Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Passasjerrekord
Over 152 millioner påstigninger i 1. kvartal 2014 utgjør en solid rekord sammenlignet med alle tidligere registreringer. Passasjerveksten var sterk for alle transportformer. Totalt sett var det hele 6,7 prosent flere passasjerer enn i 1. kvartal 2013.
1. kvartal 2014 | Endring i prosent | ||
---|---|---|---|
1. kvartal 2013 - 1. kvartal 2014 | 1. kvartal 2009 - 1. kvartal 2014 | ||
Utkjørt distanse (1 000 km) | |||
Alle transportformer | 108 707 | 3,8 | 6,0 |
Buss | 93 992 | 4,2 | 4,4 |
Båt | 1 492 | -4,3 | -6,1 |
Bane | 13 224 | 2,2 | 20,4 |
Passasjerer (1 000 passasjerer) | |||
Alle transportformer | 152 203 | 6,7 | 18,5 |
Buss | 92 463 | 5,3 | 14,7 |
Båt | 1 933 | 12,5 | 3,6 |
Bane | 57 807 | 8,9 | 25,9 |
Billettinntekter (1 000 kr) | |||
Alle transportformer | 2 738 058 | 7,0 | 20,6 |
Buss | 1 201 777 | 5,0 | 13,5 |
Båt | 104 639 | 6,5 | 1,3 |
Bane | 1 431 642 | 8,9 | 29,2 |
I 1. kvartal 2014 var det 4,7 millioner flere passasjerer med både buss og bane enn i samme periode året før. Passasjertrafikk med båt har sin absolutte lavsesong i vintermånedene, og utkjørt distanse falt med -4,0 prosent. Likevel økte antall båtpassasjerer med 12,6 prosent, eller drøye 0,2 millioner påstigninger. En stor del av denne økningen skriver seg imidlertid fra et nyetablert tilbud om gratis passasjerferger i Fredrikstad.
Merkbar satsing på bane
I et femårsperspektiv har utkjørt distanse med bane økt med drøye 20 prosent. Dette forsterkede tilbudet har ført til en passasjervekst på 25,9 prosent. Etablering av Bybanen i Bergen i 2010 har vært et vesentlig bidrag, men forklarer på ingen måte hele økningen.
Økte billettinntekter
Billettinntektene økte i takt med passasjerveksten siste året og utgjorde 2,7 milliarder kroner i 1. kvartal 2014. Over halvparten av inntektene var betaling for å transporteres med bane.
Påskens plassering påvirker sammenligningene
Påsken var, bortsett fra 2. påskedag, i 1. kvartal i 2013, mens hele høytiden kom i 2. kvartal året etter. I ferier og høytider er det ingen skoleskyss og langt færre pendlings- og jobbreiser, og denne reduksjonen oppveies ikke på noe vis av ferieutfarten. Det er først og fremst buss og sporvogn/forstadsbane som påvirkes i negativ retning. I sammenligningen mellom årets første kvartal i 2013 og 2014 gjør dette forholdet at økningen blir noe overvurdert.
Økning for båt - også hvis Fredrikstad holdes utenforÅpne og lesLukk
En satsing på gratis passasjerferger i Fredrikstad er nærmest hele forklaringen på den sterke økningen for båt. Dette tilbudet er ikke med i statistikken før fra 3. kvartal 2013. Eksklusive Fredrikstad økte passasjertall med båt med 3,2 prosent.
Kontakt
-
Jardar Andersen
E-post: jardar.andersen@ssb.no
tlf.: 99 70 08 04