Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Flere tar bussen
Kollektivtransporten hadde 9,4 millioner flere påstigninger i 2. kvartal 2016 enn i samme kvartal året før – en samlet økning på 6,9 prosent. Etter lengre tid med laber utvikling var det rutebussene som hadde den klart sterkeste passasjerveksten.
2. kvartal 2016 | Endring i prosent | ||
---|---|---|---|
2. kvartal 2015 - 2. kvartal 2016 | 2. kvartal 2011 - 2. kvartal 2016 | ||
Rettet 19. desember 2016. | |||
Passasjerer i alt (1 000 passasjerer) | |||
Alle transportformer | 151 015 | 6,9 | 22,0 |
Buss | 88 291 | 9,3 | 18,2 |
Båt | 2 632 | 0,9 | 13,4 |
Sporvei og forstadsbane | 40 547 | 4,3 | 25,6 |
Jernbane | 19 546 | 3,0 | 35,0 |
Billettinntekter (1 000 kr) | |||
Alle transportformer | 3 309 874 | 8,2 | 32,0 |
Buss | 1 342 888 | 4,4 | 22,3 |
Båt | 143 373 | 2,8 | 9,2 |
Sporvei og forstadsbane | 430 195 | 13,7 | 47,9 |
Jernbane | 1 393 418 | 10,9 | 41,2 |
Med 7,5 millioner flere påstigninger i 2. kvartal 2016 fikk bussnæringen en passasjervekst på 9,3 prosent sammenlignet med samme periode året før. Sporvei/forstadsbane og jernbane økte med henholdsvis 4,3 og 3,0 prosent, mens bruken av passasjerbåt var nesten uendret.
Passasjerene betalte mer
Samlede billettinntekter økte med 250 millioner, eller 8,2 prosent1, fra 2. kvartal 2015 til samme periode i 2016. Over halvparten av denne økte brukerbetalingen kom jernbanen til gode, mens bussnæringen bare tok inn 4,4 prosent1 mer. Mest nærliggende forklaringer på økningen for jernbane er økte priser, lengre reiser eller mindre bruk av periodebilletter. Når inntektsøkningen for buss var klart svakere enn passasjerutviklingen, tyder det på mer gratis skoleskyss, kortere reiser eller mer utstrakt bruk av periodebilletter.
Store fylkesforskjeller
Av 86 millioner passasjerer med fylkeskommunale bussruter var snaue 15 prosent gratis skoleskyss. Mens Nord-Trøndelag hadde hele 83,6 prosent elevreiser, utgjorde dette bare 1,5 prosent i det sammenslåtte «kollektivtransportfylket» Akershus og Oslo. For Oslos del «lyver» fordelingen litt siden det her er den enkelte skole som kjøper skyssen, og disse kommer derfor med som ordinære reiser.
I Sogn og Fjordane er gjennomsnittlig billettinntekt per påstigning 42 kroner, omtrent 4 ganger så mye som i Rogaland. Dette tyder på lengre reiser og mindre bruk av periodekort i Sogn og Fjordane, men noe av forskjellen kan også komme fra takstforskjeller.
Lite skoleskyss med båt
Av totalt 2,6 millioner båtpassasjer i 2. kvartal 2016 var bare 2,1 prosent offentlig betalt skoleskyss. Halvparten av reisene skjedde på Østlandet, stort sett i Oslofjordbassenget, og var både korte og billige turer. Mens gjennomsnittprisen var 14 kroner på Østlandet, måtte båtpassasjerene i Nord-Norge ut med hele 133 kroner.
1 Tallet er rettet.
Nye skjemaÅpne og lesLukk
Datafangsten er flyttet til Altinn og samtidig er skjemaene betydelig endret. Viktigste endring er at alt nå hentes fra primærkilden, dvs. at påstigninger, passasjerkm, billettinntekter og offentlige kjøp nå hovedsakelig hentes fra fylkeskommunen.
Geografisk fordelingÅpne og lesLukk
Fylkeskommunale bussruter er fordelt på fylke og passasjerbåtrutene presenteres på landsdelsnivå.
Kontakt
-
Jardar Andersen
E-post: jardar.andersen@ssb.no
tlf.: 99 70 08 04