14758_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/skipute/arkiv
14758
Bedre resultat for tørrlastskipene
statistikk
1999-12-20T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
skipute, Driftsundersøkelse for sjøfart, bruttofrakter, driftskostnader, tidsfrakter, bareboatfrakter, reisefrakter, linjefrakterSjøtransport, Transport og reiseliv
false

Driftsundersøkelse for sjøfart1998

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Bedre resultat for tørrlastskipene

Norskregistrerte tørrlastskip bedret driftsresultatet fra 5,4 milliarder kroner i 1997 til 6,3 milliarder i 1998. Dette er en økning på 17,3 prosent. Tankskipene hadde derimot en reduksjon i driftsresultatet i samme periode fra 6,8 milliarder til 5,4 milliarder kroner.

Driftsresultatet for skip i norsk utenriksfart var i 1998 på 14,7 milliarder kroner. Dette er en reduksjon fra 1997 på nær 1 milliard kroner. Driftsresultatet for 1998 var likevel det nest høyeste hittil på 1990-tallet. De totale driftsinntektene var i alt på 58,6 milliarder kroner, mens driftskostnadene var på 43,9 milliarder. Tilsvarende tall for 1997 var 58,7 og 43,0 milliarder kroner.

Norskregistrerte skip

De norskregistrerte skipene (Norsk Ordinært Skipsregister (NOR) og Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS)) reduserte sitt driftsresultat fra 12,2 milliarder kroner i 1997 til 11,7 milliarder i 1998 eller med 3,9 prosent. Den norskregistrerte flåtens totale inntekter økte med 70 millioner kroner mens driftsutgiftene økte med 547 millioner.

Utenlandsregistrerte skip

 Skip i norsk utenriksfart. Driftsresultat etter registertilhørighet. 1987-1998. Millioner kroner

Utenlandsregistrerte skip i norsk utenriksfart hadde også et svakere driftsresultat i 1998 med 2,9 milliarder kroner, en nedgang på 0,5 milliard fra 1997. Driftsinntektene for disse skipene var på i alt 17,4 milliarder kroner mot 17,6 milliarder i 1997. Driftskostnadene for de samme skipene var 14,5 milliarder kroner i 1998 mot 14,2 milliarder i 1997. Tankskipenes driftsresultat ble mer enn halvert fra 1997. Reduksjonen var på 659 millioner kroner til 620 millioner. Tørrlastskipene hadde en økning i driftsresultatet på 179 millioner kroner fra 2,1 milliarder i 1997 til 2,3 milliarder i 1998.

Tabeller: