Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Ingen endring i busskostnadene
Totalkostnadsindeksen for busstransport for 2. kvartal i år var uendret sammenliknet med foregående kvartal. Fra 2. kvartal 2013 har de totale kostnadene steget med 1,7 prosent.
Indeksnivå | Endring i prosent | ||
---|---|---|---|
2. kvartal 2014 | 1. kvartal 2014 - 2. kvartal 2014 | 2. kvartal 2013 - 2. kvartal 2014 | |
Kostnadsindeks for buss. Totalindeks | 114,6 | 0,0 | 1,7 |
Arbeidskraftkostnader. Delkostnadsindeks | 119,8 | 0,5 | 2,6 |
Drivstoff. Delkostnadsindeks | 117,2 | -2,3 | 1,7 |
Kapital. Delkostnadsindeks | 80,5 | -8,0 | -8,4 |
Reparasjon og vedlikehold. Delkostnadsindeks | 115,9 | 0,9 | 3,9 |
Administrasjon. Delkostnadsindeks | 108,1 | 0,3 | 2,0 |
Arbeidskraftkostnadene har siden 1. kvartal steget 0,5 prosent, mens administrasjons- og reparasjonskostnadene i samme tidsrom har økt med henholdsvis 0,3 og 0,9 prosent. Regnet fra 2. kvartal 2013 har arbeidskraftkostnadene økt med 2,6 prosent, mens administrasjons- og reparasjonskostnadene har gått opp med henholdsvis 2 og 3,9 prosent i samme periode. Arbeidskraftkostnadene er for øvrig den viktigste komponenten i totalindeksen og utgjør til sammen 56 prosent av kostnadene.
Det var i hovedsak delindeksene for drivstoff- og kapitalkostnader som bidro til å trekke totalindeksen ned sammenliknet med foregående kvartal. Drivstoffindeksen gikk ned med 2,3 prosent, mens delindeksen for kapitalkostnader ble redusert med 8 prosent. Fra 2. kvartal 2013 til 2. kvartal 2014 har drivstoffkostnadene derimot økt med 1,7 prosent, mens kapitalkostnadene har gått ned med 8,4 prosent.
Endringen i kapitalkostnadene skyldes hovedsakelig endringer i rentekostnadene. Renteutviklingen er basert på 10 års obligasjonsrente fra Norges Bank, som inflasjonsjusteres med KPI-JAE (Konsumprisindeksen justert for avgiftsendringer og uten energivarer).
Kontakt
-
Geir Martin Pilskog
E-post: geir.martin.pilskog@ssb.no
tlf.: 40 81 13 83
-
Gudveig Ihlang
E-post: gudveig.ihlang.braten@ssb.no
tlf.: 40 81 13 85