Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Fortsatt passasjervekst
18 millioner flere påstigninger innebærer en passasjervekst på 3,3 prosent fra 2012 til 2013. Over halvparten av denne økningen var i banesegmentet, men prosentvis var båtene en klar vinner med 9,5 prosent passasjervekst.
2013 | Endring i prosent | ||
---|---|---|---|
2012 - 2013 | 2008 - 2013 | ||
Utkjørt distanse (1 000 km) | |||
Alle transportformer | 424 181 | 0,8 | 7,0 |
Buss | 366 422 | 0,2 | 6,2 |
Båt | 7 104 | 7,8 | 3,0 |
Bane | 50 655 | 4,7 | 13,9 |
Passasjerer (1 000 passasjerer) | |||
Alle transportformer | 560 776 | 3,3 | 18,4 |
Buss | 339 566 | 2,2 | 16,3 |
Båt | 9 993 | 9,5 | 14,0 |
Bane | 211 218 | 4,9 | 22,1 |
Billettinntekt (1 000 kr) | |||
Alle transportformer | 10 858 332 | 7,8 | 23,4 |
Buss | 4 775 623 | 4,1 | 16,1 |
Båt | 524 498 | 14,1 | 15,2 |
Bane | 5 558 211 | 10,5 | 31,4 |
Bussturer utgjør den største andelen kollektivreiser; av totalt 561 millioner reiser foregikk 61 prosent, eller 340 millioner, med buss. Passasjertransport på skinner økte imidlertid mer, både prosentvis og målt i antall påstigninger. Totalt ble det registrert 211 millioner reiser med bane i 2013, og av disse var vel 67 millioner med ordinær jernbane.
Bussvekst i byområdene
De siste årene har det aller meste av økningen i bussreiser skjedd i de tre største byområdene. Oslo, Bergen og Trondheim sto for 6 millioner av økningen på totalt 7,6 millioner busspassasjer fra 2012 til 2013. Rutene utenfor byområdene hadde også en liten oppgang i 2013 på en snau million passasjerer, mens bruken av fylkesoverskridene ruter gikk tilbake med 6,8 prosent. i 2013 fraktet slike busser under 9 millioner reisende.
Økte billettinntekter
For alle transportformer sett under ett steg billettinntektene 7,8 prosent fra 2012 til 2013. Inntektsøkningen var altså langt sterkere enn passasjerveksten. Båtinntektene økte med hele 14,1 prosent, mens brukerbetalingen for bane hadde en vekst på 10,5 prosent. Billettinntektene totalt for samtlige transportmidler utgjorde i 2013 snaut 11 milliarder.
Gratistilbud i Fredrikstad påvirker passasjertallene
En satsing på gratis passasjerferger i Fredrikstad er nærmest hele forklaringen på den sterke økningen for båt. I 2013 nådde en for første gang nesten grensa på 10 millioner påstigninger . Dette er korte reiser som gir små utslag for samlet reiselengde .
Økt kapasitet på bane
På tross av at utkjørt distanse for alle transportformer samlet forble nærmest uendret fra 2012 til 2013, økte tilbudt kapasitet med over 1 milliard setekilometer . Det er særlig jernbanen som har økt tilbudet, mens bussene har kjørt tilnærmet som før. En vridning mot bybusser med færre seter og flere ståplasser førte til at antall setekilometer med buss ble redusert med -0,4 prosent.
Ålesund byområdet endretÅpne og lesLukk
Ålesund byområde er endret til Ålesund, Sula og Giske. Sula og Giske har erstattet Skodje og endringen gjelder fra og med 2012.
Kontakt
-
Jardar Andersen
E-post: jardar.andersen@ssb.no
tlf.: 99 70 08 04