Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Oppdaterte tall
Kostnadsindeksen for buss beskriver prisutviklingen til kostnadene knyttet til drift av buss. Statistikken oppdateres hvert kvartal.
Indeksnivå | Endring i prosent | ||
---|---|---|---|
4. kvartal 2016 | 3. kvartal 2016 - 4. kvartal 2016 | 4. kvartal 2015 - 4. kvartal 2016 | |
Totalindeks | |||
Kostnadsindeks for buss | 121,6 | 6,9 | 6,9 |
Delkostnadsindeks | |||
Arbeidskraftkostnader | 126,9 | 0,3 | 1,9 |
Drivstoff | 107,4 | 1,2 | 0,7 |
Kapital | 93,6 | 67,4 | 47,6 |
Reparasjon og vedlikehold | 124,3 | 0,6 | 2,6 |
Administrasjon | 116,9 | 1,2 | 3,8 |
Kapitalkostnader påvirket av rentegrunnlagetÅpne og lesLukk
Kostnadsindeksen for buss benytter følgende opplegg for å kalkulere rente- og avskrivningskostnader:
- Avskrivningstid på 10 år for busser med en restverdi på 0 prosent
- Rentekostnaden er 10-årige obligasjonsrenter med et påslag på 1,79 prosent f.o.m. 1. kvartal 2010 t.o.m. 4. kvartal 2015. F.o.m. 1. kvartal 2016 brukes denne tabellen til å beregne rentepåslaget
- Inflasjonsjustert med KPI-JAE
For 4. kvartal 2016 medførte dette en stor økning i kapitalkostnadene. En utregning basert på 3 måneders NIBOR-rente ville gitt en lavere vekst i kapitalkostnadene for dette kvartalet. I de siste kvartalene har de 10-årige obligasjonsrentene svingt mer enn 3 måneders NIBOR-rente. Når tallene i utgangspunktet er små, vil endringene bli store når en måler relative endringer.
Kontakt
-
Geir Martin Pilskog
E-post: geir.martin.pilskog@ssb.no
tlf.: 40 81 13 83
-
Gudveig Ihlang
E-post: gudveig.ihlang.braten@ssb.no
tlf.: 40 81 13 85