14820_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/handelsfl/arkiv
14820
Halve NIS-flåten eid av utlendinger
statistikk
2005-04-12T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
handelsfl, Handelsflåten, norskregistrerte skip, norskeide skip, utenlandskeide skip, Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS), Norsk Ordinært Skipsregister (NOR), skipsstørrelse, skipstyper (for eksempel tankskip, passasjerskip, fiskebåt)Sjøtransport, Transport og reiseliv
false

Handelsflåten, norskregistrerte skip2003-2004

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Halve NIS-flåten eid av utlendinger

I 2004 var 54 prosent av tonnasjen i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) eid av utlendinger. Den tilsvarende andelen i 1998 var på 33 prosent. Den norskeide NIS-flåten var under 10 millioner bruttotonn i både 2003 og 2004. Dette var første gang siden etableringen av NIS i 1987.

Norskregistrerte skip. Skip og tonnasje i handelsflåten. 1990-2004

Sammenlignet med 2002 er det færre skip og mindre tonnasje i den norske handelsflåten. 1 469 skip i 2002 ble til 1 415 i 2003 og 1 400 i 2004. Den norskregistrerte flåten utgjorde 18,7 millioner bruttotonn i 2004. Dette var en reduksjon på 12 prosent fra 2002 og 8 prosent fra 2003.

Antall skip i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR) blir mindre fra år til år. Det var 749 skip i NOR i 2003 og 2004 - 27 færre enn i 2002. NOR-tonnasjen er derimot stabil, 2,7 millioner bruttotonn i 2004 mot 2,6 millioner i 2002 og 2003.

For skipstypene kjemikalietankskip og forsyningsskip for oljevirksomhet var det registrert mer tonnasje i 2004. Tonnasjen for disse skipstypene økte med henholdsvis 9 og 23 prosent sammenlignet med 2002. I samme periode ble antallet kjøle- og fryseskip redusert fra 13 til ti, en tonnasjereduksjon på 36 prosent. En tredel av oljetanktonnasjen forsvant fra de norske registrene fra 2002 til 2004.

Åtte av de største skipene, skip større enn 100 000 bruttotonn, forsvant fra de norske registrene i 2002. Dette er 47 prosent av antallet i 2002. Det ble også flere eldre skip i registrene i 2004. NIS-registeret hadde 15 tankskip eldre enn 30 år i 2004. I 2002 var det bare seks skip i denne aldersgruppen.

Bergen og Haugesund økte tonnasjen fra 2002 til 2004, mens Oslo, Tønsberg og Stavanger reduserte "hjemmeflåten" sin i perioden.

Tabeller: