Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Litt dyrere å drifte buss
Kostnadsindeksen for buss hadde en vekst på 0,4 prosent fra 2. kvartal 2014 til samme kvartal i 2015. Sammenlignet med 1. kvartal 2015, steg indeksen med 0,5 prosent.
Indeksnivå | Endring i prosent | ||
---|---|---|---|
2. kvartal 2015 | 1. kvartal 2015 - 2. kvartal 2015 | 2. kvartal 2014 - 2. kvartal 2015 | |
Kostnadsindeks for buss. Totalindeks | 115,1 | 0,5 | 0,4 |
Arbeidskraftkostnader. Delkostnadsindeks | 123,4 | 0,4 | 3,0 |
Drivstoff. Delkostnadsindeks | 111,7 | 0,8 | -4,7 |
Kapital. Delkostnadsindeks | 72,4 | 1,4 | -10,1 |
Reparasjon og vedlikehold. Delkostnadsindeks | 118,6 | 0,7 | 2,3 |
Administrasjon. Delkostnadsindeks | 110,9 | 0,0 | 2,6 |
Delindeksen for arbeidskraftkostnader gikk mest opp i perioden fra 2. kvartal 2014 til 2. kvartal 2015, med en vekst på 3,0 prosent. Fra 1. kvartal 2015 til 2. kvartal 2015 var det en oppgang på 0,4 prosent. Arbeidskraftkostnadene er den viktigste komponenten i totalindeksen og utgjør til sammen 56 prosent av kostnadene.
Reduserte drivstoffkostnader
Delkostnadsindeksen for drivstoff gikk ned med 4,7 prosent sammenlignet med 2. kvartal i 2014. Men fra 1. kvartal 2015 til 2. kvartal 2015 var det en oppgang på 0,8 prosent.
Nedgang i kapitalkostnadene
Delindeksen for kapitalkostnader gikk mest ned i perioden fra 2. kvartal 2014 til 2. kvartal 2015, og viste en nedgang på 10,1 prosent. Men fra 1. kvartal 2015 til 2. kvartal 2015 var det en oppgang på 1,4 prosent. Kapitalkostnadene følger endringer i rentekostnadene. Renteutviklingen er basert på 10-års obligasjonsrenter fra Norges Bank, som inflasjonsjusteres med KPI-JAE (Konsumprisindeksen justert for avgiftsendringer og uten energivarer).
Kontakt
-
Geir Martin Pilskog
E-post: geir.martin.pilskog@ssb.no
tlf.: 40 81 13 83
-
Gudveig Ihlang
E-post: gudveig.ihlang.braten@ssb.no
tlf.: 40 81 13 85