Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Kollektivvekst på skinner
Med 1,6 millioner flere togpassasjerer var jernbanen i 3. kvartal 2013 lokomotivet for en samlet vekst i kollektivtransportbruken på 1,6 prosent, sammenlignet med samme kvartal året før. Passasjertransport med buss hadde en sjelden tilbakegang på 1,3 prosent i samme periode.
3. kvartal 2013 | Endring i prosent | ||
---|---|---|---|
2. kvartal 2013 - 3. kvartal 2013 | 3. kvartal 2012 - 3. kvartal 2013 | ||
Utkjørt distanse (1 000 km) | |||
Alle transportformer | 101 138 | -5,8 | 3,8 |
Buss | 86 973 | -6,2 | 3,5 |
Båt | 1 811 | 5,2 | -1,9 |
Bane | 12 354 | -4,3 | 6,7 |
Passasjerer (1 000 passasjerer) | |||
Alle transportformer | 123 604 | -10,9 | 1,6 |
Buss | 69 477 | -15,7 | -1,2 |
Båt | 2 976 | 24,6 | 13,9 |
Bane | 51 151 | -5,0 | 5,1 |
Billettinntekter (1 000 kr) | |||
Alle transportformer | 2 632 364 | -6,0 | 5,1 |
Buss | 1 098 299 | -6,5 | 1,2 |
Båt | 153 755 | 19,9 | -4,5 |
Bane | 1 380 310 | -7,7 | 9,7 |
Banesegmentet hadde 2,5 millioner flere påstigninger i 3. kvartal 2013 enn i samme periode i 2012. Dette utgjør en økning på 5,1 prosent. To tredjedeler av veksten var med jernbane, mens resten var med sporvei og forstadsbane. Passasjertransport med båt hadde en av sine beste somre på lenge med nesten 3 millioner reisende og en oppgang på hele 13,9 prosent sammenlignet med 3. kvartal 2012.
Bussnæringen opplevde en reduksjon i påstigningstallene på 1,3 prosent, og dette tilsvarer omtrent passasjerøkningen med sporvei og forstadsbane.
Høyere billettinntekter
Billettinntektene vokste totalt med 5,1 prosent fra samme kvartal året før og utgjorde i 3. kvartal 2013 vel 2,6 milliarder kroner. Den mest markante økningen var med bane, der billettinntektene steg med 9,7 prosent og gjorde at mer enn halvparten av billettinntektene nå kommer fra skinnegående kollektivtransport.
Busselskapene tok inn 1,2 prosent mer fra passasjerene, på tross av tilbakegangen i passasjertallene fra 3. kvartal 2012. For passasjerbåtene var bildet omvendt: en reduksjon i billettinntektene på -4,5 prosent samtidig med sterk passasjervekst. Mye av forklaringen på denne utviklingen ligger i en ny enhet som hadde mange påstigninger, men siden det er en offentlig betalt gratistjeneste, ikke hadde noen billettinntekter.
Vellykket jernbaneomlegging
NSB gjorde en stor omlegging og styrking av rutetilbudet med virkning fra desember 2012. Å dømme etter den sterke økningen i passasjertallene for jernbane i årets tre første kvartal har omleggingen vært vellykket. 3. kvartals tilbakegang for buss kan tyde på at noen passasjerer er "stjålet" internt i kollektivtransportfamilien Men hvis vi justerer for dette, kan vi likevel se en tydelig økning for skinnegående kollektivtrafikk.
Endringer i kollektivsektoren gir usikre tidsrekkerÅpne og lesLukk
Både buss- og båtsektoren har vært preget av store struktur-, kontraktsmessige og teknologiske endringer de siste årene. Anbudsutsetting, bruttokontrakter og elektronisk billettering har bidratt til større usikkerhet omkring endringene i tilbud av og etterspørsel etter kollektivtransport. Dette kan påvirke sammenlignbarheten mellom periodene.
Kontakt
-
Jardar Andersen
E-post: jardar.andersen@ssb.no
tlf.: 99 70 08 04