Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Passasjerveksten holder seg
130 millioner påstigninger i 3. kvartal 2014 gav en passasjervekst på 3,8 prosent sammenlignet med samme periode året før. Dette kom på tross av at kollektive transportmiddel kjørte 1,3 prosent kortere. Selv om sommerværet var pent, har antall båtpassasjerer falt merkbart.
3. kvartal 2014 | Endring i prosent | ||
---|---|---|---|
3. kvartal 2013 - 3. kvartal 2014 | 3. kvartal 2009 - 3. kvartal 2014 | ||
Utkjørt distanse (1 000 km) | |||
Alle transportformer | 99 759 | -1,3 | 5,5 |
Buss | 85 751 | -1,4 | 4,4 |
Båt | 1 778 | -2,1 | -3,9 |
Bane | 12 230 | -0,5 | 15,4 |
Passasjerer (1 000 passasjerer) | |||
Alle transportformer | 130 265 | 3,8 | 21,6 |
Buss | 74 040 | 4,1 | 19,8 |
Båt | 2 859 | -3,8 | 13,1 |
Bane | 53 365 | 3,8 | 24,8 |
Billettinntekter (1 000 kr) | |||
Alle transportformer | 2 865 475 | 8,2 | 23,8 |
Buss | 1 198 533 | 7,1 | 20,3 |
Båt | 149 987 | -2,2 | -5,4 |
Bane | 1 516 955 | 10,3 | 30,7 |
Som tidligere år har det i 2014 vært en stabil passasjervekst i årets tredje kvartal. Med et lite unntak for 2008 kan vi dermed trekke en tilnærmet rett utviklingslinje helt fra 2006. Bruken av kollektivtransport i "sommerkvartalet" har de siste fem årene økt med over 20 prosent, mens tilbudet i form av utkjørt distanse samtidig bare har vokst med drøye 5 prosent.
Sterk passasjerutvikling for tog
På tross av at togene kjørte 2,6 prosent kortere i 3. kvartal 2014 enn i samme kvartal 2013, fraktet de hele 7,3 prosent flere passasjerer. Trikk, bybane og t-bane hadde som eneste transportform en vekst i antall kjørte kilometer. Denne togkilometerøkningen var på hele 6,4 prosent, langt mer enn passasjerveksten på 2,2 prosent.
Overraskende svake båttall
Vær og vind brukes ofte som en forklaring på at trafikktallene for båt varierer fra ett år til det neste. Det normale er da at godt vær betyr mange passasjerer. Med den solrike sommeren ferskt i minne er det noe overraskende med 3,8 prosent færre påstigninger i 3. kvartal 2014 enn i samme kvartalåret før. Nedgangen gav seg også utslag i en noe mindre reduksjon i båtenes billettinntekter.
Økte billettinntekter totalt sett
De samlede billettinntektene økte med 8,2 prosent, klart sterkere enn passasjerveksten, og utgjorde i 3. kvartal 2014 snaue 2,9 milliarder kroner. Inntektsveksten var aller sterkest for tog, med hele 12,8 prosent.
Kontakt
-
Jardar Andersen
E-post: jardar.andersen@ssb.no
tlf.: 99 70 08 04