Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
13. mars 2019 ble tallene for 2015 rettet. Bakgrunnen for rettingen er en metodeendring og ny editering av datamaterialet.
Mest kjøring i Oslo og Akershus
2008 | 2015 | Endring i prosent | |
---|---|---|---|
2008 - 2015 | |||
Kjørte kilometer, i alt (mill.km) | 7 604,9 | 7 363,5 | -3,2 |
Kjørte kilometer med last, i alt (mill.km) | 3 200,6 | 2 738,2 | -14,4 |
Transportert gods (mill. tonn) | 18,2 | 12,6 | -30,8 |
Tonnkilometer (mill.) | 836,3 | 630,6 | -24,6 |
Turer med last (mill.) | 97,7 | 82,0 | -16,1 |
Gjennomsnittlig kjørte kilometer | 16 009 | 14 803 | -7,5 |
Gjennomsnittlig turlengde med last (km) | 32,8 | 33,4 | 1,8 |
Undersøkelsens populasjonÅpne og lesLukk
Populasjonen av små godsbiler i 2014/2015 bestod av 4 prosent små lastebiler, 75 prosent små vare- og kombinerte biler og 20 prosent store vare- og kombinerte biler. I 2008 var den tilsvarende fordelingen 7 prosent lastebiler, 76 prosent små vare- og kombinerte biler og 17 prosent store vare- og kombinerte biler. Små vare- og kombinerte biler har en tillatt nyttelast under ett tonn, mens store vare – og kombinerte biler og små lastebiler kan frakte inntil 3,5 tonn. Populasjonen inkluderte i 2014/2015 om lag 14 000 flere små vare- og kombinerte biler, 18 000 flere store vare- og kombinerte biler og 10 000 færre små lastebiler enn i 2008.
Oslo sentrumÅpne og lesLukk
Statistisk sentralbyrå har ikke definert «Oslo sentrum» nærmere, som f.eks. innenfor Ring 1, på grunn av at det ville vært svært krevende for eierne av små godsbiler å skille mellom transport innenfor og utenfor dette området. Rapportørene kunne derfor utøve betydelig skjønn i fordelingen av sin transportaktivitet mellom Oslo samlet og «Oslo sentrum».
Kontakt
-
Torstein Otterlei Fjørtoft
E-post: torstein.fjortoft@ssb.no
tlf.: 40 81 13 98
-
Geir Martin Pilskog
E-post: geir.martin.pilskog@ssb.no
tlf.: 40 81 13 83