Statistikk innhold
Statistikk om
Studiepoeng og fullført universitets- og høgskoleutdanning
Statistikken omfatter avlagte studiepoeng og fullførte utdanninger i perioden 1. oktober – 30. september ved norske universiteter, vitenskapelige høgskoler og høgskoler. Fullførte utdanninger og studiepoeng oppnådd i utlandet er ikke inkludert.
Utvalgte tall fra denne statistikken
- Fullførte utdanninger og oppnådde studiepoeng ved universiteter og høgskoler i NorgeLast ned tabell som ...Fullførte utdanninger og oppnådde studiepoeng ved universiteter og høgskoler i Norge
2013-2014 2023-2024 I alt Andel kvinner I alt Andel kvinner Fullførte utdanninger I alt 45 013 61,1 58 757 59,7 Av dette Bachelorgrader 26 309 62,7 32 642 59,8 Mastergrader1 12 007 50,6 20 859 59,9 Doktorgrader 1 442 49,4 1 817 54,5 Studenter, i alt 280 351 59,5 315 077 60,8 Oppnådde studiepoeng, prosent 100,0 100,0 100,0 100,0 Null studiepoeng 15,0 12,6 13,7 12,4 1-29 studiepoeng 20,1 19,9 18,0 17,7 30-59 studiepoeng 28,2 29,5 28,0 28,8 60 studiepoeng og over 36,7 38,0 40,3 41,0 1Omfatter både 2-årige og 5-årige mastergrader. Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Fullførte utvalgte enkeltutdanninger og innvandringskategoriLast ned tabell som ...Fullførte utvalgte enkeltutdanninger og innvandringskategori
2023-2024 Antall Prosent Fullførte studium Innvandrere Norskfødte med innvandrerforeldre Den øvrige befolkningen Menn Bachelorstudier 13 112 10,4 5,7 83,9 Av dette Bachelor, førskole-/barnehagelærerutdanning 313 15,7 7,7 76,7 Bachelor, fag- og yrkesfaglærer 184 3,8 2,2 94,0 Bachelor, ingeniørfag 2 002 13,3 5,1 81,6 Bachelor, sykepleie 555 22,0 2,3 75,7 Bachelor, økonomiske og administrative fag 3 225 7,4 6,2 86,4 Masterstudier1 8 366 17,5 3,9 78,6 Av dette Master, rettsvitenskap 292 3,8 5,5 90,8 Master, farmasi 29 41,4 10,3 48,3 Master, odontologi 27 18,5 7,4 74,1 Siviløkonom/Master, økonomi og administrasjon 766 6,3 4,7 89,0 Master lektorutdanning 293 : : 88,1 Master, grunnskolelærerutdanning 584 2,4 4,3 93,3 Sivilingeniørutdanning/Master, teknologi 1 836 16,0 4,1 79,8 Profesjonsstudier (5,5 - 6 år) 262 7,6 4,6 87,8 Cand.med.-utdanning 182 9,3 5,5 85,2 Cand.theol.-utdanning 8 . 12,5 87,5 Cand.psychol.-utdanning 66 4,5 1,6 93,9 Cand.med.vet.-utdanning 6 . . 100,0 Forskerutdanning2 826 51,7 1,7 46,6 Kvinner Bachelorstudier 19 530 11,7 4,6 83,7 Av dette Bachelor, førskole-/barnehagelærerutdanning 1 646 14,9 5,3 79,8 Bachelor, fag- og yrkesfaglærer 226 8,0 1,8 90,3 Bachelor, ingeniørfag 509 14,1 6,5 79,4 Bachelor, sykepleie 3 311 11,5 2,5 86,0 Bachelor, økonomiske og administrative fag 3 124 11,7 4,6 83,8 Masterstudier1 12 493 13,6 3,4 83,0 Av dette Master, rettsvitenskap 519 4,2 5,4 90,4 Master, farmasi 111 27,0 20,7 52,3 Master, odontologi 102 20,6 8,8 70,6 Siviløkonom/Master, økonomi og administrasjon 428 8,2 5,8 86,0 Master lektorutdanning 510 : : 90,6 Master, grunnskolelærerutdanning 1 596 2,5 2,8 94,7 Sivilingeniørutdanning/Master, teknologi 868 14,1 4,5 81,5 Profesjonsstudier (5,5 - 6 år) 736 7,1 5,8 87,1 Cand.med.-utdanning 415 7,0 8,4 84,6 Cand.theol.-utdanning 11 . . 100,0 Cand.psychol.-utdanning 233 6,9 3,4 89,7 Cand.med.vet.-utdanning 77 9,1 . 90,9 Forskerutdanning2 991 39,9 2,0 58,1 1Omfatter både 2-årige og 5-årige masterstudier. 2Doktorgrader Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Fagfelt og nivå for fullførte utdanninger ved universiteter og høgskolerLast ned tabell som ...Fagfelt og nivå for fullførte utdanninger ved universiteter og høgskoler
2013-2014 2023-2024 I alt Andel kvinner I alt Andel kvinner Nivå og fagfelt I alt 45 013 61,1 58 757 59,7 Universitets- og høgskolenivå, lavere nivå1 30 402 63,0 34 586 59,8 Humanistiske og estetiske fag 2 398 63,1 2 942 62,3 Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk 6 709 73,8 4 604 72,7 Samfunnsfag og juridiske fag 2 988 62,7 4 489 65,5 Økonomiske og administrative fag 4 764 55,4 6 445 49,3 Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag 4 099 25,5 5 691 29,4 Helse-, sosial- og idrettsfag 7 977 82,7 8 521 80,4 Primærnæringsfag 121 48,8 298 55,7 Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag 1 174 32,9 1 499 41,8 Uoppgitt fagfelt 172 55,2 97 54,6 Universitets- og høgskolenivå, høyere nivå2 13 169 57,8 22 352 60,2 Humanistiske og estetiske fag 1 310 60,1 1 688 64,6 Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk 1 003 77,1 4 093 74,5 Samfunnsfag og juridiske fag 2 520 65,0 3 090 64,8 Økonomiske og administrative fag 2 722 53,7 3 780 50,2 Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag 3 134 37,0 5 478 40,2 Helse-, sosial- og idrettsfag 2 165 76,1 3 748 80,6 Primærnæringsfag 130 59,2 150 54,7 Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag 185 36,2 325 32,3 Uoppgitt fagfelt 0 . . . Forskerutdanning3 1 442 49,4 1 819 54,5 Humanistiske og estetiske fag 137 57,7 141 63,8 Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk 42 83,3 77 81,8 Samfunnsfag og juridiske fag 166 54,2 196 56,1 Økonomiske og administrative fag 35 34,3 93 61,3 Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag 575 34,6 724 39,9 Helse-, sosial- og idrettsfag 476 61,6 556 66,7 Primærnæringsfag 0 . 16 62,5 Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag 9 33,3 16 : Uoppgitt fagfelt 2 50,0 . . 1Inkluderer fullførte grader med varighet f.o.m. 2 år t.o.m. 4 år. 2Inkluderer fullførte grader med en varighet på mer enn 4 år, unntatt doktorgrader 3Doktorgrader Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Innvandringskategori og fagfelt for fullførte utdanninger ved universiteter og høgskolerLast ned tabell som ...Innvandringskategori og fagfelt for fullførte utdanninger ved universiteter og høgskoler
2023-2024 I alt Innvandrere Norskfødte med innvandrerforeldre Den øvrige befolkningen Prosent I alt Innvandrere Norskfødte med innvandrerforeldre Den øvrige befolkningen I alt 58 757 8 002 2 520 48 235 100,0 100,0 100,0 100,0 Humanistiske og estetiske fag 4 771 877 122 3 772 8,1 11,0 4,8 7,8 Lærerutdanninger og utdanninger i pedagogikk 8 774 825 385 7 564 14,9 10,3 15,3 15,7 Samfunnsfag og juridiske fag 7 775 936 340 6 499 13,2 11,7 13,5 13,5 Økonomiske og administrative fag 10 318 1 182 483 8 653 17,6 14,8 19,2 17,9 Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag 11 893 2 368 631 8 894 20,2 29,6 25,0 18,4 Helse-, sosial- og idrettsfag 12 825 1 628 503 10 694 21,8 20,3 20,0 22,2 Primærnæringsfag 464 28 5 431 0,8 0,3 0,2 0,9 Samferdsels- og sikkerhetsfag og andre servicefag 1 840 149 48 1 643 3,1 1,9 1,9 3,4 Uoppgitt fagfelt 97 9 3 85 0,2 0,1 0,1 0,2 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Aldersgrupper og nivå for fullførte utdanninger ved universiteter og høgskolerLast ned tabell som ...Aldersgrupper og nivå for fullførte utdanninger ved universiteter og høgskoler
