Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Mange grunnskolepoeng gir høy gjennomføring
Elever som har et høyt antall grunnskolepoeng, fullfører videregående opplæring langt oftere enn elever som har få grunnskolepoeng. Denne trenden er uavhengig av elevenes kjønn og valg av studieretning.
Mens 98 prosent av elevene som har 55 poeng eller mer, har fullført videregående opplæring innen fem år, gjelder dette 8 prosent av elevene som har færre enn 25 grunnskolepoeng. Av elevene som startet i videregående opplæring for første gang i 2005, har 70 prosent fullført med vitnemål eller fagbrev innen fem år.
Små kjønnsforskjeller i samme poenggruppe
Andelen av dem som har fullført videregående opplæring, er gjennomgående høyere for jenter enn for gutter, og ligger på henholdsvis 75 og 64 prosent for 2005-kullet.
Dersom man ser på grunnskolepoeng i tillegg til kjønn, er trenden imidlertid nokså lik for både gutter og jenter. Blant elever med 50 grunnskolepoeng eller mer, har over 95 prosent oppnådd vitnemål eller fagbrev innen fem år. Forskjellen mellom kjønnene er svært liten i denne gruppen. Også i de andre poenggruppene er kjønnsforskjellene små. Det er imidlertid mer enn dobbelt så mange jenter som gutter i gruppen med minst 55 grunnskolepoeng.
Nesten alle med minst 55 grunnskolepoeng fullfører
En større andel av elevene fullfører på allmennfaglige studieretninger enn på yrkesfagene, både for 2005-kullet og for tidligere årskull. For kullet som startet i 2005, har 83 prosent av elevene på allmennfag fullført innen fem år, mot 57 prosent av yrkesfagelevene.
Dette bildet nyanseres noe dersom man ser på grunnskolepoeng i tillegg til valg av studieretning. I de fleste poenggruppene er forskjellen mellom elever som startet på yrkesfag og elever som startet på allmennfag relativt liten. I gruppen med 55 grunnskolepoeng eller mer har 98 prosent på allmennfaglige studieretninger fullført i løpet av fem år, mot 99 prosent av elevene som startet på yrkesfag. Flertallet av disse yrkesfagelevene har imidlertid oppnådd studiekompetanse, og ikke yrkeskompetanse.
Halvparten har fullført etter tre år
Nesten 50 prosent av elevene fra 2007-kullet har oppnådd vitnemål innen tre år. I underkant av 30 prosent er fortsatt i videregående opplæring, og majoriteten av disse er lærlinger. Personer som skal gå opp til fagprøve, har som regel normert opplæringstid på minst fire år, og det er dermed naturlig at disse ikke har fullført i løpet av treårsperioden. Totalt sett har gjennomstrømningen etter tre år vært stabil siden 2005. Det har imidlertid vært en svak nedgang i andelen yrkesfagelever som har fullført på tre år, samtidig som det har vært en svak økning i andelen på studieforberedende som har gjort det samme. De aller fleste som har fullført på tre år, har oppnådd studiekompetanse, også blant elevene som opprinnelig startet på yrkesfag.
Tabeller:
- Tabell 1 Elever som startet i grunnkurs for første gang høsten 1994, 1998, 2002, 2004 og 2005, etter status for oppnådd nivå i videregående opplæring etter fem år og etter kjønn. Prosent
- Tabell 2 Elever som startet i grunnkurs for første gang høsten 2005, etter status for oppnådd nivå i videregående opplæring etter fem år, studieretninger og kjønn. Prosent
- Tabell 3 Elever som startet på grunnkurs for første gang høsten 2005, etter status for oppnådd nivå i videregående opplæring etter fem år, kjønn og foreldrenes utdanningsnivå. Prosent
- Tabell 4 Elever som startet i grunnkurs for første gang høsten 2005, etter status for oppnådd nivå i videregående opplæring etter fem år, kjønn og hjemstedsfylke ved 16 år. Prosent
- Tabell 5 Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre, som startet i grunnkurs for første gang høsten 2005, etter status for oppnådd nivå i videregående opplæring etter fem år, kjønn og landbakgrunn. Prosent
- Tabell 6 Elever som startet på grunnkurs for første gang høsten 2005, etter status for oppnådd nivå i videregående opplæring etter fem år, studieretning og sluttkompetanse.Prosent
- Tabell 7 Elever som startet på grunnkurs for første gang 2005, etter status for oppnådd nivå i videregående opplæring etter fem år, grunnskolepoeng og kjønn. Prosent
- Tabell 8 Elever som startet på grunnkurs for første gang 2005, etter status for oppnådd nivå i videregående opplæring etter fem år, grunnskolepoeng og studieretning. Prosent
- Tabell 9 Elever som startet i VG1/grunnkurs for første gang høsten 2005, 2006 og 2007, etter status for oppnådd nivå i videregående opplæring etter tre år og etter studierening. Prosent
Tilleggsinformasjon
Statistikken følger et elevkull gjennom et femårig løp i videregående opplæring.