Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Kostnadsvekst for bussnæringen
Kostnadsindeksen for buss økte med 3,6 prosent fra 3. kvartal 2012 til samme kvartal i 2013. Sammenliknet med forrige kvartal økte indeksen med 0,8 prosent.
Indeksnivå | Endring i prosent | ||
---|---|---|---|
3. kvartal 2013 | 2. kvartal 2013 - 3. kvartal 2013 | 3. kvartal 2012 - 3. kvartal 2013 | |
Kostnadsindeks for buss. Totalindeks | 113,6 | 0,8 | 3,6 |
Arbeidskraftkostnader. Delkostnadsindeks | 117,3 | 0,4 | 3,8 |
Drivstoff. Delkostnadsindeks | 119,8 | 4,0 | 2,8 |
Kapital. Delkostnadsindeks | 89,7 | 2,0 | -3,1 |
Reparasjon og vedlikehold. Delkostnadsindeks | 112,3 | 0,7 | 2,8 |
Administrasjon. Delkostnadsindeks | 106,5 | 0,5 | 4,2 |
Alle kostnadsgruppene med unntak av kapital bidro til oppgangen i totalindeksen det siste året.
Økte administrasjonskostnader
Delindeksen for administrasjonskostnader økte mest i perioden 3. kvartal 2012 til 3. kvartal 2013, med en oppgang på 4,2 prosent.
Fortsatt vekst i arbeidskraftkostnader
Indeksen for arbeidskraftkostnader gikk opp 3,8 prosent sammenliknet med 3. kvartal 2012. Med en vektandel på 55,8 prosent bidrar indeksen for arbeidskraftkostnader mest til endringen i totalindeksen.
Økte diesel- og reparasjonskostnader
Drivstoffindeksen gikk opp med 2,8 prosent sammenliknet med samme kvartal i 2012. Delindeksen for reparasjon- og vedlikeholdskostnader gikk opp med tilsvarende 2,8 prosent i samme periode.
Nedgang i kapitalkostnadene
Kapitalkostnadsindeksen gikk ned fra 92,8 i 3. kvartal 2012 til 89,7 i 3. kvartal 2013, en nedgang på 3,1 prosent. Det var derimot en økning i kapitalkostnadsindeksen på 2,0 prosent sammenliknet med forrige kvartal.
Endret beregningsmåte for kapitalÅpne og lesLukk
Statistisk sentralbyrå har endret beregningsmåten (sammensettingen) for rentekostnader fra og med 3. kvartal 2013. Tremånedlig NIBOR-rente har blitt erstattet av en langsiktig rente (10-års obligasjonsrente) fra Norges Bank. Dette er mer i tråd med investerings- og avskrivningssyklusen i bussnæringen. I tillegg er konsumprisindeksen (KPI) byttet ut med KPI justert for avgiftsendringer og uten energivarer (KPI-JAE).
Rentekostnader etter ny beregningsmåte baserer seg derfor på 10-års obligasjonsrente med KPI-JAE som inflasjonsmål. Denne endringen fører til mer stabil utvikling i kapitalindeksen, mens totalindeksen påvirkes i mindre grad av disse endringene. Indeksseriene for kapitalkostnader og totalindeksen har derfor blitt oppdatert med nye tall tilbake til 1. kvartal 2010.
Kontakt
-
Geir Martin Pilskog
E-post: geir.martin.pilskog@ssb.no
tlf.: 40 81 13 83
-
Gudveig Ihlang
E-post: gudveig.ihlang.braten@ssb.no
tlf.: 40 81 13 85