2013-2014 2022-2023 2023-2024 Fullførte utdanninger Andel kvinner Fullførte utdanninger Andel kvinner Fullførte utdanninger Andel kvinner Nivå og alder I alt 45 013 61,1 58 442 59,9 58 757 59,7 Universitets- og høgskolenivå, lavere nivå1 30 402 63,0 35 173 61,0 34 586 59,8 19-24 år 16 629 65,2 21 211 63,2 20 658 61,2 25-29 år 7 113 55,5 7 898 54,6 7 814 54,4 30-34 år 2 440 60,5 2 605 58,3 2 684 58,0 35-39 år 1 613 65,8 1 445 62,3 1 512 64,0 40-44 år 1 255 71,6 937 65,6 909 68,9 45-49 år 828 71,6 611 63,0 525 61,3 50-54 år 370 66,2 302 67,9 309 62,1 55-59 år 125 60,0 130 62,3 132 69,7 60 år eller eldre 29 44,8 34 52,9 43 32,6 Universitets- og høgskolenivå, høyere nivå2 13 169 57,8 21 741 58,7 22 352 60,2 19-24 år 2 825 56,0 5 537 59,7 5 476 61,1 25-29 år 5 994 55,7 9 881 55,1 10 037 56,0 30-34 år 1 479 54,8 2 488 57,4 2 638 58,5 35-39 år 828 59,5 1 298 60,9 1 498 65,0 40-44 år 756 67,9 943 69,5 1 071 67,8 45-49 år 622 67,5 796 71,9 800 76,9 50-54 år 401 70,3 514 71,6 547 76,6 55-59 år 200 70,0 226 68,1 219 74,4 60 år eller eldre 64 54,7 56 64,3 66 60,6 Forskerutdanning3 1 442 49,4 1 528 53,0 1 819 54,5 25-29 år 241 39,0 240 37,1 287 44,9 30-34 år 481 45,7 516 48,1 628 50,2 35-39 år 296 51,4 319 57,1 372 52,4 40-44 år 188 56,9 179 63,1 227 61,7 45-49 år 99 51,5 141 61,0 145 69,7 50-54 år 71 62,0 77 72,7 85 69,4 55-59 år 40 75,0 31 61,3 45 80,0 60 år eller eldre 26 53,8 25 68,0 30 56,7 1Inkluderer fullførte grader med varighet f.o.m. 2 år t.o.m. 4 år. 2Inkluderer fullførte grader med en varighet på mer enn 4 år, unntatt doktorgrader 3Doktorgrader Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Foreldrenes utdanningsnivå og nivå for fullførte utdanninger ved universiteter og høgskolerLast ned tabell som ...Foreldrenes utdanningsnivå og nivå for fullførte utdanninger ved universiteter og høgskoler
2013-2014 2022-2023 2023-2024 I alt I alt I alt Nivå og foreldrenes utdanningsnivå I alt 45 013 58 442 58 757 Universitets- og høgskolenivå, lavere nivå1 30 402 35 173 34 586 Mor eller far har lang høyere utdanning 3 702 5 932 5 949 Mor eller far har kort høyere utdanning 10 713 13 863 13 755 Mor eller far har videregående utdanning 12 283 11 196 10 880 Mor eller far har grunnskoleutdanning 2 031 1 977 1 908 Uoppgitt 1 673 2 205 2 094 Universitets- og høgskolenivå, høyere nivå2 13 169 21 741 22 352 Mor eller far har lang høyere utdanning 2 688 4 778 4 869 Mor eller far har kort høyere utdanning 4 302 8 048 8 045 Mor eller far har videregående utdanning 3 525 5 366 5 638 Mor eller far har grunnskoleutdanning 525 711 772 Uoppgitt 2 129 2 838 3 028 Forskerutdanning3 1 442 1 528 1 819 Mor eller far har lang høyere utdanning 327 330 380 Mor eller far har kort høyere utdanning 345 326 384 Mor eller far har videregående utdanning 221 185 198 Mor eller far har grunnskoleutdanning 39 30 32 Uoppgitt 510 657 825 1Inkluderer fullførte grader med en varighet f.o.m. 2 år t.o.m. 4 år. 2Inkluderer fullførte grader med en varighet på mer enn 4 år, unntatt forskerutdanning 3Doktorgrader Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ...
Om statistikken
Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 9. april 2025.
