Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Svak vekst i busskostnadene
Totalkostnadsindeksen for busstransport for 3. kvartal i år gikk opp med 0,5 prosent sammenliknet med foregående kvartal. Siden 3. kvartal 2013 har de totale kostnadene steget med 1,4 prosent.
Indeksnivå | Endring i prosent | ||
---|---|---|---|
3. kvartal 2014 | 2. kvartal 2014 - 3. kvartal 2014 | 3. kvartal 2013 - 3. kvartal 2014 | |
Kostnadsindeks for buss. Totalindeks | 115,2 | 0,5 | 1,4 |
Arbeidskraftkostnader. Delkostnadsindeks | 121,2 | 1,2 | 3,3 |
Drivstoff. Delkostnadsindeks | 118,3 | 0,9 | -1,3 |
Kapital. Delkostnadsindeks | 77,5 | -3,7 | -13,6 |
Reparasjon og vedlikehold. Delkostnadsindeks | 116,6 | 0,6 | 3,8 |
Administrasjon. Delkostnadsindeks | 109,4 | 1,2 | 2,7 |
Delkostnadsindeksene for henholdsvis arbeidskraftkostnader og administrasjonskostnader har steget med 1,2 prosent siden 2. kvartal 2014, mens drivstoffkostnadene i samme tidsrom har økt med 0,9 prosent.
Regnet fra 3. kvartal 2013 har reparasjons- og vedlikeholdskostnadene økt med 3,8 prosent, mens arbeidskraftkostnadene har gått opp med 3,3 prosent i samme periode. Arbeidskraftkostnadene er den viktigste komponenten i totalindeksen og utgjør til sammen 56 prosent av kostnadene.
Det var i hovedsak nedgangen i delindeksen for kapitalkostnader på 3,7 prosent som bidro til at veksten i totalindeksen ikke ble så stor sammenliknet med foregående kvartal. Fra 3. kvartal 2013 til 3. kvartal 2014 har kapitalkostnadene gått ned med hele 13,6 prosent. Endringen i kapitalkostnadene skyldes hovedsakelig endringer i rentekostnadene. Renteutviklingen er basert på 10-års obligasjonsrente fra Norges Bank, som inflasjonsjusteres med KPI-JAE (Konsumprisindeksen justert for avgiftsendringer og uten energivarer).
Kontakt
-
Geir Martin Pilskog
E-post: geir.martin.pilskog@ssb.no
tlf.: 40 81 13 83
-
Gudveig Ihlang
E-post: gudveig.ihlang.braten@ssb.no
tlf.: 40 81 13 85