14822_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/handelsfl/arkiv
14822
Færre skip i den norske handelsflåten
statistikk
2003-06-06T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
handelsfl, Handelsflåten, norskregistrerte skip, norskeide skip, utenlandskeide skip, Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS), Norsk Ordinært Skipsregister (NOR), skipsstørrelse, skipstyper (for eksempel tankskip, passasjerskip, fiskebåt)Sjøtransport, Transport og reiseliv
false

Handelsflåten, norskregistrerte skip2002

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Færre skip i den norske handelsflåten

Antall skip i den norske handelsflåten ble redusert fra 1 525 i 2001 til 1 469 i 2002. Dette er tall per 31. desember. Antall skip registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) ble redusert med 3,5 prosent fra 2001 til 2002. Antall skip registrert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR) ble redusert med 4 prosent. Regnet i tonnasje er nedgangen for NIS-skip på 1,9 prosent, og på 7,1 prosent for NOR-skip.

Tallene i denne artikkelen er endret 17. juli 2003.

Norskregistrerte skip. Handelsflåten. Skip og tonnasje . 1989-2001

Det har blitt færre norskeide skip i NIS og flere utenlandsk eide skip. Målt i tonnasje ble den norskeide NIS-flåten redusert med 8,1 prosent, mens den utenlandsk eide økte med 7,8 prosent.

Nedgang for gasstank og forsyning

Antall gasstankskip gikk ned med 13 skip fra 2001 til 2002 som utgjør en tonnasjenedgang på 3,5 prosent. Antall forsyningsskip økte med 7 skip som utgjør en tonnasjeøkning på 11,4 prosent i perioden. Samtidig ble antall tørrlastskip redusert med 9 prosent i samme periode. Tonnasjen derimot var omtrent uendret.

Færre mellomstore og små skip

Antall skip over 50 000 bruttotonn var omtrent uendret fra 2001 til 2002. Det er 8 færre skip i størrelsesgruppen 10 000 til 19 999 bruttotonn. Det er 16 færre skip under 500 bruttotonn, en nedgang på 4 prosent. Det er 23 færre skip i størrelsesgruppen 500 til 5 000 bruttotonn.

Mange gamle tørrlastskip

Nesten en fjerdedel av flåten, tilsvarende 1,3 prosent av tonnasjen, er eldre enn 30 år ved utgangen av 2002. Andelen av skip eldre enn 30 år i forhold til totalen har økt de siste årene. For tørrlastskip er hele 28 prosent av skipene mer enn 30 år, mens 14,7 prosent er yngre enn 5 år.

Oslo, Stavanger og Bergen vanligste hjemmehavn

23,6 prosent av skipene har Bergen som hjemmehavn. Målt i tonnasje er derimot Oslo større. Stavanger har 20 prosent av tonnasjen, men bare 9 prosent av antall skip. Skip som har de tre byene som hjemmehavn utgjør 48,2 prosent av totalt antall skip i flåten og 73,3 prosent av total tonnasje.

De nordiske lands handelsflåter. Handelsskip

Økt tonnasje i Danmark, Island og Sverige

Norge har på tross av en liten nedgang i tonnasjen fremdeles større handelsflåte enn de andre nordiske landene til sammen. Danmark har økt tonnasjen med 463 000 bruttotonn, en økning på 7 prosent. Det viser tall fra Danmarks Statistik . Også Island og Sverige har økt tonnasjen fra 2001 til 2002, ifølge Statistiska centralbyrån og Hagstofa Islands . ”Andre tørrlastskip” er den største skipstypen målt i tonnasje for alle nordiske land utenom Island.

Tabeller: