | 0 | 11 | 379 078 | 4 | 127 887 |
Farsund | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Flekkefjord | 3 | 1 015 | 0 | 0 | 2 | 5 074 | 0 | 0 |
Florø | 72 | 150 781 | 1 | 313 | 2 | 2 888 | 0 | 0 |
Fosnavåg | 18 | 74 470 | 7 | 29 955 | 15 | 77 285 | 4 | 17 097 |
Fredrikstad | 2 | 443 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Grimstad | 7 | 25 765 | 0 | 0 | 13 | 409 795 | 4 | 108 825 |
Halden | 2 | 388 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Hammerfest | 46 | 50 536 | 0 | 0 | 2 | 243 194 | 2 | 46 543 |
Hamar | 1 | 261 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Harstad | 17 | 13 554 | 1 | 180 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Holmestrand | 1 | 534 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Haugesund | 33 | 59 110 | 0 | 0 | 35 | 783 614 | 9 | 637 535 |
Horten | 8 | 40 895 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Hvitsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Hamnvik | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kopervik | 6 | 2 986 | 0 | 0 | 3 | 7 961 | 0 | 0 |
Kirkenes | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kragerø | 3 | 1 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kristiansand S | 7 | 69 731 | 4 | 56 536 | 6 | 39 045 | 2 | 14 946 |
Kristiansund N | 25 | 16 319 | 0 | 0 | 5 | 5 051 | 2 | 740 |
Langesund | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Levanger | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lillesand | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Longyearbyen | 2 | 4 550 | 0 | 0 | 3 | 6 316 | 1 | 42 996 |
Lyngør | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Larvik | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 42 835 |
Melbu | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mandal | 1 | 366 | 4 | 25 194 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mo | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Molde | 31 | 47 576 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Måløy | 7 | 10 771 | 0 | 0 | 1 | 2 380 | 0 | 0 |
Moss | 1 | 5 505 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mosjøen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Myre | 2 | 6 221 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Namsos | 16 | 12 056 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Narvik | 17 | 24 873 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 42 893 |
Odda | 1 | 343 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Oslo | 28 | 161 350 | 0 | 0 | 66 | 3 463 191 | 28 | 882 464 |
Porsgrunn | 1 | 3 221 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Risør | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rørvik | 8 | 14 647 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sandnes | 6 | 22 185 | 0 | 0 | 1 | 3 078 | 0 | 0 |
Sarpsborg | 1 | 133 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sandefjord | 3 | 47 355 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sigerfjord | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Skudeneshavn | 18 | 93 435 | 0 | 0 | 38 | 249 623 | 1 | 14 506 |
Skien | 4 | 2 473 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sortland | 3 | 6 264 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sandnessjøen | 30 | 34 252 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Steinkjer | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stokmarknes | 5 | 3 621 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stavanger | 77 | 98 612 | 1 | 3 117 | 41 | 1 413 694 | 11 | 442 987 |
Svolvær | 4 | 2 304 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tønsberg | 1 | 377 | 0 | 0 | 5 | 269 692 | 2 | 143 346 |
Trondheim | 65 | 95 186 | 1 | 2 191 | 14 | 65 016 | 0 | 0 |
Tromsø | 60 | 239 900 | 1 | 16 151 | 6 | 62 290 | 2 | 6 528 |
Tvedestrand | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vardø | 2 | 1 097 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vadsø | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tabell 6
Norskregistrerte skip ikke i handelsflåten, etter skipstype
2020 | ||||
---|---|---|---|---|
Norsk Ordinært Skipsregister | Norsk Internasjonalt Skipsregister | |||
Skip | Tonnasje (bruttotonn) | Skip | Tonnasje (bruttotonn) | |
Oljetankskip | 22 | 1 239 | 0 | 0 |
Kjemikalietankskip | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gasstankskip | 0 | 0 | 0 | 0 |
Flytende produksjons-/lagringsskip | 1 | 91 153 | 0 | 0 |
Tanklektere | 1 | 867 | 0 | 0 |
Tankskip for næringsmiddel | 0 | 0 | 0 | 0 |
Andre tankskip | 4 | 121 | 0 | 0 |
Bulkskip | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kombinasjonsbulkskip | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sand-/steindumper | 0 | 0 | 0 | 0 |
Brønnfartøy | 16 | 281 | 0 | 0 |
Stykkgodsskip | 155 | 7 624 | 0 | 0 |
Containerskip | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lektere til tørrlast | 306 | 334 519 | 0 | 0 |
Ro-Ro frakteskip | 0 | 0 | 0 | 0 |
Fryse-/kjøleskip | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bilskip | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kombinasjonsskip | 1 | 50 | 0 | 0 |
Lekterskip | 1 | 329 | 0 | 0 |
Andre tørrlastskip | 3 | 86 | 0 | 0 |
Passasjerbåt | 660 | 18 559 | 0 | 0 |
Bilferje | 20 | 1 385 | 0 | 0 |
Passasjer/ro-ro skip | 0 | 0 | 0 | 0 |
Cruiseskip | 0 | 0 | 0 | 0 |
Andre passasjerfartøy | 20 | 713 | 0 | 0 |
Offshore forsynings- og ankerhåndteringsskip | 0 | 0 | 0 | 0 |
Offshore serviceskip | 0 | 0 | 0 | 0 |
Borefartøy | 5 | 190 062 | 0 | 0 |
Offshore leting/geologiske undersøkelser | 4 | 4 568 | 24 | 196 338 |
Kabelleggingsskip | 3 | 11 014 | 2 | 23 343 |
Rørleggingsskip | 0 | 0 | 0 | 0 |
Andre offshoreskip | 0 | 0 | 0 | 0 |
Slepefartøy og skyvefartøy | 182 | 47 715 | 2 | 854 |
Bergingsfartøy og redningsfartøy | 46 | 19 976 | 0 | 0 |
Fiskefartøy | 5 652 | 377 025 | 0 | 0 |
Tråler | 59 | 79 312 | 0 | 0 |
Fabrikkskip | 2 | 49 | 0 | 0 |
Fangstfartøy | 6 | 1 909 | 0 | 0 |
Støttefartøy til fiske | 0 | 0 | 0 | 0 |
Forskningsfartøy | 28 | 43 552 | 4 | 13 485 |
Mudringsfartøy | 13 | 3 115 | 0 | 0 |
Isbryter | 2 | 489 | 0 | 0 |
Fyrskip | 4 | 1 685 | 0 | 0 |
Kranfartøy | 11 | 10 793 | 1 | 19 760 |
Losfartøy | 49 | 1 965 | 0 | 0 |
Patruljeskip/inspeksjonsfartøy | 8 | 877 | 0 | 0 |
Arbeidsskip | 3 045 | 11 167 | 1 | 6 074 |
Andre hjelpefartøy | 33 | 2 356 | 2 | 22 170 |
Fritidsbåt/yacht | 9 910 | 27 391 | 0 | 0 |
Livbåt | 2 | 0 | 0 | 0 |
Undervannsfartøy | 0 | 0 | 0 | 0 |
Flytende konstruksjon | 72 | 412 207 | 4 | 196 861 |
Opplæringsfartøy | 52 | 7 104 | 0 | 0 |
Landingsfartøy | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ukjent | 92 | 2 827 | 0 | 0 |
Se alle tall fra denne statistikken
Om statistikken
Statistikken viser den norske handelsflåtens størrelse og struktur. Den består av skip i Norsk ordinært skipsregister (NOR) og Norsk internasjonalt skipsregister (NIS) på 100 bruttotonn og over, som er beregnet på transport av gods eller passasjerer.
Definisjoner
-
Skipsregister
Norge har to skipsregistre; Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) og Norsk Ordinært Skipsregister (NOR). NIS ble opprettet i 1987 for å gjøre norskflagget skipsfart internasjonalt konkurransedyktig gjennom gode driftsbetingelser. Det er også åpent for at utenlandskeide skip registreres i NIS. NOR er primært begrenset til norskeide skip som opererer i norske farvann. En del skip er registrert i NOR med utenlandsk eier. EØS selskaper står fritt til å registrere i NOR. I tillegg er det gitt en del dispensjoner for eiere utenfor EØS området. Kravet til alle disse skipene er at det skal være norsk drift og norsk representant.
Skip i NOR har vesentlig høyere driftskostnader (bl.a. bruk av norske tariffavtaler) enn skip i NIS eller andre lands skipsregistre. For å hindre at skip i NOR ikke blir utkonkurrert av skip i andre lavkostregistre, er skip i NIS underlagt spesielle vilkår for å føre passasjerer og last mellom norske havner (jf. forskrifter til Lov om norsk internasjonalt skipsregister). Skip i NIS kan ikke føre last eller passasjerer mellom norske havner, eller gå i fast rute mellom norske og utenlandske havner (gjelder også frakt av passasjerer mellom nordiske land). Vilkår for registrering av skip i Norsk Internasjonalt Skipsregister er spesifisert i Lov om norsk internasjonalt skipsregister §1, med følgende hovedinnhold i vilkårene (jf. Sjøloven): 1: Norske statsborgere/norske selskaper skal eie minst 6/10 av kapitalen. 2: Selskap med hovedkontor i Norge eller partrederi med bestyrende reder som fyller betingelsene i sjøloven kapittel 5. 3: Utenlandsk selskap med en representant i Norge som har fullmakt til å ta imot søksmål på vegne av eieren. Drift av skip som er registrert i medhold av §1 punkt 2 og §1 punkt 3 skal forestås av norsk rederi med hovedkontor i Norge.
Bruttotonn
Mål på volumet av et skips lukkede rom. Basert på kubikkmeter og ofte forkortet BT.
-
Skipstypefordeling er endret fra og med 2007. I statistikken frem til og med 2006 er handelsflåtens fartøy delt i tankskip og tørrlastskip. Tankskip innbefatter gasstank, kjemikalietank, råoljetankskip, produkttankere og andre tankskip. Tørrlastskip omfatter kombinerte skip (OBO; Oil Bulk Ore - Olje Bulk Malm, og OO; Oil Ore - Olje Malm), bulkskip, stykkgodsskip, passasjerskip/ferger og forsyningsskip-/hjelpeskip for plattformer.
Den nye standard, Standard for skipstyper 2008 , som er tatt i bruk fra og med 2007 innebærer ikke noe vesentlig brudd i tidsrekken.
Om begrepene tank- og tørrlast-skip.
Tankskip etter ny skipstypestandard er skip i gruppen 1-Tankskip. Tørrlastskip er alle skip definert i handelsflåten med unntak av 1-Tankskip.
Administrative opplysninger
-
Seksjon for energi-, miljø- og transportstatistikk
-
Etter skipets hjemsted
-
Ikke relevant
-
Rådata og produksjonsdata lagres midlertidig i SAS og langtidslagres som tekstfiler.
Bakgrunn
-
Formålet er å vise den norske handelsflåtens størrelse og struktur.
Fram til 1957 omfattet statistikken på handelsflåte alle registreringspliktige skip, dvs. alle typer damp- og motorskip på 25 bruttotonn og over, og seilskip på 50 bruttotonn og over. Statistikken over skip og tonnasje kom derved til å omfatte mange fartøyer som ikke var handelsskip, nemlig alle fiske- og fangstbåter, hvalkokerier og andre spesialskip (taubåter, bergingsbåter isbrytere, kabelskip mv.) over 25 (for seilskip 50) bruttotonn.
I 1957 ble de nordiske land enige om å avgrense begrepet handelsflåte til å omfatte skip for frakting av passasjerer og gods på 100 bruttotonn og over.
-
Statistikken benyttes av Nasjonalregnskapet, Samferdselsdepartementet, Nærings- og handelsdepartamentet, i bransjeorganisasjoner samt ulike forsknings- og analysemiljø. Statistikken benyttes også privatpersoner med interesse for Norge som sjøfartsnasjon.
-
Ikke relevant
-
Fartøyregisteret ble benyttet t.o.m. 2001 ved utsending av skjema om undersøkelse av godsmengde, antall passasjerer og drivstoff for skip i innenriks sjøfart ( Sjøtransport-undersøkelsen ).
Aktiviteten til skipene i handelsflåten er delvis beskrevet i statistikken Skipsanløp i norske og utenlandske havner .
-
Statistikklovens $ 2-2 og $ 3-2.
-
Ikke relevant
Produksjon
-
Statistikken over handelsflåten var frem til årgang 2008 basert på Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem. Statistikken omfattet da handelsskip på 100 bruttotonn og over for frakting av passasjerer og gods. Statistikken omfatter ikke fiskefartøy og spesialskip som slepe/berging, isbrytere, værvarslingsskip, seismiske skip, forskningsskip, kabelskip, boreskip etc. Statistikk over fiskefartøy publiseres på Internett under Fiske og Fiskeoppdrett
Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem forvalter de forskjellige sertifikater skipene trenger for ulike type fart. Alle fartøy i NIS og NOR må ha sertifikat godkjent av Sjøfartsdirektoratet for å trafikkere på norskekysten, og i utlandet. Sertifikatene må oppdateres årlig for de aktuelle fartstyper skipet skal ha (f.eks. lokal-, kyst eller utenriksfart),
-
For årgangene frem til og med 2008 var data leverert av Sjøfartsdirektoratet. Data baserte seg på hvilke skip som hadde gyldig hovedsertifikat hele eller deler av det aktuelle året.
