Mer enn 200 000 biler med nullutslipp
Publisert:
Ved utgangen av 2018 var det registrert 3,3 millioner biler i Norge. Av disse var 200 700 elbiler.
- Tallene er hentet fra
- Bilparken
- Artikkelen er en del av serien
- Bilparken (arkiv)
Bilparken forsetter å øke jevnt hvert år, og andelen el-biler utgjorde 6 prosent ved utgangen av 2018, mot 4 prosent året før. Andelen hybridbiler har økt tilsvarende, viser statistikken Bilparken. Dieseldrevne biler viste for første gang en liten nedgang i bestanden.
Stor vekst for el-personbilene
Antallet rene el-personbiler forsetter å øke. Bestanden passerte i løpet av februar i år 203 000, men var ved årsskiftet 2018/2019 på 195 300. Dette er 41 prosent flere enn året før, men fortsatt utgjør el-personbilene bare 7 prosent av bilparken.
Figur 1. Personbilparken etter drivstofftype
Bensin | Diesel | El | Hybrid | Annet | |
2016 | 1199075 | 1297809 | 97532 | 90977 | 210 |
2017 | 1142382 | 1312841 | 138983 | 144496 | 317 |
2018 | 1077233 | 1306391 | 195351 | 189472 | 417 |
Akershus fremdeles på el-biltoppen
Flest registrerte elektrisk drevne personbiler var det i Akershus med nærmere 40 400. Det er nær 40 prosent flere enn året før. Oslo og Hordaland hadde nest flest registrerte el-personbiler med henholdsvis knapt 36 200 og snaut 29 600. Desidert færrest er det fortsatt i Finnmark med beskjedne 280.
Ved utgangen av året var det registrerte drøyt 5 300 el-varebiler, som er 53 prosent flere enn året før. Varebiler med nullutslipp utgjør nå 2,4 prosent av bestanden.
Noe færre bensin- og dieselpersonbiler
Bestanden av bensin- og dieseldrevne personbiler ble redusert med henholdsvis 5,7 og 0,5 prosent fra 2017 til 2018. Ved utgangen av 2018 var det 1,08 millioner bensinbiler og 1,31 millioner dieselbiler. Dieseldrevne personbiler utgjør nå vel 47 prosent av personbilparken.
Per 31. desember 2018 var det registrert i alt 3,3 millioner biler i Norge, 1 prosent flere enn i 2017.
Vrakantallet stabilt
Alderen på personbilene som er i drift på veiene, endrer seg lite, og norske biler hadde en gjennomsnittsalder på 10,5 år ved utgangen av 2018. Varebilene var i gjennomsnitt 8,8 år gamle.
Figur 2. Antall person- og varebiler vraket mot pant
Antall person- og varebiler | |
1985 | 53555 |
1986 | 82056 |
1987 | 75322 |
1988 | 74158 |
Antall | |
1989 | 67268 |
1990 | 54929 |
1991 | 54955 |
1992 | 56896 |
1993 | 58297 |
1994 | 56374 |
1995 | 64385 |
1996 | 223499 |
1997 | 45082 |
1998 | 80445 |
1999 | 97466 |
2000 | 95637 |
2001 | 96720 |
2002 | 106498 |
2003 | 102341 |
2004 | 108880 |
2005 | 102044 |
2006 | 105324 |
2007 | 99885 |
2008 | 107153 |
2009 | 94497 |
2010 | 98662 |
2011 | 117520 |
2012 | 117578 |
2013 | 150905 |
2014 | 144385 |
2015 | 135801 |
2016 | 134881 |
2017 | 136203 |
2018 | 137134 |
I løpet av 2018 ble litt over 137 000 biler vraket mot pant. Av disse var knapt 122 000 personbiler og vel 15 000 varebiler. Personbilene som ble tatt ut av trafikken i 2018, var i gjennomsnitt 18,1 år gamle, mens varebilene var 15,1 år da de endte sine dager.
Faktaside
Kontakt
-
Bente Elisabeth Andresen
-
Geir Martin Pilskog
-
SSBs informasjonstjeneste