Fullført utdanning
En person regnes som å ha fullført en utdanning når utdanningsinstitusjonen har registrert at vedkommende har bestått og oppfylt kravene som stilles for utdanningen/graden.
Studenter
Studenter er registrerte studenter per 1. oktober samt studenter registrert med avlagte studiepoeng i løpet av skoleåret.
Studiepoeng
Studenter får godskrevet studiepoeng når de har oppfylt krav som stilles for å bestå et fag.
Studieår
Et fullt studieår tilsvarer 60 studiepoeng ved universiteter og høgskoler i Norge.
Alder
Beregnes per 31. desember.
Skoleslag
Ved gruppering av skoleslag benyttes den inndeling av utdanningsinstitusjonene som er fastlagt i Standard for næringsgruppering 2007. Skolene er klassifisert som universitet, vitenskapelig høgskole eller høgskole, der høgskoler er igjen inndelt i tre hovedgrupper:
- Statlige høgskoler
- Militære høgskoler
- Andre høgskoler.
SSB oppdaterer en oversikt over endringer i universiteter og høgskoler i Norge.
Eierforhold
Skolene blir inndelt etter offentlige og private eiere.
Utdanningsaktivitet
Klassifisert etter Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS2000) som grupperer utdanninger etter nivå og fagfelt. I tabeller over avlagte studiepoeng brukes fagfeltet til utdanningen hvor studenten avla flest studiepoeng.
Foreldrenes utdanningsnivå
Foreldrenes utdanningsnivå er delt inn i følgende fire kategorier:
- Utdanning på grunnskolenivå
- Videregående utdanning
- Kort høyere utdanning (f.o.m. 2 år t.o.m. 4 år)
- Lang høyere utdanning (mer enn 4 år).
Foreldrenes utdanningsnivå er definert ved den av foreldrene som har det høyeste utdanningsnivået. Dersom foreldrenes utdanningsnivå eksempelvis er «kort høyere utdanning» betyr dette at minst en av foreldrene har utdanning på dette nivået. Uoppgitt utdanningsnivå betyr at det ikke foreligger informasjon om noen av foreldrenes utdanningsnivå. Se også definisjoner av utdanningsnivået under Om statistikken.
Studenter med innvandrerbakgrunn
Innvandrere er personer som er født i utlandet av to utenlandsfødte foreldre og fire utenlandsfødte besteforeldre.
Norskfødte med innvandrerforeldre
Norskfødte med innvandrerforeldre er personer som er født i Norge av to utenlandsfødte foreldre og fire utenlandsfødte besteforeldre.
Landbakgrunn
Landbakgrunn konstrueres med utgangspunkt i informasjon om fødeland i tre generasjoner – og viser til eget, eventuelt mors, eventuelt fars eller besteforeldrenes utenlandske fødeland. For personer født i utlandet er dette (med få unntak) eget fødeland. For personer født i Norge er det foreldrenes fødeland. I de tilfeller der foreldrene har ulikt fødeland er det morens fødeland som blir valgt.
Utdanningene er gruppert etter Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS) som første gang ble utarbeidet av SSB i 1970, og sist revidert i 2000 (NUS2000). Skoleslag er inndelt etter Standard for næringsgruppering. Begge standarder er tilgjengelige via SSBs standardbase.
Til internasjonale statistikkformål benyttes ISCED 2011 - The International Standard Classification of Education.
Studiepoeng og fullført høyere utdanning
360 Seksjon for utdannings- og kulturstatistikk
Statistikken er presentert på nasjonalt nivå. Grunnlagsdataene inneholder opplysninger som gjør det mulig å gi tall på ulike andre regionale inndelinger.
Statistikken publiseres årlig i april. Fra og med 2015 ble statistikken over oppnådde studiepoeng slått sammen med statistikken over fullførte utdanninger ved universiteter og høgskoler. Før 2015 var statistikken over studiepoengproduksjonen (oppnådde studiepoeng) et eget område.
Data rapporteres til UNESCO, OECD, og Eurostat (U-O-E).
SSB lagrer innsamlede og reviderte data på en sikker måte, i tråd med gjeldende lovverk for databehandling.
SSB kan gi tilgang til datagrunnlaget (avidentifiserte eller anonymiserte mikrodata) som statistikken bygger på, til forskere og til offentlige myndigheter for utarbeiding av statistiske resultater og analyser. Tilgang kan gis etter søknad og på vilkår. Se mer om dette på Tilgang til data fra SSB.
