Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Lavere busskostnader
Kostnadsindeksen for buss gikk ned med 0,5 prosent fra 4. kvartal 2014 til samme kvartal i 2015. Sammenlignet med 3. kvartal 2015 falt indeksen med 0,4 prosent.
Indeksnivå | Endring i prosent | ||
---|---|---|---|
4. kvartal 2015 | 3. kvartal 2015 - 4. kvartal 2015 | 4. kvartal 2014 - 4. kvartal 2015 | |
Kostnadsindeks for buss. Totalindeks | 113,8 | -0,4 | -0,5 |
Arbeidskraftkostnader. Delkostnadsindeks | 124,5 | 0,2 | 2,5 |
Drivstoff. Delkostnadsindeks | 106,7 | -2,1 | -7,1 |
Kapital. Delkostnadsindeks | 63,4 | -4,9 | -14,1 |
Reparasjon og vedlikehold. Delkostnadsindeks | 121,2 | 1,1 | 3,7 |
Administrasjon. Delkostnadsindeks | 112,6 | 1,4 | 2,4 |
Delindeksen for kapitalkostnader gikk mest ned i perioden fra 4. kvartal 2014 til 4. kvartal 2015, en nedgang på 14,1 prosent. Fra 3. til 4. kvartal 2015 var det en nedgang på 4,9 prosent. Kapitalkostnadene består av avskrivningskostnader for nye busser og rentekostnader. Renteutviklingen er basert på 10-års obligasjonsrenter fra Norges Bank, som inflasjonsjusteres med KPI-JAE (konsumprisindeksen justert for avgiftsendringer og uten energivarer).
Reduserte drivstoffkostnader
Delkostnadsindeksen for drivstoff gikk ned med 7,1 prosent sammenlignet med samme kvartal i 2014, mens det fra 3. kvartal 2015 var en nedgang på 2,1 prosent.
Arbeidskraftkostnadene økte
Delindeksen for arbeidskraftkostnader gikk opp 2,5 prosent fra 4. kvartal 2014 til 4. kvartal 2015. Fra 3. kvartal til 4. kvartal 2015 var oppgangen 0,2 prosent. Arbeidskraftkostnadene er den viktigste delen av totalindeksen og utgjør 56 prosent av kostnadene.
Dyrere reparasjon og administrasjon
Delindeksene for administrasjon og reparasjon og vedlikehold hadde en vekst på henholdsvis 2,4 og 3,7 prosent fra 4. kvartal 2014. Fra 3. kvartal 2015 var økningen på henholdsvis 1,4 og 1,1 prosent.
Kontakt
-
Geir Martin Pilskog
E-post: geir.martin.pilskog@ssb.no
tlf.: 40 81 13 83
-
Gudveig Ihlang
E-post: gudveig.ihlang.braten@ssb.no
tlf.: 40 81 13 85