Fra og med årgang 2009 er data innhentet direkte fra Skipsregistrene NIS/NOR. Dette innebærer ingen endring i forhold til de skipstyper som inngår i handelsflåten da Skipsregistrene NIS/NOR forholder seg til Sjøfartsdirektoratets skipstyper. I og med endring av datakilde har man forlatt kravet om hovedsertifikat.
Data tilgjengelig i statistikkbanken inkluderer hele populasjonen i skipregistrene. Statistikken og hovedtabellene i publiseringen fokuserer imidlertid på de fartøy som kvalifiserer som handelsflåte.
Statistikken er en fulltelling av norskregistrerte handelsfartøy med de begrensninger beskrevet ovenfor.
-
Et utrekkk av registeret per 31/12 sendes per e-post til Statistisk sentralbyrå.
SSB foretar ingen endringer på motatte data utover å kontrollere at alle klassifikasjoner som er relevante har verdi. I de tilfeller dette ikke er tilfelle vil registereier bli konsultert. Bearbeidede data blir kontrollert mot tidligere årganger på aggregerte nivå, og på individnivå ved behov.
SSB tilordner standard skipstype med utgangspunkt i skipstype fra registereier.
-
Ikke relevant
-
Ikke relevant
-
Uttrekk fra Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem ble endret f.o.m. 2000 til å inkludere kun de skip med gyldig hovedsertifikat. Det er derfor et brudd i tidsserien mellom 1999 og 2000.
Fra og med årgang 2009 er data innhentet direkte fra Skipsregistrene NIS/NOR. Kravet om hovedsertifikat er således frafalt. Dette innebærer et brudd i tidsserien mellom 2008 og 2009.
Det ble i Mai 2011 avdekket feil koding i publiseringene for årene 2007-2009. For handelsflåten totalt var avviket på 2 båter i 2007 og 2008, og 8 båter i 2009. Dette påvirker samtlige kategoriseringer av skip. Korrigerte tall ble lagt i Statistikkbanken, mens vedleggstabeller til Dagens statistikk ikke er korrigert.
Til og med 2010 ble samtlige skip registrert i NOR betraktet som norskeide per definisjon. Fra og med 2011 har vi brukt adresse gitt fra Skipsregistrene, og vil følgelig ha noen utenlandskeide NOR-skip.
Fra og med statistikkåret 2017 regner Sjøfartsdirektoratet (SDIR) skip av typen «konstruksjonsskip» med i handelsflåten. Dette førte opprinnelig til et avvik på 41 skip mellom tallene publisert av SDIR og SSB for 2017. Dette avviket ble korrigert i handelsflåtestatistikken for 2017 den 1. februar 2019.
Nøyaktighet og pålitelighet
-
Prosedyreavvik i uttrekk av data fra fartøyregisteret til Statistisk sentralbyrå er en mulig feilkilde. Denne regnes som liten.
Bearbeidingsfeil kan oppstå dersom det ikke oppdages nye ikke-definerte koder eller andre ikke-definerte opplysninger, og som dermed kan bli prosessert feilaktig. Denne feilkilden er også liten.
Standard for skipstypekode i datamottaket er den gitt av Sjøfartsdirektoratet. SSB omkoder til egen standard. Se også kapittelet om definisjoner.
Statistikken er en fulltelling av norskregistrerte handelsfartøy med de begrensninger som er beskrevet i kapittelet om produksjon.
Statistikkens kvalitet er avhengig av kvaliteten til Sjøfartsdirektoratets kontrollsystem. Registrering av feilaktige eller upresise tekniske spesifikasjoner på enkeltskip hos Sjøfartdirektoratet kan forekomme, men kvaliteten anses som god.
Med endring av datalveranse i 2009 oppstod det en mulig feilkilde i skipstypekoding. Skipsregistrene NIS/NOR er avhengig av å få verifisert skipstypekode hos Sjøfartsdirektoratet. Denne mulige feilkilden antas å ha blitt redusert etter at Skipsregistrene ble innlemmet i Sjøfartsdirektoratet i 2012.
-
Ikke relevant
Analyser, artikler og publikasjoner
Flere utenlandskeide skip i handelsflåten
Publisert 1. mars 2021Ved utgangen av 2020 var det i alt 1571 fartøy i den norske handelsflåten, en økning på nær 4 prosent fra året før. Utenlandskeide skip sto for to tredeler av denne økningen.
Les artikkelenFaktaside
Kontakt
-
Sjøtransport
-
Vidar Lund
-
Henrik Eli Almaas