Statistisk sentralbyrå kan på oppdrag levere utfyllende data og tabeller knyttet til denne statistikken. Bestilling av oppdrag sendes til oppdragutdanning@ssb.no. Pris på oppdrag vil avhenge av omfanget i bestillingen.
Det er et stort samfunnsbehov for en samlet offisiell utdanningsstatistikk. Formålet med utdanningsstatistikken er å dokumentere alle utdanningsaktiviteter fra og med avsluttet grunnskole til og med avlagte doktorgrader. Formålet er videre å lage enkle analyser av oppnådde studiepoeng og fullførte utdanninger ved norske universiteter og høgskoler. Statistikken bygger på opplysninger om den enkelte student og er dermed individbasert.
Statistikk om oppnådde studiepoeng og fullførte utdanninger ved norske universiteter og høgskoler baserer seg på de årlige studentopplysningene om avsluttete utdanninger. Opplysningene om avsluttet utdanning brukes til å bygge opp registeret over utdanningsnivået for befolkningen 16 år og over og inngår også i Nasjonal utdanningsdatabase (NUDB).
Grunnlaget for Nasjonal utdanningsdatabase (NUDB) er eksisterende individdata om utdanningsnivå, igangværende utdanninger og fullførte utdanninger.
Tidligere ble opplysninger om utdanningsnivå innhentet kun ved folketellingene. I en større omlegging ble det knyttet fødselsnummer til hver utdanningsaktivitet på begynnelsen av 1970-tallet. Innrapportering av fødselsnummer gjør at SSB også kan påføre kjennemerker fra andre registre, som for eksempel bosteds- og innvandringsopplysninger.
Viktige brukere av utdanningsstatistikken er Kunnskapsdepartementet, offentlige etater, forskningsinstitusjoner, interesseorganisasjoner, internasjonale organisasjoner (Eurostat, OECD, UNESCO), media, næringsliv og privatpersoner.
I tillegg brukes statistikken internt i SSB til publisering og oppdrag.
Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før statistikken er publisert kl. 08.00 på ssb.no etter varsling minst tre måneder før i statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre lik behandling av brukerne.
Det at utdanningsstatistikken er individbasert gjør det enkelt å gjennomføre koblinger med annen individbasert statistikk i SSB. Det gjøres omfattende bruk av utdanningsstatistikken innen andre statistikkområder, f. eks. innen arbeidsmarked, helse, levekår, inntekt og lønn. Utdanningsstatistikk blir også benyttet i diverse utvalgsundersøkelser og forskningsprosjekter i regi av SSB.
Det finnes to statistikkområder i SSB som inkluderer avlagte doktorgrader – (1) statistikk om forskning og innovasjon og statistikken om forskerpersonale, og (2) utdanningsstatistikk og statistikk om befolkningens utdanningsnivå, statistikk om studiepoeng og fullført universitets- og høgskoleutdanning og statistikk om gjennomføring ved universiteter og høgskoler.
Alle statistikkene over bygger på lærestedenes rapportering av doktorgrader til Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir.). Det er noen forskjeller i hvordan statistikkene presenterer dataene. De ulike statistikkene på utdanningsområdet blir publisert etter studieår, mens statistikken om forskerpersonale anvender kalenderår. Videre benytter de ulike statistikkene på utdanningsområdet Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS2000) for å tilordne avlagte doktorgrader et fagfelt, mens statistikken om forskerpersonale tilordner hver doktorgrad en fagkode etter Norsk inndeling av vitenskapsdisipliner (hkdir.no).
Se artikkelen "Hva er en doktorgrad?"
Statistikken utvikles, utarbeides og formidles med hjemmel i lov av 21. juni 2019 nr. 32 om offisiell statistikk og Statistisk sentralbyrå (statistikkloven, lovdata.no).
Statistikken inngår i nasjonalt program for offisiell statistikk 2021-2023, hovedområde Utdanning, delområde Universitets- og høgskoleutdanning.
Kommisjonsforordning (EF) nr. 88/2011 av 2. februar 2011 om gjennomføring av europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 452/2008 om utarbeiding og utvikling av statistikk over utdanning og livslang læring med hensyn til statistikk over utdannings- og opplæringssystemer
Statistikken omfatter alle fullførte universitets- og høgskoleutdanninger som har en varighet på minst ett år, inkludert forskerutdanninger. Alle registrerte fullførte utdanninger i perioden 1. oktober – 30. september utgjør en årgang.
