Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Første halvår på det jevne
Etter rekordtall for kollektivtransport i 1. kvartal 2014 viste påfølgende kvartal langt svakere utvikling. Dermed ble det 8 millioner flere passasjerer i 1. halvår 2014 enn i samme periode året før, en økning på 2,9 prosent.
2. kvartal 2014 | Endring i prosent | ||
---|---|---|---|
2. kvartal 2013 - 2. kvartal 2014 | 2. kvartal 2009 - 2. kvartal 2014 | ||
Utkjørt distanse (1 000 km) | |||
Alle transportformer | 105 118 | -2,0 | 6,0 |
Buss | 90 808 | -2,0 | 5,1 |
Båt | 1 659 | -3,8 | -4,2 |
Bane | 12 651 | -1,5 | 14,3 |
Passasjerer (1 000 passasjerer) | |||
Alle transportformer | 137 203 | -1,0 | 20,7 |
Buss | 80 323 | -2,6 | 16,3 |
Båt | 2 653 | 11,0 | 5,5 |
Bane | 54 228 | 0,8 | 29,0 |
Billettinntekter (1 000 kr) | |||
Alle transportformer | 2 947 726 | 5,0 | 25,5 |
Buss | 1 242 625 | 5,0 | 18,9 |
Båt | 128 969 | 0,6 | -6,1 |
Bane | 1 576 132 | 5,4 | 35,2 |
Av drøye 289 millioner påstigninger i første halvår 2014 var snaue 173 millioner på buss, 112 millioner på skinnegående transportmidler og 4,5 millioner på båt. Det var imidlertid båt og bane som opplevde kraftigst vekst, henholdsvis 10,9 og 4,9 prosent flere passasjerer enn i samme tidsrom i 2013.
Buss i motbakke
Rutebussene kjørte opp mot 1,9 millioner kilometer lenger i første halvår 2014 enn i samme periode 2013, men transportformen hadde likevel den klart svakeste passasjerutviklingen med bare 1,5 prosent økning. Passasjerbåtene kjørte til sammenligning 4,0 prosent kortere enn i første halvår 2013, og skinnegående kollektivtransport rullet tilnærmet like langt som før, samtidig som passasjertallene altså hadde langt sterkere utvikling.
Høyere billettinntekter
Billettinntektene økte samlet sett med 6,2 prosent, klart sterkere enn passasjerveksten, og utgjorde i første halvdel av 2014 i alt 5,7 milliarder kroner. Over halvparten av inntektene var betaling for å transporteres med bane.
Svakt 2. kvartal
Isolert sett hadde 2. kvartal 2014 1,0 prosent fall i antall påstigninger og 2,0 prosent nedgang i utkjørt distanse , sammenlignet med 2. kvartal 2013. Busspassasjerene stod for hele denne tilbakegangen, ettersom bussene hadde hele 2,1 millioner færre påstigninger. Men også bane hadde en langt svakere vekst enn det som har vært trenden de siste kvartalene.
Påskens plassering påvirker sammenligningene
Påsken var, bortsett fra 2. påskedag, i 1. kvartal i 2013, mens hele høytiden kom i 2. kvartal året etter. I ferier og høytider er det ingen skoleskyss og langt færre pendlings- og jobbreiser, og denne reduksjonen oppveies ikke på noe vis av ferieutfarten. Det er først og fremst buss og sporvogn/forstadsbane som påvirkes av høytidene. I sammenligningen mellom 2. kvartal i årene 2013 og 2014 gjør dette forholdet at utviklingen blir noe undervurdert.
Marginal økning for båt hvis Fredrikstad holdes utenforÅpne og lesLukk
En satsing på gratis passasjerferger i Fredrikstad er nærmest hele forklaringen på den sterke økningen for båt. Dette tilbudet er ikke med i statistikken før fra 3. kvartal 2013. Eksklusive Fredrikstad var passasjertall med båt tilnærmet uendret i 1. halvår.
Kontakt
-
Jardar Andersen
E-post: jardar.andersen@ssb.no
tlf.: 99 70 08 04