Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Bussen i motbakke
Rutebussene hadde i 1. kvartal 2015 90 millioner passasjerer. Dette innebærer en tilbakegang på 3,2 prosent sammenlignet med samme kvartal året før. Da økningen i banesegmentet var på bare 1,7 millioner påstigninger, gav dette en samlet reduksjon for kollektivtransporten på -0,8 prosent.
1. kvartal 2015 | Endring i prosent | ||
---|---|---|---|
1. kvartal 2014 - 1. kvartal 2015 | 1. kvartal 2010 - 1. kvartal 2015 | ||
Utkjørt distanse (1 000 km) | |||
Alle transportformer | 109 824 | 1,1 | 6,9 |
Buss | 94 356 | 0,5 | 5,6 |
Båt | 1 557 | 2,8 | -5,5 |
Bane | 13 911 | 5,2 | 19,0 |
Passasjerer (1 000 passasjerer) | |||
Alle transportformer | 151 392 | -0,8 | 16,4 |
Buss | 89 919 | -3,2 | 10,4 |
Båt | 1 890 | -0,7 | 11,8 |
Bane | 59 583 | 2,9 | 27,0 |
Billettinntekter (1 000 kr) | |||
Alle transportformer | 2 857 683 | 3,9 | 25,7 |
Buss | 1 258 410 | 3,6 | 19,1 |
Båt | 115 626 | 13,1 | 11,4 |
Bane | 1 483 647 | 3,6 | 33,3 |
For andre kvartal på rad ser vi en tilbakegang i bruk av kollektivtransport. Sammenlignet med 1. kvartal 2014 var det samlet sett 1,3 millioner færre passasjerer i 1. kvartal 2015. Samtidig økte utkjørt distanse med 1,1 prosent og billettinntektene med 3,9 prosent.
Tøffe konkurranseforhold for bussene
På tross av stadig høyere passasjertall har bussene tapt betydelige markedsandeler de siste åra. Antall passasjerer med buss har økt med vel 10 prosent i løpet av de siste fem åra, mens veksten på bane har vært hele 27 prosent. Både jernbane og særlig fly har vunnet terreng fra langdistanse ekspressbussene. Rundt og i byene er banekapasiteten utvidet betydelig, og samtidig har elbilenes inntog i kollektivfeltet gjort det stadig vanskeligere å holde rutetidene. Det aller meste av siste års passasjertilbakegang rammet bussene i de største byene.
Tog øker mest
Jernbaneselskapene økte utkjørt distanse med hele 6,2 prosent fra 1. kvartal 2014 til 1. kvartal 2015, mens sporveg og forstadsbane steg 2,4 prosent. Antall passasjerer steg 5,2 prosent for tog og 1,9 prosent for trikk, t-bane og bybane.
Takstøkning eller lengre reiser?
Når billettinntektene øker mer enn antall passasjerer, kan dette i hovedsak ha to forklaringer: Mest nærliggende er takstøkninger, men om reisene blir lengre, vil også dette gi pluss i omsetningen. Det er tradisjonelt lengst reiser med tog, og her var inntektsøkningen fra 1. kvartal 2014 til 1. kvartal 2015 3,1 prosent svakere enn passasjerutviklingen i samme periode: 5,2 prosent. Bussene tok, på tross av færre passasjerer, inn 3,6 prosent mer i egenbetaling, og for sporveg og forstadsbane var billettinntektsøkningen på hele 5,4 prosent.
Kontakt
-
Jardar Andersen
E-post: jardar.andersen@ssb.no
tlf.: 99 70 08 04