Nedgang i antall studenter ved høgskoler, samt tilsvarende økning ved universiteter og vitenskapelige høgskoler i 2016/2017, skyldtes at flere høgskoler ble slått sammen med universiteter og vitenskapelige høgskoler.
Tall over studiepoeng gjelder for studenter per 1. oktober, samt studenter som har oppnådd studiepoeng, også 0 studiepoeng, i perioden 1. oktober – 30. september. Norske studenter i utlandet er ikke inkludert.
Tall over studiepoeng ble tidligere publisert på eget statistikkområde. Fra og med 2015 er denne statistikken slått sammen med statistikken for fullførte utdanninger ved norske universiteter og høgskoler.
SSB henter inn utdanningsopplysninger fra DBH (Database for statistikk om høyere utdanning). Opplysningene studentene selv gir ved betaling av semesteravgift er med på å danne grunnlaget for statistikken. Opplysninger om forskerutdanninger er inkludert.
Statistikken er basert på fulltelling. Det benyttes ikke utvalg i denne statistikken.
Datainnsamling: Med hjemmel i Statistikkloven henter SSB inn utdanningsopplysninger fra DBH (Database for statistikk om høyere utdanning).
Editering: Med editering mener vi kontroll, gransking og endring av data. Fra og med høsten 1999 er det blitt gjennomført en maskinell mottakskontroll av utdanningsopplysningene. Mottakskontrollen sjekker om de ulike variablene har gyldige verdier og sammenligner med fjorårets opplysninger. Data omkodes og tilrettelegges slik at variablene får gyldige verdier.
I en grovkontroll sjekkes de prosentvise variasjonene i antallet oppnådde studiepoeng og i antallet fullførte utdanninger mellom årets og fjorårets datamateriale, for å finne ut om det er mangler i årets opplysninger.
Alle fødselsnumrene kontrolleres for gyldighet, og ugyldige kontrolleres mot Befolkningsregisteret (BeReg) (en kopi av Folkeregisteret (FREG)) for å finne korrekt fødselsnummer. En gyldighetskontroll sjekker de nye påførte variablene og korrigerer feil som kan ha oppstått i selve bearbeidingen av opplysningene. I tillegg omkodes også enkelte variabler, som for eksempel alder per 31. desember.
Beregninger: Statistikken er basert på fulltelling av antallet oppnådde studiepoeng og antallet fullførte utdanninger, samt bruk av registre.
Ikke relevant.
Intervjuere og alle som arbeider i Statistisk sentralbyrå har taushetsplikt. SSB har utnevnt eget personvernombud.
SSB offentliggjør ikke tall som medfører fare for avsløring av enkeltopplysninger om personer.
For å sikre dette benyttes metoden «undertrykking» i denne statistikken.
Mer informasjon finner du i avsnittet ‘Konfidensialitet’ på SSBs side om metoder i offisiell statistikk.
Startåret for innsamling av individbasert utdanningsstatistikk er 1973/74, og det har deretter blitt utgitt årlig statistikk på dette området. De fleste variablene er sammenliknbare over tid, mens andre har endret seg. Norsk standard for utdanningsgruppering (NUS2000) er blitt omkodet for å gjøre sammenligning med eldre årganger mulig.
Andre endringer, som for eksempel næringskoder, lar seg ikke omkode og kan derfor ikke sammenlignes i samme grad. Variabler om avlagte studiepoeng er komplett fra og med studieåret 2004/2005.
Det kan være ulike feilkilder i statistiske undersøkelser. Feil kan oppstå ved innsamling av opplysninger der enheter vi undersøker ikke alltid er helt identiske med de enhetene vi ønsker å undersøke. Det kan også oppstå feil ved koding av de utdanningsopplysningene som hentes inn.
Ved registrering av fullførte utdanninger har hovedproblemet vært registreringen av noen oppnådde grader. Dels skyldes dette underrapportering fra læresteder og dels galt tidspunkt for registrering av oppnådde grader. Gradene kan ha blitt registrert når vitnemålet ble utstedt.
For oppnådde studiepoeng vil en overtelling av registrerte studenter føre til en tilsvarende overtelling av studenter som har avlagt 0 studiepoeng. I tillegg kan det være noen institusjoner eller utdanninger der studiepoeng først registreres når hele utdanningen er fullført. Da blir studentene registrert med 0 studiepoeng de første årene og registrert med hele utdanningens studiepoeng (for eksempel 180 studiepoeng) i det siste året.