Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Færre skip i den norske handelsflåten
Antall skip i den norske handelsflåten ble redusert fra 1 525 i 2001 til 1 469 i 2002. Dette er tall per 31. desember. Antall skip registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) ble redusert med 3,5 prosent fra 2001 til 2002. Antall skip registrert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR) ble redusert med 4 prosent. Regnet i tonnasje er nedgangen for NIS-skip på 1,9 prosent, og på 7,1 prosent for NOR-skip.
Tallene i denne artikkelen er endret 17. juli 2003.
Det har blitt færre norskeide skip i NIS og flere utenlandsk eide skip. Målt i tonnasje ble den norskeide NIS-flåten redusert med 8,1 prosent, mens den utenlandsk eide økte med 7,8 prosent.
Nedgang for gasstank og forsyning
Antall gasstankskip gikk ned med 13 skip fra 2001 til 2002 som utgjør en tonnasjenedgang på 3,5 prosent. Antall forsyningsskip økte med 7 skip som utgjør en tonnasjeøkning på 11,4 prosent i perioden. Samtidig ble antall tørrlastskip redusert med 9 prosent i samme periode. Tonnasjen derimot var omtrent uendret.
Færre mellomstore og små skip
Antall skip over 50 000 bruttotonn var omtrent uendret fra 2001 til 2002. Det er 8 færre skip i størrelsesgruppen 10 000 til 19 999 bruttotonn. Det er 16 færre skip under 500 bruttotonn, en nedgang på 4 prosent. Det er 23 færre skip i størrelsesgruppen 500 til 5 000 bruttotonn.
Mange gamle tørrlastskip
Nesten en fjerdedel av flåten, tilsvarende 1,3 prosent av tonnasjen, er eldre enn 30 år ved utgangen av 2002. Andelen av skip eldre enn 30 år i forhold til totalen har økt de siste årene. For tørrlastskip er hele 28 prosent av skipene mer enn 30 år, mens 14,7 prosent er yngre enn 5 år.
Oslo, Stavanger og Bergen vanligste hjemmehavn
23,6 prosent av skipene har Bergen som hjemmehavn. Målt i tonnasje er derimot Oslo større. Stavanger har 20 prosent av tonnasjen, men bare 9 prosent av antall skip. Skip som har de tre byene som hjemmehavn utgjør 48,2 prosent av totalt antall skip i flåten og 73,3 prosent av total tonnasje.
Økt tonnasje i Danmark, Island og Sverige
Norge har på tross av en liten nedgang i tonnasjen fremdeles større handelsflåte enn de andre nordiske landene til sammen. Danmark har økt tonnasjen med 463 000 bruttotonn, en økning på 7 prosent. Det viser tall fra Danmarks Statistik . Også Island og Sverige har økt tonnasjen fra 2001 til 2002, ifølge Statistiska centralbyrån og Hagstofa Islands . ”Andre tørrlastskip” er den største skipstypen målt i tonnasje for alle nordiske land utenom Island.
Tabeller:
- Tabell 1 Norskregistrerte skip. Handelsflåten. Skip og tonnasje. 1989-2002
- Tabell 2 Handelsflåten. Norskregistrerte skip. Antall skip og bruttotonnasje etter skipstype per 31.12. 2000-2002,
- Tabell 3 Handelsflåten. Norskregistrerte skip. Antall skip og bruttotonnasje etter skipsstørrelse per 31.12. 2000-2002
- Tabell 4 Handelsflåten. Norskregistrerte skip. Antall skip og bruttotonnasje etter alder per 31.12. 2000-2002
- Tabell 5 Handelsflåten. Norskregistrerte skip. Antall skip og bruttotonnasje etter hjemsted per 31.12. 2000-2002
- Tabell 6 De nordiske lands handelsflåter. Handelsskip,
Kontakt
-
Sjøtransport
E-post: sjotransport@ssb.no
-
Vidar Lund
E-post: vidar.lund@ssb.no
tlf.: 40 81 13 94
-
Henrik Eli Almaas
E-post: henrik.almaas@ssb.no
tlf.: 97 78 89 27