Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Høyere busskostnader
Kostnadsindeksen for buss gikk opp med 0,6 prosent fra 1. kvartal 2015 til samme kvartal i 2016. Sammenlignet med 4. kvartal 2015 steg indeksen med 1,2 prosent.
Indeksnivå | Endring i prosent | ||
---|---|---|---|
1. kvartal 2016 | 4. kvartal 2015 - 1. kvartal 2016 | 1. kvartal 2015 - 1. kvartal 2016 | |
Kostnadsindeks for buss. Totalindeks | 115,2 | 1,2 | 0,6 |
Arbeidskraftkostnader. Delkostnadsindeks | 125,3 | 0,6 | 2,0 |
Drivstoff. Delkostnadsindeks | 104,4 | -2,2 | -5,8 |
Kapital. Delkostnadsindeks | 69,1 | 9,0 | -3,2 |
Reparasjon og vedlikehold. Delkostnadsindeks | 122,3 | 0,9 | 3,8 |
Administrasjon. Delkostnadsindeks | 113,9 | 1,2 | 2,7 |
Delindeksen for arbeidskraftkostnader gikk opp 2,0 prosent fra 1. kvartal 2015 til 1. kvartal 2016. Fra 4. kvartal 2015 til 1. kvartal 2016 var oppgangen 0,6 prosent. Arbeidskraftkostnadene er den viktigste delen av totalindeksen og utgjør 56 prosent av kostnadene.
Reduserte drivstoffkostnader
Delkostnadsindeksen for drivstoff gikk ned med 5,8 prosent sammenlignet med samme kvartal i 2015, mens det fra 4. kvartal 2015 var en nedgang på 2,2 prosent.
Lavere kapitalkostnader
Delindeksen for kapitalkostnader gikk ned 3,2 prosent fra 1. kvartal 2015 til 1. kvartal 2016. Kapitalkostnadene består av avskrivningskostnader for nye busser og rentekostnader. Renteutviklingen er basert på 10 -års obligasjonsrenter fra Norges Bank, som inflasjonsjusteres med KPI-JAE (konsumprisindeksen justert for avgiftsendringer og uten energivarer).
Dyrere reparasjon og administrasjon
Delkostnadsindeksene for reparasjon/vedlikehold og administrasjon hadde en vekst på henholdsvis 3,8 og 2,7 prosent fra 1. kvartal 2015 til 1. kvartal 2016. Fra 4. kvartal 2015 var økningen på henholdsvis 0,9 og 1,2 prosent.
Endring i beregningen av rentekostnadeneÅpne og lesLukk
Delindeksen for kapitalkostnader består av avskrivningskostnader og rentekostnader. Beregningen av rentekostnader inkluderer inflasjonsutviklingen. For å ta hensyn også til bankenes gjennomsnittlige utlånsmargin, har det blitt lagt et påslag på 1,79 prosent på pengemarkedsrenten f.o.m. 1. kvartal 2013 - t.o.m. 4. kvartal 2015. Gradvis har dette påslaget sluttet å reflektere det reelle avviket mellom utlånsrenten og pengemarkedsrenten. F.o.m. 1. kvartal 2016 er utlånsmarginen basert på Statistisk sentralbyrås kvartalsvise statistikk om renter i banker og kredittforetak: http://www.ssb.no/renter.
Kontakt
-
Geir Martin Pilskog
E-post: geir.martin.pilskog@ssb.no
tlf.: 40 81 13 83
-
Gudveig Ihlang
E-post: gudveig.ihlang.braten@ssb.no
tlf.: 40 81 13 85