Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Passasjerveksten på skinner
12 millioner flere påstigninger innebærer en passasjervekst for kollektivtransporten på 2,2 prosent fra 2013 til 2014. To av tre nye reiser var med skinnegående transportmidler.
2014 | Endring i prosent | ||
---|---|---|---|
2013 - 2014 | 2009 - 2014 | ||
Utkjørt distanse (1 000 km) | |||
Alle transportformer | 420 606 | -1,1 | 5,0 |
Buss | 362 837 | -1,2 | 3,7 |
Båt | 6 532 | -8,1 | 6,3 |
Bane | 51 236 | 1,1 | 14,8 |
Passasjerer (1 000 passasjerer) | |||
Alle transportformer | 572 872 | 2,2 | 18,4 |
Buss | 343 657 | 1,2 | 14,6 |
Båt | 10 037 | 0,4 | 18,1 |
Bane | 219 178 | 3,8 | 25,0 |
Billettinntekt (1 000 kr) | |||
Alle transportformer | 11 457 496 | 5,5 | 26,1 |
Buss | 4 950 110 | 3,7 | 16,1 |
Båt | 507 610 | -3,2 | 5,2 |
Bane | 5 999 776 | 7,9 | 38,3 |
Jernbanens 3,1 millioner ekstra påstigninger utgjorde en vekst fra 2013 til 2014 på 4,6 prosent, mens de 4,9 millioner nye passasjerene med trikk, t-bane og bybane var en økning på 3,4 prosent. Til sammenligning tilsvarer 4,1 millioner flere busspassasjerer en oppgang på 1,2 prosent.
Kollektive transportmidler kjørte 4,6 millioner kilometer kortere i 2014 enn i 2013. Dette innebærer en tilbakegang i utkjørt distanse på 1,1 prosent. Med en vridning fra buss og båt til bane, som har betydelig flere seter, fikk vi likevel en samlet kapasitetsøkning på 123 millioner setekilometer, eller 0,5 prosent.
Reduksjon i distriktene
Landbasert kollektivtransport utenfor byområdene er i praksis rutebuss. Tendensen er at både tilbud og bruk øker i byområdene, mens begge deler reduseres i de mindre byene og i distriktene. For eksempel økte antall tilbudte setekilometer med 38 millioner, 0,8 prosent, fra 2013 til 2014 i byområdene, mens vi utenfor byområdene hadde en reduksjon på 67 millioner setekilometer, eller -1,0 prosent. Dette avspeiles også i 5,6 millioner flere påstigninger i byområdene, samtidig som det var en nedgang på 1,3 millioner for "distriktsbussene".
Dårlige tider for ekspressbussene
Fylkesoverskridende ruter er i hovedsak ekspressbusslinjer. Her fortsatte 2014 en flerårig trend med nedgang i både tilbud og bruk. Fra 2013 falt både utkjørt distanse og setekilometer med omtrent 4 prosent, og antall påstigninger sank med 2,6 prosent. En økning i samlet reiselengde på 1,3 prosent viser at hver enkelt reise i gjennomsnitt var lengre. Billettinntektene sank med 3,1 prosent, det vil si en større nedgang enn for passasjertallet, men mindre enn for utkjørt distanse. Alt i alt tyder dette på billigere reiser for publikum, men at arbeidet håndteres med mindre kostnader gjennom redusert ruteproduksjon.
Redusert tilbud med båt
På tross av at utkjørt distanse med båt ble redusert med 8,1 prosent fra 2013 til 2014, kunne vi samtidig registrere en ørliten passasjervekst på 0,4 prosent. Det er her viktig å ta med seg at pent vær tradisjonelt fører til mer bruk av båt, og at den uvanlig solrike sommeren i 2014 slik sett "smurte" passasjertallet godt. Gjennomsnittlig reiselengde fortsatte å synke og har nå falt fra 30 kilometer i 2011 til 24 kilometer i 2014.
Kontakt
-
Jardar Andersen
E-post: jardar.andersen@ssb.no
tlf.: 99 70 08 04